تأثیر تنش‌های سیاسی اوکراین و روسیه بر رقابت‌های ورزشی

ورزش از سیاست جدا نیست!


گروه ورزشی/ وزیر ورزش اوکراین، وادیم گاتزیت، به ورزشکاران این کشور دستور داده که با رقیبان روسی خود در رقابت‌های المپیک زمستانی چین عکس نگیرند. این جدیدترین مورد از تأثیر تنش‌های سیاسی بین دو کشور بر روابط ورزشکاران است. اصرار و دستور صریح گاتزیت ادامه جنجا‌ل‌ها و حاشیه‌های فراوانی است که بین دو کشور روسیه و اوکراین وجود دارد و البته مسئولان دو کشور مدت‌هاست سعی دارند که به طور واضح در مورد آن صحبت نکنند.
ورزشکاران دور از هم
شدیدترین واکنش یک مقام سیاسی در مورد کنار هم قرار گرفتن ورزشکاران روس و اوکراینی در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو رقم خورد، زمانی که وزیر دفاع اوکراین با موضع‌گیری تند در این مورد، مدام در مورد جنگ روسیه و اوکراین حرف زد و خواستار احضار برنده مدال برنز پرش المپیک، یاروسلاوا ماهوچیخ شد تا توضیح دهد که چرا با قهرمان روس این رشته عکس گرفته و دست داده است.بعضی از هواداران ورزشی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و این  ورزشکار را خائن به کشور خود توصیف کردند اما در عوض بسیاری از ورزشکاران و همچنین چندین چهره سیاسی چنین موضوعی را رد کردند و اتهامات علیه ورزشکاران مدال آور را نادرست خواندند؛ ورزشکارانی که بعضی از آنها بعد از المپیک هم با یکدیگر عکس‌هایی را منتشر کردند.این واکنش‌های تند البته باعث شد یکی دیگر از ورزشکاران اوکراینی به نام ایهور سویتف که در پارالمپیک شرکت کرده بود از عکس گرفتن با دونده‌های روس روی سکوی مدال امتناع کند، در حالی که در تورنمنت‌های قبلی با همین ورزشکاران عکس گرفته بود.اولکساندر زینچنکو، مدافع اوکراینی منچسترسیتی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را دارد، وقتی پستی در حمایت از حبیب نورماگمادوف قهرمان ورزش‌های ترکیبی رزمی منتشر کرد، بشدت مورد انتقاد بخشی از هموطنانش قرار گرفت که کار او را برخلاف جریان دفاع از افتخار و آبروی کشور  دانسته بودند. نورماگمدوف هم درپاسخ این پست نوشته بود: «امیدوارم در همه مراحل زندگی موفق باشی، حتی اگر بعضی‌ها این را دوست نداشته باشند.»
فوتبال
واضح‌ترین نمونه از جداسازی تیم‌های اوکراینی و روسی در فوتبال رخ داد؛ جایی که یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، در سال 2014 به صورت یک قانون فوری تصویب کرد که تیم‌های این دو کشور نباید با یکدیگر رو‌به‌رو شوند یا در یک گروه قرار بگیرند.البته روسیه و اوکراین پیش از آن هم فقط یک بار با یکدیگر بازی کرده بودند که آن هم در مسابقات انتخابی جام ملت‌های  اروپای 2000 بود. دو کشور در راه انتخابی جام‌ملت‌های 2020 هم ممکن بود با یکدیگر روبه‌رو شوند و دولت روسیه هم اعلام کرده بود که مشکلی از این جهت وجود ندارد اما در نهایت شرایط بازی‌ها طوری رقم خورد که این رویارویی انجام نشد تا در مورد ادعای مقامات دو طرف، راستی‌آزمایی شود. بعد از آن در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 هم قانون منع تقابل تیم‌ها تصویب شد که طبق آن تیم‌های روسیه و اوکراین نباید در مسیر جام جهانی با هم روبه‌رو می‌شدند و همین اتفاق هم افتاد. حضور روسیه و  اوکراین در جام ملت‌های اروپای 2020 هم با جنجال ییراهن تیم ملی اوکراین همراه بود. پیراهن تیم ملی اوکراین به گونه‌ای طراحی شده بود که تصویر شبه جزیره کریمه روی آن نمایان بود و شعار ناسیونالیستی افتخار برای اوکراین و افتخار برای قهرمانان نیز روی آن نقش بسته بود و بازیکنان ومربی تیم آندری شوچنکو هم به اینکه به این پیراهن افتخار می‌کنند تأکید زیادی داشتند.یوفا به اوکراین اعلام کرد که باید شعار افتخار برای قهرمانان را که یادآور شعار نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است پاک کند یا روی آن را بپوشانند. در عوض سازمان لیگ فوتبال اوکراین به باشگاه‌ها دستور داد که روی پیراهن خود این شعار را در فصل 22-2021 حک کنند.مثال‌های زیادی وجود دارد که فوتبالیست‌های دو کشور در تیم‌های کشور دیگر بازی کرده‌اند که یکی از نمونه‌های آن حضور زینچنکو در تیم اوفا روسیه بود. یاروسلاو راکیتسکی مدافع باتجربه اوکراینی بابت اینکه به تیم زنیت رفت از تیم ملی اوکراین خط خورد. هرچند فدراسیون فوتبال اوکراین بعد از خط خوردن چند ملی‌پوش شاغل در لیگ روسیه از تیم ملی اوکراین، اصرار داشت که خط خوردن این بازیکنان از تیم سال 2016 هیچ ربطی به مسائل سیاسی نداشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/19/600214/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها