«ایران» از وضعیت درخواست بازبینی در دهک‌بندی گزارش می‌دهد

یارانه جاماندگان «دارای شرایط دریافت» محفوظ است


گروه اقتصادی/   با آغاز اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه کالاهای اساسی و واریز یارانه 300 و 400 هزار تومانی به حساب مشمولان، برای جاماندگان دریافت یارانه که خود را جزو ثروتمندان جامعه نمی‌دانند هم راهکارهایی برای ثبت اعتراض فراهم شد؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جاماندگان اطمینان داد که در صورت درخواست بازبینی، دهک‌بندی آنها مجدداً بررسی می‌شود و در صورت شمول یارانه معوقه را هم دریافت می‌کنند.
جاماندگانی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آنها امکان ثبت اعتراض در سامانه را فراهم کرده گروهی هستند که بر مبنای داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در دهک دهم قرار گرفته‌اند نه کسانی که در سال‌های گذشته مشمول دریافت یارانه نقدی یا معیشتی قرار نگرفته بودند؛ برای ثبت درخواست آن افراد نیز سایت دیگری از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها معرفی می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت نشده سه ماه فرصت دارد اعلام کند؛ یارانه و مبلغ آن محفوظ است. حجت عبدالملکی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: ‏‎معیشت و ‎آرامش مردم دغدغه اصلی رئیس‌جمهور است؛ دشمن می‌خواهد حالا که قرار است یارانه‌ها، مردمی و عادلانه توزیع شود با انتشار ‎شایعه، آرامش شما را برهم بزند. مردم عزیز هر فردی به هر دلیلی مشمول دریافت نشده سه ماه فرصت اعلام دارد؛ یارانه، برای شما و مبلغ آن محفوظ است.
ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به جاماندگان از یارانه
همچنین وزارت کار با سرشماره v.refah بتدریج در حال ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به این عده از مردم است. طبق این پیامک اطلاع‌رسانی، چنانچه افرادی که یارانه به آنها تعلق نگرفته درخواست بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود را دارند، باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. مهلت مراجعه به این سامانه هم ۳ ماه اعلام شده و تقریباً فرصت مناسبی دیده شده است. شایان ذکر است اگر در بررسی مجدد شرایط مالی اقتصادی این خانوارها، آنها مشمول دریافت یارانه شناخته شوند، یارانه دوره فعلی سوخت نشده و به حساب آنها واریز خواهد شد.
 پیگیری درخواست جاماندگان یارانه از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها
در همین حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع خانوارهای جامانده از دریافت یارانه که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه دریافت نکرده‌اند یا از سال ۱۳۹۳ به‌دلیل انصراف یا عدم ثبت‌نام، مشمول یارانه مذکور نبوده‌اند هم توضیحاتی ارائه کرد.
در اطلاعیه این وزارتخانه اعلام شده که این افراد در صورتی که متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستند، می‌توانند طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به‌زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد، اقدام کنند.
در این اطلاعیه تأکید شده است: در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت. برای این موضوع نیازی به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و موضوع صرفاً از طریق سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد قابل پیگیری است. داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به جاماندگان از یارانه اطمینان داد که در صورت ثبت درخواست پرونده آنها بررسی می‌شود، پس نگران نباشند.
وی ادامه داد: این اعتراض‌ها ثبت می‌شود و سازوکارهایی برای آن در نظر می‌گیریم و در بازه زمانی افراد باید مدارک مستند ارائه کنند تا یارانه آنها برقرار شود. ابوحمزه با بیان اینکه مردم در بحث یارانه‌ای دو دسته هستند، افزود: افرادی که یارانه می‌گرفتند و جزو ۷۶ میلیون نفر بودند و افرادی که پیش از این به دلایل مختلف از جمله تمکن مالی و درخواست خودشان یارانه دریافت نمی‌کردند.
وی ابراز داشت: افرادی که یارانه دریافت می‌کردند بیش از ۹۰ درصد آنها، یارانه جدید را دریافت کردند، غیر از این افرادی که جزو دهک دهم و ۱۰ درصد پولدار جامعه بودند یارانه را دریافت نکردند.  معاون رفاهی وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: افرادی که به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند و یا انصراف از یارانه داده‌اند و یا افرادی بودند که پدر و مادر خانواده تمکن بالایی داشته‌اند ولی فرزندانشان بعد از ازدواج تمکن ندارند این افراد جزو دسته جاماندگان از یارانه محسوب می‌شوند، اکنون سازمان برنامه و هدفمندسازی یارانه‌ها درصدد فعال‌سازی سامانه است تا این افراد بتوانند مشخصات خانوار را بارگذاری کنند تا پس از آن دهک‌بندی صورت گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/13/612639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها