رئیس جمهور در دیدار وزیر دفاع آذربایجان:

رابطه ایران و آذربایجان، خویشاوندی است


رئیس جمهور روز گذشته در دیدار «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی به توانایی‌ها و قدرت بالایی در عرصه‌های مختلف دست یافته است، اظهار کرد: ایران این آمادگی را دارد که توانمندی‌های فنی و مهندسی خود را در عرصه‌های مختلف در اختیار برادران آذربایجانی قرار دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه روابط تهران و باکو صرفاً روابط مرسوم دوجانبه بین دیگر کشورها نیست، گفت: ایران و آذربایجان نه تنها خویشاوند هستند، بلکه روابط موجود، رابطه عمیق دو ملت است که بر پایه عقیده و باور مردم دو کشور به مبانی دینی مشترک شکل گرفته و در طول تاریخ قوام یافته و استوار شده است.
رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو در ترکمنستان افزود: سیاست جمهوری اسلامی همکاری گسترده با همسایگان بویژه کشور آذربایجان در حوزه قفقاز است و با توجه به تأکیدات صورت گرفته در آن دیدار از سوی رؤسای جمهور دو کشور، روند توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری و از جمله تعاملات ترانزیتی دو کشور با سرعت بیشتری در حال انجام است. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه قدرت ایران در منطقه امنیت‌ساز است، تصریح کرد: حضور نیروهای تکفیری و داعشی در هیچ کجا به نفع مردم منطقه نیست. این گروهک‌ها دست‌ساخته امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند و در هر کجا که حضور داشتند اعمال جنایتکارانه انجام داده‌اند. وی همچنین اظهار کرد: رژیم صهیونیستی دشمن بشریت است و به هیچ وجه نمی‌تواند دوست ملت‌های مسلمان باشد و اشغال و تجاوزگری صهیونیست‌ها در منطقه و ضد ملت فلسطین گواه این واقعیت است. رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با حضور و نقش‌آفرینی آگاهانه نیروهای مسلح آذربایجان جریان‌های تکفیری و کسانی که سر سازش با مسلمانان ندارند، نتوانند جای پایی در منطقه پیدا کنند.
«ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار، ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای خود با همتایان ایرانی را بسیار مفید، پرثمر و راهگشا برای آینده همکاری‌ها توصیف کرد.
اولویت، افزایش تجارت با همسایگان است
همچنین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با سفر «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان، رفع موانع تجاری با منطقه و همسایگان را اولویت ایران دانست. مهدی صفری  با اشاره به اولویت سیاست راهبردی دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان گفت: نخستین موضوعی که دولت برای افزایش تجارت با همسایگان و حتی سایر کشور‌ها نیاز دارد توسعه ترانزیت و بستر‌های حمل و نقلی است و توسعه همکاری‌های ترانزیتی، پیش‌شرط افزایش تجارت ایران است.
وی افزود: در تمرکز برای برقراری ارتباطات آسیای مرکزی و قفقاز به بنادر جنوبی برخی موانع کریدور «اینچه برون و سرخس» به ترکمنستان به طور کامل رفع و از این طریق به ازبکستان و قزاقستان ارتباط دائمی ایجاد شده است. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه گفت: برای برقراری ارتباطات پایدار حمل و نقلی با کشور‌های آسیای مرکزی که درخواست این کشور‌ها بود، در بنادر جنوبی مکان‌هایی برای انبار کالا‌ها ایجاد کردیم و در حال حاضر «ازبک‌ها در بندر چابهار» و قرقیزستان و قزاقستان در بندرعباس در حال فعالیت هستند و برای منطقه‌ قفقاز هم از طریق راه‌های مختلف پیگیر این ارتباطات پایدار هستیم.
وی با تأکید بر اجرای کریدور‌های شمال - جنوب و شرق به غرب افزود: تأکید رئیس جمهور کشورمان و فعالیت وزارتخانه‌های خارجه و راه و شهرسازی در منطقه قفقاز موجب شده است علاوه بر اینکه کاهشی در تجارت نداشیم در ۱۱ ماه گذشته حدود ۳۵ درصد به حجم تجارت دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان افزوده شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/2/600277/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها