فناورانه مسواک بزنید


علیرضا احمدی / یکی از بهترین راهکارها برای محافظت از سلامت دندان‌ها، درست مسواک زدن است؛ موضوعی که دندانپزشکان بر آن تأکید جدی دارند اما همچنان بسیاری از مردم نسبت به آن بی‌توجه هستند. در همین راستا یک شرکت فناوری آلمانی با نام Zaamigo به این عرصه ورود کرده و یک دستگاه چک کردن دندان با نام همین شرکت ارائه داده که عملاً یک دوربین مجهز به هوش مصنوعی را در دهان شما قرار می‌دهد تا وضعیت دندان‌ها پس از هر بار مسواک زدن مورد بررسی قرار بگیرد.
درحال حاضر مسواک‌های مجهز به دوربین وجود دارند که به کاربران امکان می‌دهند ببینند چقدر دندان‌های خود را تمیز می‌کنند ولی Zaamigo بسیار فراتر رفته و برای تجزیه و تحلیل عکس‌هایی که می‌گیرد، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا بر سلامت دندان‌ها و لثه‌های کاربر نظارت جدی صورت بگیرد.
 این وسیله کاملاً شبیه یک مسواک برقی طراحی شده است اما از آن برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده نمی‌شود و به جای برس چرخان مسواک، یک دوربین دیجیتال ضد آب کوچک دیده می‌شود که 8لامپ کوچک LED آن را احاطه کرده است.درواقع کاربران می‌توانند پس از مسواک زدن دندان‌های خود با یک مسواک معمولی، این وسیله با نامZaamigo را در دهان خود بچسبانند تا بلافاصله 6 عکس از دندان‌های بالا و پایین آنها ثبت شود. این تصاویر به‌صورت وایرلس به یک اپلیکیشن iOS در آیفون یا آیپد آنها منتقل می‌شود و حالا نوبت الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که عکس‌های دندان را از نظر وجود لکه‌ها، لثه‌های ملتهب و همچنین جرم‌های انباشته شده بررسی ‌کند. گفتنی است که این الگوریتم‌ها درنتیجه همکاری با یک پنل متشکل از متخصصان دندانپزشکی توسعه داده شده‌اند. این پایگاه داده تاکنون هزاران تصویر گرفته شده توسط Zaamigo را تجزیه و تحلیل کرده است تا مشکلات موجود در هر یک را شناسایی کند. پس از مشخص شدن مشکل، این اپلیکیشن پیشنهادهایی برای کاربر خواهد داشت. به‌عنوان مثال ممکن است درباره بهبود روش مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان، به وی هشدار دهد یا توصیه کند که هرچه سریع‌تر مراجعه‌ای به دندانپزشک خود داشته باشد.
هرچند Zaamigo عمدتاً برای عموم عرضه می‌شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از دندانپزشکان نیز در کلینیک خود از این دستگاه استفاده می‌کنند، البته این فناوری در حال حاضر کاستی‌هایی هم دارد؛ به‌عنوان مثال قادر به تشخیص حفره‌ها نیست و توسعه‌دهندگان این وسیله، امیدوارند که با توسعه بیشتر هوش مصنوعی، چنین عملکردی را نیز اضافه کنند.همچنین انتظار می‌رود درآینده تشخیص مشکلاتی مانند دندان قروچه شبانه نیز با این وسیله امکان‌پذیر شود. Zaamigo اکنون با قیمت 100 دلار به بازار ارائه شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/11/600186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها