با همراهی خیـران مدرسه ساز و اختصاص اعتبارات استانی و ملی

زنگ تعطیلی 1200 کلاس سنگی خوزستان نواخته می شود


زهره افشار
خبرنگار
 دیوار‌های رنگی، نیمکت‌های شکیل، تخته‌های تازه، حیاط زیبا و جادار برای بازی دسته‌جمعی، تصویری است که همه ما از مدرسه داریم ، اما دربرخی از مناطق  خوزستان مانند اندیکا مدارس رنگ دیگری دارند. اینجا خبری از تخته‌های هوشمند، وای‌فای و... نیست. دیوارهای مدارس با سنگ بالا رفته‌اند و چوب و کلش و شاخه‌های درختان هم سقف کلاس‌های درس شده‌اند.
در خوزستان هنوز 600 کلاس درس سنگی فعال است و وعده‌های مکرر مسئولین برای حذف کلاس‌های سنگی هم نتوانسته این مشکل را حل کند.

 حذف کلاس‌های سنگی تا 2سال آینده
«علی قربانی» مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان در گفت‌وگو با «ایران» می‌‌گوید: با توجه به شرایط جغرافیایی استان در مناطق شمال و شمال شرق استان هم خانه‌های روستایی و عشایری هم مدارس تنها با گذاشتن سنگ روی سنگ آن هم بدون قرار دادن مصالح میان آنها ساخته شده‌اند.
درست است در ساخت خانه‌ها و مدارس روستایی و عشایری این مناطق خوزستان که عمدتاً در مناطق  لالی،  مسجدسلیمان، باغملک، رامهرمز، سردشت و دزفول از مصالح بومی استفاده شده و هر چند در شرایط عادی مشکل سازه‌ای ندارند ولی با کوچک‌ترین زمین لرزه‌ای فرو می‌‌ریزند و این اتفاقی است که در جریان زلزله شاهد آن بودیم.
به گفته قربانی هر چند خوزستان از نخستین استان‌هایی بوده که برای حذف کلاس‌های سنگی پیشگام شده اما هنوز تا حذف 600 کلاس سنگی راه درازی را پیش رو دارد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان می‌‌افزاید: در استان 1200 کلاس سنگی شناسایی شده بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاش هستیم که تمام این مدارس را حذف و به مدارسی ایمن و مستحکم تبدیل کنیم، کار حذف 1200 کلاس سنگی خوزستان از 2 سال گذشته با کمک خیران، اعتبارات ملی و استانی آغاز شده و از این تعداد 350 کلاس نوسازی و تحویل داده شده و کار ساخت 250 کلاس در جریان است.
وی خاطرنشان می‌‌کند: اولویت بازسازی با کلاس‌هایی است که از استحکام کمتری برخوردار هستند به گونه‌ای که  600 کلاس باقیمانده در شهر‌های شمال و شمال شرق استان با تعداد کلاس بالا هستند که وضعیت استحکام آنها نسبت به کلاس‌هایی که بازسازی شده‌اند بیشتر است.
علی قربانی با اشاره به اینکه کار بازسازی ۶۰۰ کلاس باقیمانده از نیمه دوم امسال آغاز می‌‌شود، می‌‌افزاید: با رسیدن اعتبار، کار بازسازی این تعداد نیز آغاز می‌‌شود ولی مشکل اینجا است که معمولاً بودجه در نظر گرفته شده ماه پنجم یا ششم به دست ما می‌‌رسد و سال تحصیلی نیز از ماه هفتم سال آغاز می‌شود.وی اظهار امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده و کمک خیران بازسازی این تعداد باقیمانده حداکثر تا 2سال آینده به پایان برسد.مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان، همچنین درخصوص آخرین وضعیت کلاس‌های کانکسی خوزستان نیز توضیح می‌‌دهد: در حال حاضر همه 315 کلاس کانکسی استان برچیده شد اما در برخی مناطق روستایی که تعدادی دانش‌آموز به جمع دانش‌آموزان اضافه می‌‌شود ممکن است به صورت موقتی کانکسی دیده شود که در این موارد نیز با اعتبار توسعه کلاس به سرعت حل می‌‌شود.
وی می‌‌گوید: هرچند هنوز خیران برای نوسازی مدارس حضوری فعال دارند اما وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور باعث شده از استقبال خیران برای نوسازی مدارس کم شود. وی خاطرنشان کرد: در سال 1398 هزینه ساخت هر کلاس درس بدون محوطه‌سازی و تجهیزات حدود 150 تا 200 میلیون تومان بود اما این میزان در حال حاضر به 600 میلیون تومان رسیده است.علی قربانی در پایان از بازسازی و تحویل 15 مدرسه در منطقه زلزله‌زده اندیکا خبر داد.
 
خیران را دلسرد نکنید
در همین حال «زیبا صالح‌پور» رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان خوزستان نیز به «ایران» می‌‌گوید: وضعیت اقتصادی کشور، واقعیت تلخ و تأثیرگذاری است که در همیاری خیرین نیز اثر خود را داشته است ولی با همه این مسائل، خوزستان  در سال 1400حدود 300 میلیارد تومان جذب خیرین برای مدرسه‌سازی داشته که رتبه نخست کشوری است.
در حال حاضر نیز یک‌هزار کلاس درس با کمک خیرین در حال ساخت است.
وی البته گلایه‌ای هم از مسئولان داشت. صالح‌پور تصریح کرد: قانونی داریم که دولت هم باید به میزان کمک خیرین برای مدرسه‌سازی هزینه کند اما این اتفاق عملاً نمی‌افتد و زمینه دلسردی خیرین را فراهم کرده است البته ما مشکلات دولت را درک می‌‌کنیم ولی شکی نیست که سرمایه‌گذاری برای ساخت مدرسه، سرمایه‌گذاری برای داشتن ایرانی بهتر در آینده است.
وی می‌‌گوید: در سال گذشته دولت به جای سرمایه‌گذاری مستقیم اقدام به دادن اوراق خزانه کرد که مورد استقبال خیرین قرار نگرفت.رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان خوزستان تأکید می‌‌کند: با توجه به این مشکلات در حال حاضر خیرین مدرسه‌ساز اولویت خود را روی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گذاشته‌اند.وی می‌‌گوید: متاسفانه هنوز نوسازی 50 درصد کلاس‌های سنگی باقی مانده و این در حالی است که این کلاس‌ها خطرساز هستند. هر چند کلاس‌های سنگی در شهر‌ها دارای در ورودی و حداقل امکانات هستند ولی متاسفانه کلاس‌های سنگی مناطق روستایی و عشایری از همین حداقل نیز بی‌بهره هستند.
وقتی پای صحبت والدین دانش‌آموزانی بنشینید که مجبورند فرزندان دلبندشان را راهی این کلاس‌های سنگی کنند، نگرانی و اضطراب آنها را در ساعات حضور بچه‌ها در کلاس تاحدی درک می‌‌کنید.صالح‌پور تصریح می‌‌کند: خیران خوزستان نه تنها کسانی هستند که در خود استان ساکن هستند بلکه خیرانی هم داریم که در خارج از کشور زندگی می‌‌کنند. همین چند روز گذشته دومین مدرسه خیرسازی را افتتاح کردیم که خیر آن در امریکا زندگی می‌‌کند. در واقع خیران نگاه خاصی به خوزستان دارند و با تعلق ‌خاطر به این استان می‌‌آیند چرا که خوزستان زادگاه بسیاری از آنها است و برخی از آنها هم در دوران دفاع مقدس اینجا بوده‌اند.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/16/612633/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها