یک کارشناس مسائل سیاسی:

سعودی‌ها از همه اهداف‌شان در جنگ با یمن بازمانده‌اند


دکتر سیدجلال شربیانی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو، با اشاره به تداوم مقاومت یمنی‌ها تا رسیدن به اهداف خود گفت: ارتش و مقاومت مردمی یمن، طی این سال‌ها موفق شدند معادله بازدارندگی خودشان را به دشمن تثبیت کنند و این یک پیروزی بسیار مهم محسوب می‌‌شود. شربیانی با اشاره به آتش‌بس از طرف نیروهای درگیر در یمن افزود: شرایط فعلی در یمن نشان می‌‌دهد به‌رغم همه تجاوزاتی که از سوی ائتلاف سعودی - امریکایی در یمن صورت گرفته است و در هشتمین سال آن حضور داریم، هرگز نیروهای یمنی و انصارالله خود را دربرابر خواست امریکا و متحدان شان تسلیم نکرده‌اند. وی ضمن تأکید بر تداوم مقاومت یمنی‌ها تا رسیدن به اهداف خود عنوان کرد: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که دولت نجات ملی محسوب می‌‌شوند، طی این سال‌ها موفق شدند معادله بازدارندگی خودشان را به دشمن تثبیت کنند و این یک پیروزی بسیار مهم محسوب می‌‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جنبش انصارالله از سال دوم جنگ با استفاده از کارشناسان داخلی خود توانستند به تولید موشک‌های پیشرفته و نیز پهپادها دسترسی پیدا کنند، اظهار کرد: این امر موجب برتری نظامی یمنی‌ها در مقابله با سعودی‌ها شد و در سال‌های اخیر نیز موفق شدند به فناوری ساخت موشک‌های پیشرفته دست پیدا کنند وهمچنین قایق‌های تندرو که یمنی‌ها را بر آن داشت تا حتی به ساخت خودروهای زرهی به دست مهندسین این کشور هم بپردازند. شربیانی بیان کرد: در دو ماه اخیر نیروهای مقاومت یمن توانستند با حمله‌های گسترده، طرف‌های درگیر خودشان را وادار به آتش‌بس کنند و به همین جهت از دوم آوریل شاهد آتش‌بس دو ماهه با اعلام سازمان ملل هستیم. البته این آتش‌بس در موارد مختلفی از سوی ائتلاف سعودی نقض شده است اما در هر صورت این شرایط نشان می‌‌دهد سازمان ملل، انصارالله را به رسمیت شناخته است و مسأله بازدارندگی، سعودی‌ها را به این مرحله رسانده که تن به آتش‌بس بدهند.
این کارشناس مسائل سیاسی درباره تبادل اسرای یمنی که ا خیراً صورت گرفته توضیح داد و گفت: پشت پرده این تبادلات اهداف خاصی نهفته است. رسانه‌های همسو با ائتلاف متجاوز سعودی طی چند روز با هیاهوی زیادی به تبلیغ آزادسازی اسرای یمنی در چهارچوب طرح انسان‌دوستانه پرداختند. در چند روز گذشته خبرگزاری رسمی سعودی ویدیویی را منتشر کرده و در آن نشان می‌‌دهد اسرای یمنی آزادشده، توسط چند فروند هواپیما به عدن و صنعا منتقل شدند.
وی افزود: با اجرای این نمایش از سوی ریاض، بلافاصله یمن واقعیت‌های پشت‌پرده این موضوع را فاش کرد و مشخص شد این اسرای ادعایی با لبخند و همراه دسته‌گل‌هایی که ائتلاف متجاوز سعودی به آنها اهدا کرده بود و در هواپیما نشانده بود، افراد اسرای جنگی نبودند بلکه تعدادی کارگر و مردم معمولی بودند که توسط خود سعودی‌ها ربوده شده بودند و تحویل مقامات یمنی شدند. حتی اعلام شده بود 163اسیر یمنی آزاد شده‌اند اما تعداد واقعی آنها 117نفر بود که تنها پنج نفر از آنها اسیر جنگی بودند و مابقی یا کارگر یا افراد اخراج شده از خود عربستان هستند.
شربیانی همچنین درباره چرایی پایبند نبودن عربستان نسبت به آتش‌بس با یمنی‌ها گفت: عربستان وقتی خود را در معرض خطر می‌‌بیند و حمله‌های گسترده‌ای که  علیه‌اش توسط یمنی‌ها صورت می‌‌گیرد از جمله حملات موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو، برای اینکه بتواند تا حدودی جلوی گسترش حملات را بگیرد، تن به آتش‌بس می‌‌دهد ولی بعد از اینکه نیروهای یمنی- که تنها گروهی هستند که در بخش بشردوستانه به این توافقات عمل می‌‌کنند و به آتش‌بس پایبند هستند- به عقب می‌‌روند و دست از حملات برمی‌‌دارند، سعودی‌ها دوباره حملات خود را آغاز و آتش‌بس را نقض می‌‌کنند و این کمال بی‌انصافی است. وی افزود: سعودی‌ها از همه اهداف‌شان در جنگ با یمن بازمانده‌اند و نه تنها به اهداف خودشان نرسیده‌اند بلکه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را هم متحمل شده‌اند و این نشان‌دهنده سردرگمی مقامات سعودی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/6/612686/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها