هفته مهیج با شروع مسابقات قهرمانی باشگاه‌های والیبال مردان آسیا

جنگ ستارگان در تهران


از بازی دوم بانوان هم به سالن می‌آیند

مهری رنجبر/ تقابل ستارگان والیبال جهان در تهران؛ از امروز جام باشگاه‌های آسیا آغاز می‌شود. هفته‌ای مهیج پیش روی والیبال ایران و آسیا قرار دارد. هر چند این رقابت‌ها با حضور 8 تیم آسیایی برگزار می‌شود اما دوئل اصلی بین دو تیم ایرانی است، پیکان تهران و شهداب یزد. پیکانی که 7 دوره قهرمانی، 2 دوره نایب قهرمانی و یک سومی باشگاه‌های آسیا را یدک می‌کشد، بعد از 9 دوره غیبت، یک‌بار دیگر برای بازگشت به روزهای پرافتخارش، مقابل رقبایش صف‌آرایی می‌کند. پیکانی‌ها برای اینکه فینال باشگاه‌های آسیا را از دست ندهند، سعید معروف و سیدمحمد موسوی دو سوپراستار ایرانی و نیمیر عبدالعزیز هلندی و اروین انگاپت فرانسوی را به ترکیب تیمشان اضافه کردند. دو بازیکنی که صبح پنجشنبه بعد از 16 ساعت پرواز با طی مسیر بولونیا - استانبول - تهران، به ایران رسیدند و با استراحتی چند ساعته عصر همپای بقیه تمرین کردند. هرچند دیرتر از بقیه آمدند و خیلی هم سرحال نبودند اما در تمرین کم نگذاشتند. پیمان اکبری سرمربی تیم والیبال پیکان که با ورود دو بازیکن خارجی، خیالش از تکمیل ترکیب تیمش راحت شده بود، وقتی بازیکنان گرم کردند ترجیح داد ترکیب اصلی‌اش با هم هماهنگ شوند. بازی 6 به 6 با طعم کری خوانی بازیکنان. قرار است نیمیر با پیراهن شماره 14 و انگاپت با شماره 9 بازی کنند.
مقاومت شهداب یزد که برای اولین بار سال قبل قهرمان لیگ برتر ایران شد هم دومین تیم ایرانی در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیاست. تیمی که برای اولین بار رقابت با آسیایی‌ها را تجربه می‌کند و این تیم هم 3 بازیکن خارجی به ترکیبش اضافه کرد تا از کورس قهرمانی عقب نماند. جان گوردن پرین کانادایی، دونوان ژاورونوک جمهوری چک و روبرت لندی سیمون بهترین مدافع وسط دنیا. پرین و دونوان هم پنجشنبه به اردوی شهدابی‌ها اضافه شدند اما سیمون که با لوبه پنجشنبه شب قهرمان لیگ سریA ایتالیا شد، دیرتر از بقیه یعنی فردا به تهران می‌آید. اما در این دوره تنها تیم‌های ایرانی بازیکن خارجی ندارند و بجزالریان قطر که همیشه بازیکنان خارجی داشته، ژاپنی‌ها هم غول روسی، یعنی دیمیتری موزرسکی 218 سانتیمتری را به تهران آورده‌اند. حضور ستاره‌های والیبال دنیا و تقابل آنها در تهران، بازی‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا را دیدنی و جذاب می‌کند. طبق برنامه امروز دو تیم پیکان و مقاومت شهداب یزد، رقابت‌های باشگاه‌های آسیا را با صف آرایی مقابل دو تیم عراقی استارت می‌زنند، مسابقه‌ای نه چندان سخت. پیکان ساعت 16 به مصاف گاز جنوبی عراق می‌رود. تیمی که محمدحسین نجاتی سرمربی‌اش است و شاید شناخت او از تیم پیکان کمی برای شاگردان اکبری چالش ایجاد کند. 3 ساعت بعد هم مقاومت شهداب یزد برابر اربیل عراق قرار می‌گیرد.
اکبری: شروع سخت نیست، اطلاعات نداریم
پیمان اکبری سرمربی تیم والیبال پیکان، عصر پنجشنبه اولین تمرین تیمش با حضور خارجی‌ها را به تمرین هماهنگی اختصاص داد. برنامه‌ای که نیمیر عبدالعزیز و اروین انگاپت هم با آن موافق بودند. هر چند آنها بعد از سفر 16 ساعته خیلی خسته به نظر می‌رسیدند و سرحال نبودند، اما ترجیح دادند در تمرین 6 به6 با مرور تاکتیک با بقیه هماهنگ شوند. پیمان اکبری به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «دو روز قبل و بویژه پنجشنبه دنبال تمرین آنچنانی نبودیم و به خاطر اینکه روز اول حضور آنها در تیم بود، بنا را بر هماهنگی دو خارجی با بقیه بازیکنان گذاشتیم. به هر حال آنها دیر رسیدند و کمی هماهنگی با تیم سخت است. حتی وقتی از خودشان درباره وضعیتشان سؤال کردم، موافق بودند که برای هماهنگی کار کنیم.» سرمربی پیکان معتقد است تا مسابقات شروع نشود، نمی‌تواند درباره رقبای تیمش حرفی بزند: «ما هیچ اطلاعاتی درباره تیم‌های دیگر نداریم و تا مسابقات شروع نشود، صحبت درباره رقبا سخت است. همه اطلاعات من از تیم خودم است که خدا را شکر آماده مسابقه است و بازیکنان هم انگیزه خیلی خوبی دارند تا رقابت‌های باشگاه‌های آسیا را خوب شروع کنند. ان شاءالله که با نتیجه عالی هم تمام شود.»
طلوع کیان:بازیکن استراتژیک گرفتیم
علیرضا طلوع کیان سرمربی تیم شهداب یزد، قرارداد با 3 بازیکن سرشناس والیبال دنیا برای قهرمانی باشگاه‌های آسیا را کار عادی می‌داند. او به «ایران» می‌گوید: «ما کار خارق‌العاده‌ای نکردیم، به هر حال شهداب قهرمان لیگ برتر ایران است. البته ما نمی‌خواستیم بازیکن خارجی بگیریم اما وقتی بقیه تیم‌ها خودشان را تقویت کردند، ما برای اینکه ابزار لازم برای رقابت با آنها را داشته باشیم، البته نه با بازیکنان درجه 2 و 3 خارجی، بازیکن استراتژیک جذب کردیم تا بهترین عملکرد را در اولین حضور آسیایی داشته باشیم.»به نظر او این دوره رقابت ها، تفاوت زیادی با دوره‌های قبل دارد: «این دوره جزو بهترین دوره باشگاه‌های آسیاست، با اینکه تعداد تیم‌ها کمتر است اما خیلی با کیفیت هستند. تیم‌های ایران، ژاپن و قطر با ترکیب چندملیتی در دوره‌های قبل فقط تیم‌های خوب بودند. اما حالا تعداد تیم‌های با کیفیت به دلیل حضور بازیکنان خارجی در ترکیبشان بیشتر شده است.»
نکته پایانی اینکه در بازی امروز مجوز حضور تماشاگر با 30درصد گنجایش ورزشگاه صادر شده است. قرار است امروز مسئولان شورای تأمین از سالن 12هزار نفری بازدید کنند تا برای بازی‌های بعدی، 10درصد از 30درصد به بانوان اختصاص پیدا کند. به دلیل همزمانی بازی‌های لیگ فوتبال، مجوز حضور بانوان صادر نشد ولی از هفته دوم والیبال مسابقات با حضور بانوان است.

گروه‌بندی تیم‌ها

گروه A : پیکان، ناخون راتچاسیمای تایلند، گاز جنوبی عراق و سانتوری سانبردز ژاپن
گروه B : مقاومت شهداب یزد، الریان قطر، تارازقزاقستان و اربیل عراق
برنامه بازی‌های روز اول
سانتوری سانبردز ژاپن – ناخون راتچاسیمای تایلند ساعت10 صبح
الریان قطر- تاراز قزاقستان ساعت13
پیکان - گاز جنوبی عراق ساعت16
مقاومت شهداب یزد - اربیل عراق ساعت19



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7906/21/612611/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها