اخبار


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد
راه اندازی مراکز تبادل ترافیک داده در۱۰ نقطه کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک داده در ۱۰ نقطه کشور در راستای اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ارتباطی خبر داد.‌به گزارش مهر، اواسط دی ماه وزارت ارتباطات از تشکیل کمیته «اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ملی اطلاعات» و «باز مهندسی جریان ترافیک داده کشور» در راستای تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات خبر داد.
پس از آن وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد که قرار است جریان ترافیک داده در کشور بازطراحی شود تا به جای توزیع تمام ترافیک کشور از پایتخت، محتوا در نزدیک‌ترین محل و در مراکز منطقه‌ای توزیع اطلاعات، توزیع شود و تأخیر و کندی سرعت به حداقل برسد.
به گفته وی در فاز نخست این طرح، نقاط توزیع داده و محتوا در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد ایجاد می‌شود و تا پایان سال‌جاری بازطراحی ترافیک شبکه تکمیل و همزمان، اقدامات اجرایی برای پیاده‌سازی این طرح شروع می‌شود و طرح در چند فاز بتدریج تکمیل خواهد شد.
در این راستا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که براساس وعده شما قرار است جریان ترافیک داده در کشور تغییر کند و در این راستا مراکز داده در برخی شهرها راه‌اندازی می‌شود، درباره جزئیات بیشتر این پروژه گفت: ترافیکی که در شبکه جریان دارد به شکل مناسبی مهندسی نشده و نیازمند باز مهندسی است تا بسته‌های اطلاعاتی در داخل کشور با حداقل طی مسیر، به مقصد برسند.
عیسی زارع‌پور افزود: این کار نیازمند این است که ما در تمام کشور طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی شده است، حداقل در ۱۰ نقطه مراکز تبادل ترافیک را راه‌اندازی کنیم تا محتواهایی که در داخل کشور تولید می‌شود، به جای اینکه فقط در تهران یا یکی، دو جای دیگر متمرکز باشد، در ۱۰ نقطه متمرکز شود تا هنگام دسترسی با حداقل تأخیر به سمت کاربر هدایت شود.
وی در ادامه گفت: این برنامه میان مدت در دستور کار جدی در شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد و به مرور در حال انجام شدن است.گفتنی است که یکی از مشکلات موجود در شبکه ارتباطی کشور، تمرکز توزیع محتوای مورد نیاز کاربران در تهران است. از آنجایی که تمرکز تجهیزات مربوط به سیستم‌های مسیریابی، ترجمه IP آدرس‌ها و سایر موارد در تهران است، در صورتی که ارتباط بین دو کاربر در یک اپراتور یا ارتباط بین کاربران دو اپراتور، درون استان دیگری باشد بازهم این ترافیک باید به تهران منتقل شده و بازگردد. این مسأله باعث تأخیر قابل توجهی در ارسال بسته‌های دیتا از مبدأ تا مقصد می‌شود.از این‌رو اصلاح مهندسی ترافیک شبکه با هدف باز مهندسی این توزیع ترافیک از طریق مراکز تبادل ترافیک داخلی (IXP) و نقاط هسته شبکه ملی اطلاعات صورت خواهد گرفت.


واردات ۲.۹ میلیارد دلاری  تلفن همراه به کشور

طبق اعلام سازمان گمرک ایران واردات تلفن همراه امسال تا مرز 3 میلیارد دلار افزایش داشته که ۸۱۰ میلیون دلار آن یعنی حدود ۲۸ درصد به تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار اختصاص دارد.به گزارش ایسنا، فرود عسگری سرپرست معاونت فنی گمرک ایران گفت: در ۹ ماه امسال ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۸۲۲ دستگاه به ارزش 2 میلیارد و ۹۴۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه تلفن همراه وارد ایران شده که از نظر تعداد ۴۲.۵ درصد و ارزش ۱۱۷ درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.عسگری افزود: از این میزان واردات ۶۷۰ هزار و ۳۵۷ دستگاه مربوط به تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار به ارزش ۸۱۰ میلیون و ۹۳۳ هزار دلار است و تلفن همراه وارداتی زیر ۶۰۰ دلار ،نیز حدود ۱۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۶۷ دستگاه به ارزش بیش از ۲.۱ میلیارد دلار سهم داشته‌اند.سرپرست معاونت فنی گمرک ایران درباره درآمد دولت از محل عوارض واردات تلفن همراه در سال‌ جاری نیز گفت: حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار بر اساس قانون بودجه امسال ۱۲ درصد و تلفن همراه زیر ۶۰۰ دلار ۶ درصد است. بنابراین درآمد دولت از محل عوارض تلفن همراه در دی ماه ۲.۴ میلیارد تومان ثبت شده است.وی یادآور شد که واردات تلفن همراه از اقلام صدرنشین واردات ایران است و درباره محدودیت  یا گران شدن واردات تلفن همراه لوکسبارها بحث‌هایی وجود داشته اما حواشی ناشی از آن از جمله تأثیر منفی بر بازار موجب شد مثلاً مصوبه ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو در سال گذشته اجرایی نشود  یا خبرهای اخیر در مورد ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در سال آینده تأیید نشد.


سازنده جاسوس‌افزار «پگاسوس» به فروش می‌رود

شرکت NSO Group که سازنده جاسوس افزار پگاسوس مورد استفاده برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران و کنشگران است، با شرکت سرمایه‌گذاری امریکایی «اینتگریتی پارتنرز» برای فروش دارایی‌های خود سرگرم مذاکره است.
به گزارش ایسنا، شرکت NSO Group در پی جنجال‌های اخیر و پس از این که به لیست سیاه صادرات وزارت بازرگانی امریکا اضافه شد، با کاهش درآمدهایش و خطر ورشکستگی به‌دلیل ناتوانی در بازپرداخت استقراضی که در سال ۲۰۱۹ برای تأمین مالی انجام داده بود، روبه‌رو شده است. این شرکت سال گذشته مشاورانی را برای کمک به پیگیری توافق استقراض جدید یا فروش استخدام کرد. روزنامه «هاآرتس» رژیم صهیونیستی نخستین رسانه‌ای بود که روز سه‌شنبه مذاکرات فروش با شرکت اینتگریتی را گزارش کرد.
بلومبرگ به نقل از یکی از منابع آگاه نوشت: مذاکرات با خریداران احتمالی ادامه دارد و شرایط مورد توافق هنوز نهایی نشده است. این شرکت به پیشنهادهایی متمرکز شده است که دانش ساخت محصول جاسوس افزار پگاسوس را به خدمات امنیت سایبری دفاعی قوی تغییر می‌دهند.یافته‌های تحقیقات یک کنسرسیوم متشکل از ۱۷ سازمان رسانه‌ای که ماه ژوئیه سال گذشته منتشر شد، نشان داد جاسوس افزار پگاسوس که ساخت شرکت اسرائیلی NSO است، در هک تلفن‌های هوشمند متعلق به روزنامه‌نگاران، فعالان و مدیران تجاری سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.پگاسوس به دولت‌ها و سازمان‌های دولتی فروخته شده و قادر بود از طریق یک لینک به تلفن‌های همراه رخنه کند و پنهانی به ثبت ایمیل‌ها، تماس‌ها و پیام‌های متنی بپردازد. در بعضی  موارد این جاسوس افزار بدون این که قربانی روی لینکی کلیک کند، خود را فعال می‌کرد؛ گروه NSO این ادعاها را تکذیب کرد. محققان گوگل در دسامبر اعلام کردند پیشرفتگی بدافزار گروه NSO با هکرهای دولتی نخبه برابری می‌کرده است.براساس خبری که از سوی رویترز منتشر شد، آشر لِوی، رئیس هیأت مدیره شرکت NSO Group از سمت خود کناره‌گیری کرده است اما مرتبط بودن خروج خود با شکایت‌ها یا پوشش رسانه‌ای از خشم بین‌المللی نسبت به نرم افزار هک پگاسوس را تکذیب کرد. وی به رویترز گفت: این شرکت را در پایان سال ۲۰۲۱ مطابق با برنامه‌هایی که پیش از مشکلات اخیر این شرکت طرح‌ریزی شده بودند، ترک کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/11/600188/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها