اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح تأکید کرد

مسئولیت شرعی و قانونی قضات در قبال قرار‌های بازداشت موقت


گروه سیاسی / این روزها «عدالت قضات» کلیدواژه صحبت‌های اژه‌ای است. او که از روز ریاست بر دستگاه قضا، شعار تحول و تعالی را سر داد، این روزها به دنبال احقاق حقوق متهمان است. از توصیه برای جلوگیری از اطاله دادرسی گرفته تا برحذر داشتن قضات از صدور قرارهای منتهی به بازداشت در مواقع غیرضرور از موارد مورد تأکید رئیس قوه قضائیه بود. در کنار این تأکیدات، اژه‌ای برای چندمین بار به موضوع ضابطان قضایی پرداخت و به قضات دستور داد: «در مدتی که فرد متهم در بازداشت به سر می‌برد، بر مراحل مختلف تحقیقات از او نظارت داشته باشند و توجه کنند که در اختیار بودن متهم نزد ضابط، رافع مسئولیت‌های شرعی و قانونی قاضی صادرکننده قرار نیست».
اژه‌ای که دیروز در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح حضور یافته بود، به شیوه بازرسی‌ها، بازجویی‌ها و سایر تمهیدات و ملزومات ناظر بر امر تحقیقات و تکمیل پرونده اشاره کرد و به مبحث حقوق متهمان پرداخت. او تأکید کرد که فرد احضار یا بازداشت‌شده، نسبت به برخورد صورت‌گرفته با خود و لحاظ جنبه‌های مختلف عدالت و دقت در قبال پرونده‌اش، آرامش خاطر داشته باشد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، او با تبیین و تشریح ابعاد و زوایای مختلف حساسیت و اهمیت کار در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: چنانچه دشمن کوچک‌ترین رخنه‌ای را در بخشی از نیرو‌های مسلح پیدا کند یا آنکه کوچک‌ترین لکه کدری در قسمتی از این نیرو‌ها ایجاد شود، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر کشور و مردم وارد می‌شود؛ بر همین اساس مسئولیت صیانت از نیرو‌های مسلح، تکلیفی سرنوشت‌ساز و خطیر است. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قضات و کارکنان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به سبب حساسیت و اهمیت کار در این سازمان باید از تدابیر ویژه‌ای در امر رسیدگی به پرونده‌ها بهره بگیرند، گفت: رسیدگی به پرونده‌ها در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به سبب اهمیت و حساسیت موضوعات، اقتضائات خاص خود را دارد و بر همین اساس قضات و سایر دست‌اندرکاران قضایی این سازمان باید به تدابیر و ملزومات بعضاً منحصر به فردی مجهز باشند و مراحل مختلف دادرسی در قبال پرونده‌ها را مورد به مورد با نهایت دقت‌نظر واکاوی کنند.
توصیه‌ای برای جلوگیری از اطاله دادرسی
رئیس عدلیه در ادامه به بیان توصیه‌هایی خطاب به قضات در راستای ارتقای کارایی و اثربخشی نظارت‌ها و بهبود وضعیت رسیدگی‌های قضایی پرداخت و آنها را به مقوله مهم تکمیل تحقیقات قبل از احضار متهم یا متهمین توجه داد و بر همین اساس گفت: چنانچه قاضی یا بازپرس قبل از احضار متهمین و در حین تشکیل پرونده به تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری ادله اهتمام ورزد، این مهم، اثر مطلوب خود را در مراحل بعدی دادرسی نشان خواهد داد و مانع از اطاله دادرسی‌ها می‌شود.
پرهیز از صدور قرار منتهی به بازداشت
اژه‌ای در ادامه، قضات و سایر مسئولان قضایی را به پرهیز از صدور قرار‌های منتهی به بازداشت موقت در موارد غیرضرور توصیه کرد و گفت: چنانچه برای متهمی بنا به ضرورت قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، باید نهایت دقت و احتیاط و سنجش جوانب امر از سوی قاضی صادرکننده قرار لحاظ شود. رئیس قوه قضائیه در ادامه، جمع‌آوری ادله و اسناد ناظر بر اتهام انتسابی فرد پس از مرحله احضار و بازداشت او را اشکال و غلط دانست و همه قضات و مسئولان قضایی را از اتخاذ این روش برحذر داشت.
در اختیار بودن متهم نزد ضابط، رافع مسئولیت‌های قاضی نیست
اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: من نمی‌خواهم بگویم که اقدامات ضابطین قضایی دارای اشکال و ایراد است بلکه تأکیدم بر آن است قضات و بازپرس‌هایی که اقدام به صدور قرار‌های بازداشت موقت می‌کنند دارای مسئولیت شرعی و قانونی هستند و باید در مدتی که فرد متهم در بازداشت به سر می‌برد، بر مراحل مختلف تحقیقات از او نظارت داشته باشند و توجه کنند که در اختیار بودن متهم نزد ضابط، رافع مسئولیت‌های شرعی و قانونی قاضی صادرکننده قرار نیست. رئیس عدلیه با تأکید بر اهمیت نحوه برخورد محترمانه با خانواده متهمین و حفظ کرامت و حیثیت آنها در حین مراحل مختلف تحقیقات قضایی گفت: حفظ آبرو و حرمت خانواده متهم و همچنین وجهه متهم نزد خانواده بسیار مهم و مورد تأکید است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/2/600278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها