گفت وگوی «ایران» با شیخ البغدادی درباره جهاد اجتماعی مقاومت

ما با خدمت به مردم در مقابل محاصره ایستادیم


مختار حداد /  چند روز پیش رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مداحان در سخنانی به اهمیت خدمت اجتماعی پرداختند و این خدمت را جهاد توصیف کردند.
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از طریق نهادهایی مانند جهاد سازندگی و کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان و.. ده‌ها نهاد دیگر و همچنین گروه‌های جهادی مردمی و مؤسسات خیریه شاهد خدمات‌رسانی به شهروندان بوده است.
برخی کشورهای منطقه بویژه در محور مقاومت با الگوگیری از این فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی به ارائه چنین خدماتی می‌پردازند و حزب‌الله لبنان یکی از الگوهای منحصر به فرد در این زمینه است. در همین راستا و با توجه به اهمیت سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه روزنامه ایران گفت‌و‌گویی را با شیخ حسن البغدادی عضو شورای مرکزی حزب‌الله انجام داده است.
این مسئول برجسته حزب‌الله گفت‌و‌گو را با حدیثی از حضرت امام جعفر صادق(ع) آغاز کرد که می‌فرمایند: هر که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده کند خداوند متعال هفتاد حاجت او را در آخرت برآورده خواهد کرد که آسان‌ترین آنها بیرون بردن او از آتش است.
وی با اشاره به سخنی از امام خمینی(رض) که فرموده‌اند: من کاری را نزد خدا بهتر از خدمت به مردم نمی‌شناسم، می افزاید:حضرت امام خامنه‌ای این مسیر را ادامه می‌دهند و مسئولان و اقشار مختلف که توانمندی دارند را به تلاش و کوشش در این مسیر دعوت می‌کنند.
شیخ البغدادی گفت: معظم له همواره و در هر مناسبتی از مسئولان و همگان خواستند تا با توجه به آنچه امام خمینی (رض) فرمودند، به جامعه خدمت کنند ودر این راه دریغ و تردید نکنند، ما نیز در حزب‌الله و مقاومت اسلامی در همین مسیر حرکت می‌کنیم و همچنان که در زمینه جهاد و ایثار و آزادسازی سرزمین‌مان از اشغال دشمن و ایجاد معادله بازدارندگی در مقابله با دشمن صهیونیستی عمل کردیم، در زمینه‌های مختلف برای خدمت به مردم نیز فعالیت می‌کنیم، همچنان که در سطح سیاسی، برای حفظ دولت و نهادهای آن و جلوگیری از هضم شدن آنها در تصمیمات دشمن تلاش کرده‌ایم.
وی درخصوص فعالیت‌های خدماتی حزب‌الله گفت: در بحث خدمات دو مسیر وجود دارد، یکی از طریق نهادهایی مانند مؤسسه بهداشت و درمان حزب‌الله است(الهیئه الصحیه الاسلامیه) که در آن مرکز بهداشتی برای ارائه خدمات در داخل حزب‌الله و مقاومت وجود دارد، اما در عمل بر آن شدیم تا به همه مردم کمک کنیم، در کنار همه مردم بایستیم، بخصوص در وضعیت اسفبار همه‌گیری کرونا، ما در کنار مردم ایستادیم تا از غم آنها بکاهیم و بین سنی و شیعه و دروزی و مسیحی و دوست و مخالف و همپیمان تفاوتی قائل نشدیم. و تمامی توانمندی بهداشتی و درمانی حزب‌الله در خدمت مردم و وزارت بهداشت لبنان بود و ما در فرودگاه‌ها، شهرها، هواپیماها، مرزها، روستاها و حتی دفن قربانیان خدمت‌رسانی کردیم و سازمان بهداشتی درمانی حزب‌الله با ابتکار عمل وارد صحنه شد.
وی افزود: در زمینه واکسیناسیون نیز کمک‌های زیادی انجام دادیم، همچنین در زمینه بستری و پرستاری علاوه بر برخی بیمارستان‌های بقاع و بیروت که خدمات فوق‌العاده‌ای ارائه شد، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مختلفی در تمام لبنان وجود دارد که ما از آنها حمایت و مشارکت می‌کنیم، بویژه زمانی که ارسال سوخت گازوئیل لبنان تحت محاصره اقتصادی قرار گرفت، حزب‌الله ابتکار خرید بنزین را از جمهوری اسلامی به دست گرفت و این سوخت را به بسیاری از مؤسسات خدمات رسانی، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای شکستن محاصره به‌صورت رایگان یا با قیمت‌های پایین تقدیم کرد و حتی سوخت رایگان برای مدت در اختیار مردم قرار می‌داد.
این مسئول برجسته در حزب‌الله با اشاره به سایر حوزه‌های خدمات‌رسانی در مقاومت گفت: خدماتی در مؤسساتی مثل مؤسسه شهید وجانبازان داریم که به هزاران مجروح و خانواده شهدا رسیدگی می‌کند همچنین مؤسسه جهاد سازندگی و کمیته امداد‌رسانی در حزب‌الله داریم که به امور خانواده‌های فقیر رسیدگی می‌کند، هزاران نفر از این خانواده‌ها توسط این نهاد تحت حمایت مستقیم حزب‌الله حمایت می‌شوند. وی افزود: اولین رهبر حزب الله، شهید سید عباس الموسوی می گفت: ما با چشمان خود به شما خدمت خواهیم کرد و امروز سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله و بقیه برادران در این راه گام بر می‌دارند و در کنار مردم و خدمت به آنان هستند و با تأسی از این احادیث شریف و سخنان امام خمینی(رض) و امام خامنه‌ای این خدمت را یک وظیفه شرعی و ملی می‌دانیم و همه باید در کنار مردم باشیم. شیخ حسن البغدادی در پایان گفت: امروز کمک‌های روزانه بزرگی در چهارچوب همبستگی اجتماعی به مردم بویژه خانواده‌های فقیر در سایه این محاصره ناعادلانه امریکایی ارائه می‌کنیم. امروز دشمن ما را در محاصره ظالمانه قرار داده و ما در این را ایستادگی خواهیم کرد، برای همین نهضت خدمت‌رسانی اجتماعی را در پیش گرفته‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/4/600256/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها