وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب کلیات آیین‌نامه واردات خودرو در هیأت دولت خبر داد

واردات خودرو آزاد شد


گروه اقتصادی / یکی از بندهای دستور رئیس جمهور در اسفندماه گذشته برای ساماندهی صنعت خودرو عملی شد. آیت‌الله رئیسی در اسفند سال گذشته دستور داده بود که طی 3 ماه موانع واردات خودرو رفع شود و دیروز وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیأت دولت خبر داد.
 بر این اساس روز گذشته کلیات طرح واردات خودرو در هیأت دولت تصویب شد؛ اتفاقی که خیلی از مردم، کارشناسان و واردکنندگان خودرو دور از ذهن و دسترس می‌دانستند و تصور می‌کردند این دولت مانند دولت گذشته ممنوعیت واردات خودرو را ادامه می‌دهد.
اما دولت سیزدهم با وجود حمایت‌هایی که از صنعت خودرو دارد، تصمیم گرفت برای پایان دادن به شائبه انحصار، واردات خودرو را آزاد کند و اجازه دهد مانند قبل از سال 97، خودروهای خارجی وارد کشور شود. البته شرط صادرات خودرو و قطعه برای واردات خودروهای خارجی به کشور لحاظ شده است که به اعتقاد صاحبنظران این حوزه، با شرایطی که خودروسازان داخلی و به‌خصوص عدم تطابق تولید با نیاز متقاضیان دارد، چنین شرطی حداقل تا دو سال باید حذف شود.
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که گویا دولت قرار نیست شرط یاد شده را حداقل در زمینه صادرات خودرو اعمال کند. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که واردات خودرو با کمترین مشکل انجام خواهد شد؛ یکی دیگر از دلایلی که چنین پیش‌بینی را رقم می‌زند، بازنگری دولت در تعرفه واردات خودرو است.
آن‌طور که برخی از منابع مطلع اعلام کردند قرار است دولت رئیسی برای اولین بار تعرفه واردات خودرو را معقول‌تر کند و این امر قاعدتاً باعث کاهش نهایی قیمت خودرو می‌شود. در سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، دولت‌های وقت بیشترین تعرفه را برای واردات خودرو تنظیم کرده بودند که بعضاً و به اذعان واردکنندگان خودرو بین 85 تا 90 درصد بود، این امر ضمن درآمدزایی برای دولت، باعث می‌شد که حمایت‌های بی‌چون و چرا از صنعت خودرو ادامه پیدا کند. اما ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور بعد از ابلاغ 8 فرمان در 11 اسفندماه 1400 تأکید کرد: «به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش پیدا کند.» این فرمان نشان داد که عزم دولت رئیسی برای رفاه حال مردم، افزایش قدرت خرید و کاهش نوسان قیمت خودرو در بازار جدی است و همانگونه که خواسته بود از خردادماه واردات خودرو احیا می‌شود.
واردات خودرو، خبر بسیار خوبی برای بازار خودرو هم بود، روز گذشته با آنکه به پایان معاملات خرید و فروش خودرو رسیده بودیم تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیأت دولت، تأثیر مثبت بر بازار خودروهای داخلی و خارجی داشت به گونه‌ای که قیمت خودروهای خارجی تا 8 میلیون تومان و خودروهای داخلی بین 2 تا 3 میلیون تومان ارزان‌تر شد.
فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که با واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی حداقل بین 500 تا 700 میلیون تومان ریزش خواهد کرد. حال برای آنکه واردات خودرو تسریع شود محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: «دولت باید سریعاً، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند.»
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم روز گذشته با تأیید تصویب کلیات واردات خودرو در هیأت دولت، گفت: جزئیات و چگونگی آیین‌نامه واردات خودرو بزودی اطلاع‌رسانی می‌شود.
او تصریح کرد: با توجه به رفع موانع صادراتی و افزایش صادرات که به برطرف شدن مشکل تراز ارزی کشور کمک کرد، دیگر ضرورتی برای استمرار ممنوعیت واردات خودرو نیست و خواستار آزادسازی واردات آن برای ایجاد بازار رقابتی در کشور شدیم؛ با برگزاری چندین جلسه در مراجع ذی‌ربط و هیأت دولت، آزاد شدن واردات خودرو را به‌دور از هیاهوهای رسانه‌ای به‌صورت جدی پیگیری کردیم.
وزیر صمت ادامه داد: سرانجام با ارائه گزارش‌های کارشناسی و بیان استدلال‌های منطقی، پیگیری‌های مستمر نتیجه داد و پیشنهادهای این وزارتخانه در هیأت دولت به تصویب رسید.
او افزود: از روزهای نخست بر عهده گرفتن مسئولیت، به لزوم ایجاد بازار رقابتی و پاسخگویی مناسب به نیاز خریداران باور داشتیم و لغو ممنوعیت واردات خودرو را به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدی ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار قرار دادیم.
در حالی که دولت قرار است بزودی جزئیات و چگونگی آیین‌نامه واردات خودرو را اطلاع‌رسانی کند، واردکنندگان یک خواسته مهم از وزارت صمت دارند و آن این است که پرداخت عوارض به ارگان‌ها نیز ساماندهی شود.
طبق آخرین بررسی‌های روزنامه ایران، 21 مجموعه از واردکنندگان خودرو در قالب عوارض پول دریافت می‌کنند که مجموع این عددها باعث می‌شود تا قیمت یک دستگاه خودروی خارجی 35 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
با توجه به همراهی دولت با مردم و همچنین با هدف آرامش‌دهی به بازار، این امیدواری وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک اقدام جسورانه، نسبت به تعرفه واردات خودرو و حذف بخشی از ارگان‌های دریافت‌کننده عوارض از واردکنندگان خودرو اقدام کند.
گفتنی است، واردات خودرو از سال 97 با جهت تراز ارزی کشور ممنوع شد و از آن سال تاکنون هیچ خودرویی وارد کشور نشده است، اما با توجه به افزایش صادرات غیرنفتی کشور و نیاز بازار، دولت سیزدهم از سال گذشته وعده داد که در سال‌جاری، دیگر سران قوا ممنوعیت واردات خودرو را امضا نخواهند کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/1/612591/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها