وزیران اقتصاد و کشاورزی میهمان جلسه غیرعلنی مجلس بودند

امنیت غذایی مردم هدف دولت و مجلس


گروه سیاسی/ وزرای اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی میهمان جلسه صبحگاهی دیروز نمایندگان بودند تا گزارشی از وضعیت کالاهای اساسی و پرداخت یارانه‌ها به آنان ارائه کنند. با پایان یافتن این جلسه، مجلس کار خود را به‌صورت علنی ادامه داد که این‌بار خاندوزی و ساداتی‌نژاد، هم شنونده سخنان نمایندگان و هم خود پشت تریبون رفته و توضیحاتی درخصوص بازتوزیع یارانه آرد ارائه دادند.
کالابرگ الکترونیکی اجرایی می‌شود
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود که درباره موضوع ارز ترجیحی بود، گفت: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم. باید کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود و این نظر دولت و رئیس‌جمهور است و قیمت هم همان قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد.
پیشگیری از تبعات جنگ اوکراین
با شروع جلسه علنی مجلس در پی نطق رئیس مجلس، نوبت به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی رسید. او در توضیحات خود گفت: بعد از ناآرامی‌هایی که در حوزه اوراسیا به‌عنوان حوزه تأمین‌کننده یک سوم غلات جهان شکل گرفت، کشورهای منطقه ما، هم از ناحیه تأمین کالاهای اساسی و غلات مورد نیاز و هم از جهات قیمت دچار نوساناتی شدند، براین اساس سیاست‌هایی را درخصوص تعرفه اتخاذ کردند تا مجموعاً خروج این دسته از کالاها از کشورشان به صرفه نباشد.
طرح هوشمندسازی نظام تأمین نان
خاندوزی در ادامه توضیحات خود گفت که سامانه‌ای طراحی شده که براساس آن قیمت خرید نان برای مصرف‌کنندگان متعارف و عادی تفاوتی نمی‌کند، اما از طرفی انگیزه‌ای هم برای قاچاق باقی نمی‌ماند. همچنین با این سامانه اتباع خارجی و ایرانیان فاقد هویت و کارت بانکی، شناسایی می‌شوند. وی تصریح کرد: دولت به جهت سیاست و اهمیت حوزه تأمین نان، برنامه‌ای را متفاوت از سایر کالاها به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرد که به موجب آن، طرح هوشمندسازی نظام تأمین نان به تفکیک کدملی، مناطق جغرافیایی، گروه‌ها و اقشار حمایتی در دستورکار قرار گرفت. براساس این طرح، امکان رصد صفر تا صد زنجیره یعنی از زمان واردات گندم در انبارها، کارخانه‌ها، شرکت‌های پخش، نانوایی‌های سنتی و صنعتی به خوبی فراهم خواهد شد.
افزایش قیمت آرد به معنای کاهش انگیزه قاچاق
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: تلاش ما این است که بعد از افزایش قیمت آرد که به معنای کاهش انگیزه قاچاق است، بتوانیم عنصر مهم که همانا پرداخت نان از جیب مصرف‌کننده است را در کشور ثابت و تضمینی نگهداری کنیم. خاندوزی اضافه کرد: امیدواریم به جهت انجام تکلیف قانونی مجلس، در آینده سایر موارد غیر از آرد و نان مصرفی را نیز به شکل کالابرگی از طریق همین سامانه دراختیار مردم قرار دهیم تا تضمینی باشد برای امنیت غذایی مردم که در شرایط فعلی اقتصادی جزو اولویت‌های مشترک مجلس و دولت خواهد بود.
افزایش ۳۵ تا ۸۰ درصدی قیمت غلات در جهان
جواد ساداتی‌نژاد وزیرجهاد کشاورزی هم در ادامه نشست علنی دیروز مجلس در مورد اصلاح یارانه‌های کالاهای اساسی با اشاره به لزوم حفظ امنیت غذایی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز بین ۳۵ تا ۸۰درصد افزایش قیمت را در انواع مختلف غلات و روغن در دنیا داشتیم. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در دولت، ستادی برای این کار به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی تشکیل شده و آنها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند تا به بهترین نحو ممکن جبران هزینه مازاد خانوار به عنوان سبد حمایتی در نظر گرفته شود. قطعاً قبل از اجرای این طرح، برای دو ماه این مبلغ به حساب خانوارها واریز می‌شود تا هیچ دغدغه‌ای برای مردم عزیزمان ایجاد نشود.
 اجرای عدالت در حوزه یارانه ها
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی لازم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای آن عدالت در حوزه یارانه‌ها است، گفت: البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود. وی به معضل قاچاق آرد به خارج از کشور به دلیل قیمت اشاره کرد و گفت: قیمت یک کیسه آرد برای توزیع نانوایی‌ها ۳۸هزار تومان است و در بیرون کشور تا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد. محمد‌باقر قالیباف پس از پایان گزارش وزیران اقتصاد و دارایی  و جهاد کشاورزی در مورد ساماندهی یارانه‌های کالاهای اساسی تأکید کرد: هدف مشترک دولت و مجلس این است که قدرت خرید مردم را در حفظ سفره و تأمین کالاهای اساسی و معیشتی تضمین کنند. مردم عزیز مطمئن باشند که این کار انجام می‌شود و هیچ نگرانی نداشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/1/612154/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها