اخبـــار


از نیمه بهمن اجرایی می‌شود
الزام نصب کارت واکسن روی شیشه تاکسی‌های پایتخت

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران از الزامی شدن نصب کارت واکسن روی شیشه خودروی تاکسیرانان پایتخت خبر داد و گفت: این اقدام پیرو ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین هماهنگی صورت‌ گرفته با وزارت کشور مدنظر قرار گرفت و بر اساس آن رانندگان تاکسی باید با مراجعه به سایت salamat.gov.ir نسبت به دریافت تصویر کارت واکسن دیجیتال دارای کیوآر (QR) کد و الصاق آن روی شیشه جلوی تاکسی، در قسمت پایین سمت راست، اقدام کنند.
بـه گزارش ایسنا، سید امیر هنجن افزود: الصاق این کارت از نیمه بهمن ماه برای همه تاکسیران‌ها الزامی است و در صورت عدم نصب آن روی شیشه تاکسی، عوامل نظارتی سازمان، نسبت به ثبت تخلف تاکسیران و جلوگیری از فعالیت اقدام می‌کنند.ضمن اینکه اجرای طرح به شیوه ارشادی یک هفته زودتر از اجرای طرح اصلی در دستور کار عوامل نظارتی سازمان تاکسیرانی شهر تهران قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: متأسفانه ۵هزار و ۱۷۷ تاکسیران هنوز برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند و با توجه به حساسیت شغلی و ارتباط بی‌واسطه و مستمرشان با شهروندان، نمی‌توان در این زمینه اغماض کرد.
وی افزود: از ابتدای بهمن ماه و پس از اطلاع‌رسانی به رانندگان تاکسی، اعمال محدودیت برای افرادی که هنوز نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند در دستور کار قرار گرفت به این معنا که دریافت هرگونه خدمات از دفاتر امور اداری تاکسیرانی اعم از تمدید یا دریافت پروانه فعالیت و... به ارائه کارت دیجیتال واکسن منوط خواهد بود.
هنجن تأکید کرد: اعمال محدودیت‌ها برای رانندگانی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند تا زمانی که گواهی واکسن خود را به دفاتر هماهنگی امور اداری تاکسیرانی ارائه نکنند، ادامه می‌یابد و در ادامه فرایند الزام به تزریق واکسن، این محدودیت‌ها تشدید هم خواهد شد.

واکسیناسیون ۸ میلیون کودک زیر ۱۲ سال

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از واکسیناسیون ۸ میلیون نفر از جمعیت زیر ۱۲ سال کشور خبر داد و گفت: در نوبت اول گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال واکسینه می‌شوند. دکتر محمد مهدی گویا گفت: تمام افراد ۹ تا ۱۲ سال کشور می‌توانند به همراه والدین خود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون واکسن کووید ۱۹ رادریافت کنند. وی افزود: پس از انجام واکسیناسیون این گروه سنی، افراد گروه سنی پایین‌تر نیز فراخوان شده و واکسن خود را دریافت خواهند کرد. گویا ادامه داد: مطالعه برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال جامعه از شش ماه پیش توسط یک تیم فوق تخصصی از برجسته‌ترین اساتید کشور آغاز شد و چگونگی واکسیناسیون، انتخاب نوع واکسن و بازه زمانی واکسیناسیون مورد مطالعه قرار گرفت. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: پس از تصویب پروتکل مربوطه در کمیته ملی واکسن، کمیته علمی کووید۱۹ وزارت بهداشت و در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه واکسیناسیون این گروه سنی آغاز شد. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت گویا تصریح کرد: انتظار داریم والدین کمک کنند تا هرچه سریع‌تر فرزندان‌شان واکسینه شده و با خیال راحت در مدارس حاضر شوند. وی تأکید کرد: بی‌شک برنامه واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال و ادامه تحصیل آنان به صورت حضوری در ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر بسزایی خواهد داشت.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد
ابتلای ۳ روزه افراد به سویه اُمیکرون

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون مانع از ابتلای فرد به کووید۱۹ نخواهد شد، بلکه از شدت بیماری خواهد کاست، گفت: درحال حاضر سویه غالب در کشور اُمیکرون است و زمان درگیر شدن یک فرد به این سویه به 5/1 تا ۳ روز کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در نشست خبری که به صورت حضوری و مجازی در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: آخرین جهش این ویروس  اُمیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند ولی این زمان در سویه اُمیکرون به  5/1 تا ۳ روز رسیده است. پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌های بیمارستانی و آی سی یوها را از دیگر ویژگی‌های سویه جدید نام برد و یادآور شد: سویه اُمیکرون هر چند که سرعت انتشار بالایی دارد ولی شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به تولید واکسن‌ها برای مقابله با این ویروس بر اساس پلتفرم‌های مختلف، واکسن‌های سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، پاستوکووک و نورا را از جمله واکسن‌هایی دانست که در پلتفرم‌های mRNA یا به صورت نوترکیب از آن استفاده می‌شود.  پناهی، با تأکید بر اینکه نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اگر حداقل ۳ ماه از واکسیناسیون گذشته باشد، نیاز است تا دوز بوستر تزریق شود، خاطرنشان کرد: تفاوت زیادی میان واکسن‌های مختلف در ابتلای مجدد به بیماری کووید۱۹ وجود ندارد و هر چه واکسیناسیون کامل‌تر باشد افراد به مراتب ایمنی‌زایی بالاتری خواهند داشت به گونه‌ای که افرادی که ۳ دوز را دریافت کرده‌اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید را خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.

۲۹ نفر دیگر جان باختند

از ظهر 5 بهمن تا ظهر ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۱۰ نفر رسید. متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۲۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۳۰۳ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. یک هزار و ۲۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
به دنبال روند صعودی کرونای اُمیکرون و آغاز خیز ششم کووید 19 در کشور، شهرستان اردکان یزد، نخستین شهری است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت. علاوه‌ بر آن، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.
هم‌اکنون ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. مرکز استان‌هایی که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند نیز عبارتند از: تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد. بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، با آغاز خیز ششم کرونا و در پی افزایش سریع موارد ابتلا، رنگ‌بندی کرونایی کشور در فواصل زمانی کوتاه‌تری منتشر خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/21/600252/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها