مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

امضای 8 میلیارد دلار تفاهمنامه سرمایه‌گذاری با پتروشیمی‌ها


 هفته گذشته هلدینگ‌های پتروشیمی یک نشست با مدیران وزارت نفت با محور سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها در بالادست صنعت نفت داشتند. نشستی که به گفته مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران، فردا به امضای حدود 8 میلیارد دلار تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت می‌انجامد. فریدون کردزنگنه به «ایران» توضیح می‌دهد: «روز یکشنبه با حضور وزیر نفت حدود 8 میلیارد دلار تفاهمنامه با هلدینگ‌های پتروشیمی منعقد می‌شود. این تفاهمنامه‌ها برای توسعه میادین گازی و اغلب میادین مشترک خواهد بود. با تولید گاز این میادین، بخشی از نیاز پتروشیمی‌ها در فصل زمستان تأمین خواهد شد.»
او ادامه می‌دهد: «این میادین شامل میدان‌هایی مانند فروزان و سلمان خواهد بود. میادینی که سال‌ها است با کشورهای حوزه خلیج‌فارس محل اختلاف است. برای مثال در میدان سلمان، اختلاف‌نظرها از بعد حقوقی و سیاسی با امارات وجود دارد. این کشورها در حال تولید و استفاده حداکثری هستند و ایران نیز باید سهم خود را از این میادین برداشت کند.»
کردزنگنه با اشاره به اینکه سال‌های سال کشورهای عربی گاز این میادین را استفاده می‌کنند، اظهار می‌کند: «با برنامه‌ای که اندیشیده شده، در این زمینه قرار است که با تأمین مالی از سوی پتروشیمی‌ها و انتخاب پیمانکار، ابتدا به نیاز اولیه برسیم. بیشترین نیازی که در این میادین داریم، حفر چاه و ایجاد سکو است. البته بعضی چاه‌ها حفر شده است و نیاز به سکوی دیگر داریم که در حال ساخت در خرمشهر است. سایر اکتشافات را از توان داخلی تسریع می‌کنیم و به مرور چاه‌ها هم به بهره‌برداری می‌رسد. لذا از نظر تکنولوژیکی حضور پتروشیمی‌ها در بالادست صنعت نفت مشکلی ندارد.» گفتنی است میدان فروزان با عربستان سعودی مشترک است و دارای لایه گازی است. میدان سلمان نیز با امارات مشترک است. توسعه این لایه‌های گازی می‌تواند به افزایش تولید ایران از میادین مشترک کمک کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/14/612637/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها