واکنش قالیباف به «قرارداد» خواندن برنامه همکاری ایران با چین:

ازنظر حقوقی هنوز قراردادی بسته نشده است


گروه سیاسی/ جلسه علنی دیروز مجلس یک بحث مهم بین نمایندگان و رؤسای جلسه راه انداخت. قرارداد ایران با چین و روسیه موضوعی بود که یکی از نمایندگان، از هیأت رئیسه خواست توضیحاتی را در خصوص مفاد این قرارداد ارائه کنند. محمدباقر قالیباف و پس از آن علی نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ، بسته شدن هر نوع قراردادی را رد کرده و گفتند که حتماً مجلس در جریان آن قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که سند امضا شده از سوی وزرای خارجه ایران و چین در دولت قبل، نه قرارداد است و نه تفاهمنامه یا توافقنامه، بلکه سندی راهبردی است که بیشتر ماهیت نقشه‌ راه و چهارچوب همکاری و زمینه‌های مشارکت را برای دو طرف دارد. در عرصه‌ جهانی و تعاملات بین‌المللی، وجود چنین اسنادی برای هر کشوری نوعی دارایی و ظرفیت تولید ثروت به شمار می‌رود، فارغ از آنکه بین آلمان و ژاپن باشد یا کانادا و ترکیه. اینکه ایران با دومین قدرت اقتصادی جهان چنین سندی را مبادله می‌کند، یک دستاورد مهم و ارزشمند است که طبعاً در صورتی که مفاد این سند به قراردادهای متعدد و عملیاتی  تبدیل شود مجلس نیز از جزئیات آن باید خبردار باشد.
با عدم اطلاع از همین موضوع بود که در جلسه دیروز مجلس، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق، در تذکری شفاهی گفت: قراردادها و فعالیت‌های دیپلماتیک دولت جای تشکر دارد، امروز گفته می‌شود که بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده اما مجلس اصلاً در جریان جزئیات این قراردادها نیست. انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه روشن‌سازی کند. محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به تذکر صباغیان بسته شدن چنین قراردادی را رد کرد و گفت: از نظر حقوقی هنوز قراردادی بسته نشده و اگر قرارداد بسته شود، به اطلاع مجلس می‌رسد.
نشست با رؤسای دادگاه‌های خانواده
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در نشستی که با رؤسای دادگاه‌های خانواده کشور در مجلس برگزار شد، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب گفته‌اند باید ایران قوی بسازیم، گفت: ایران قوی بدون جامعه قوی ساخته نمی‌شود و باید احکام و فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) را ببینیم تا خانواده کامل شود و باید ایمان داشته باشیم که زن محور خانواده است اما متأسفانه برای حفظ جامعه به همه چیز بجز خانواده توجه کرده‌ایم.
به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اگر بر نهاد خانواده متمرکز شویم، بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود، عنوان کرد: از زمانی که شهرداری بودم بر این موضوع تأکید داشته‌ام که باید رابطه منزل، مسجد، محله و مدرسه برقرار باشد و اگر در حکمرانی یاد گرفتیم میان این موارد ارتباط برقرار کنیم حتماً مشکلات اقتصادی را نیز حل کرده و آن زمان فرزند زمانه خویش خواهیم بود. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه پلتفرم ازدواج و تشکیل خانواده اگر مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی باشد می‌تواند موفقیت‌هایی را ایجاد کند، گفت: زمانی که برای راه‌اندازی پلتفرم همدم حضور پیدا کردم، مورد انتقاد قرار گرفتم اما امروز می‌بینیم از همان طریق حدود 200 هزار خانواده در حال همسریابی به سبک سنتی که مبتنی بر فرهنگ ماست، هستند لذا توجه به مسائل خانواده نیازمند یک تحول است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/2/600279/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها