با خرید کمپانی «اکتیویژن بلیزارد» صورت می گیرد

پایانی بر جدال مایکروسافت و فروشگاه‌های اپ



میترا جلیلی
خبرنگار
اوایل هفته جاری، یک اتفاق بزرگ برای صنعت بازی‌های ویدیویی رقم خورد و مایکروسافت با اعلام این خبر که کمپانی Activision Blizzard را به مبلغ 68.7 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد، جهان را شگفت‌زده کرد. به این ترتیب مایکروسافت بعد از «تنسنت» چین و «سونی» ژاپن، به سومین شرکت بزرگ بازی‌سازی در جهان بر مبنای میزان درآمد تبدیل خواهد شد. این خبر دقیقاً دو ماه پس از آن منتشر شد که «فیل اسپنسر»، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ، رسوایی آزار جنسی و تبعیض در «اکتیویژن بلیزارد» را وحشتناک توصیف کرد و گفت که مایکروسافت در حال ارزیابی همه‌جانبه رابطه خود با این شرکت است. بسیاری معتقدند با این خرید، جدال مایکروسافت و فروشگاه‌های اپ وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و احتمالاً برنده نهایی، مایکروسافت خواهد بود هر چند نگرانی‌هایی هم از احتمال انحصارگرایی مایکروسافت وجود دارد.

محبوب‌ترین بازی‌های جهان در اختیار مایکروسافت
شرکت‌های فناوری به‌دنبال سهم بیشتری از توجه و پول بیش از 3 میلیارد گیمر در جهان هستند و حالا انتظار می‌رود مایکروسافت با خرید «اکتیویژن بلیزارد»، جایگاهی پیشرو در صنعت 175 میلیارد دلاری گیم بیابد. گفتنی است درآمد این صنعت در سال 2021 حدود 175.8میلیارد دلار بوده که 128.6میلیارد دلار آن، معادل 73درصد از مجموع درآمد این صنعت، از طریق خریدهای درون برنامه‌ای کسب شده است. انتظار می‌رود درآمد این بازار در سال 2023 از مرز 204میلیارد دلار نیز عبور کند و البته این خبر بسیار خوبی برای مایکروسافت است.
درصورت نهایی شدن خرید «اکتیویژن بلیزارد»که احتمال دارد تا ژوئیه 2023 طول بکشد، مایکروسافت کنترل برخی از بزرگترین و محبوب‌ترین سری بازی‌های جهان از جمله Call of Duty، Warcraft و Overwatch، Candy Crush، سری بازی‌های اکشن Diablo و تعداد زیادی از بازی‌های قدیمی‌تر را در اختیار خواهد گرفت. در واقع «ساتیا نادلا»، مدیر اجرایی مایکروسافت تلاش دارد تا به توسعه امپراطوری گیمینگ مایکروسافت بپردازد. این کمپانی که مدت‌های زیادی است بر سر کارمزد و فرانشیز دریافتی ازسوی فروشگاه‌های شناخته شده اپ جهان با آنها اختلاف دارد قصد دارد به این وضعیت پایان دهد و گیمرها برای تهیه بازی‌های محبوب خود، دیگر نیازی به مراجعه به اپ استور یا گوگل پلی نداشته باشند و مستقیماً سراغ همین کمپانی بروند.
نادلا افزود: استراتژی تجاری فعلی مایکروسافت برای بازی‌های ویدیویی، این است که کمتر به فروش محصولات بازی بپردازد و بیشتر تلاشش درباره افزایش تعداد اشتراک سرویس Game Pass خود است. این سرویس، مشابه خدماتی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای را ارائه می‌دهد. درواقعGame Pass در ازای پرداخت هزینه ماهانه، به مشترکین امکان دسترسی به کاتالوگ دیجیتال عظیمی از بازی‌ها را می‌دهد. درحال حاضر این سرویس از ۲۵ میلیون کاربر میزبانی می‌کند که با توجه به حق اشتراک ماهانه 16 دلاری، مایکروسافت حدود 400 میلیون دلار درآمد ماهانه از این بخش دارد و با این خرید تاریخی، انتظار می‌رود که درآمدزایی مایکروسافت بشدت افزایش یابد. مدیر اجرایی مایکروسافت یادآورشد: پس از نهایی‌سازی قرار داد، تا جایی که می‌توانیم بسیاری از بازی‌های «اکتیویژن بلیزارد»، ازجمله عناوین جدید و بازی‌های موجود در کاتالوگ این شرکت را به Xbox Game Pass و PC Game Pass اضافه خواهیم کرد.

نقش کلیدی«بازی» در متاورس
خرید «اکتیویژن بلیزارد» توسط مایکروسافت درراستای تلاش‌هایش برای توسعه سرمایه‌گذاری در متاورس بوده است. «ساتیا نادلا»، مدیر اجرایی مایکروسافت در این باره گفت: امروزه گیم پویاترین و هیجان‌انگیزترین مقوله سرگرمی در تمامی پلتفرم‌ها محسوب می‌شود و نقش کلیدی در توسعه پلتفرم‌های متاورس خواهد داشت. ما عمیقاً روی محتوا و فضای ابری سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا عصر جدیدی را در صنعت بازی رقم بزنیم که در این فضا بازیکنان و سازندگان در اولویت قرار دارند و بازی‌ها ایمن، فراگیر و در دسترس همگان خواهد بود. مدیر مایکروسافت از 400 میلیون کاربر فعال ماهانه «اکتیویژن بلیزارد» به‌عنوان یکی از جذابیت‌های اصلی این معامله یاد می‌کند و می‌افزاید که این جوامع می‌توانند در بازی‌های متاورس مختلف مایکروسافت نقش حیاتی ایفا کنند. کتابخانه بازی‌های اکتیویژن همچنین می‌تواند به مایکروسافت کمک کند تا پلتفرم بازی ایکس باکس این شرکت، از پلی استیشن سونی که سال‌هاست با دراختیار داشتن بازی‌های انحصاری دست برتر را دارد، پیشی بگیرد.

سونی، بازنده بزرگ
 هر چند خریدهای کلان در صنعت بازی‌های ویدیویی چیز جدیدی نیست ولی تا این لحظه، قرارداد مایکروسافت-اکتیویژن بزرگترین خرید تمام نقدی تاریخ به شمار می‌رود و برخی هم معتقدند بازنده اصلی در این خرید، شرکت سونی خواهد بود به گونه‌ای که با اعلام این خبر، سهام سونی با کاهش 12.8درصدی مواجه شد درحالی که تاکنون سونی در عرصه بازی، بسیار موفق‌تر از مایکروسافت عمل کرده بود. در نبرد برای محبوبیت بین گیمرها، تاکنون پلی استیشن 5 سونی، برتر از نسل چهارم مدل‌های ایکس باکس مایکروسافت بوده است. در سال‌های اخیر، سونی شبکه استودیوهای بازی‌های داخلی خود را تقویت کرد و مایکروسافت، این رقیب امریکایی را پشت سر گذاشت. این شرکت ژاپنی در فناوری واقعیت مجازی(VR) نیزپیشگام است و بتازگی جزئیات نسل بعدی هدست‌های خود را به اشتراک گذاشته است. با این حال برخی معتقدند با قدرت گرفتن مایکروسافت احتمالاً نمی‌تواند به این پیشگامی ادامه دهد.
انحصار، دردسر بزرگ مایکروسافت
مایکروسافت در این مسیر با مشکلات عمده‌ای ازسوی رگولاتورها مواجه خواهد بود چراکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به طور یکسان برای محدود کردن قدرت غول‌های فناوری فشار آورده‌اند. به‌دنبال اعلام خبر این خرید بزرگ و تاریخی، وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال از تلاش‌های جدیدی برای تعیین اینکه آیا معاملات ضدانحصاری هستند یا نه، خبر دادند. واقعیت این است که مایکروسافت گاهی اوقات بازی‌هایی را که در اختیار دارد فقط روی دستگاه‌های خودش مانند کنسول ایکس‌باکس، در دسترس قرار می‌دهد و در بازی‌هایی که توسط رقبا ساخته می‌شوند مانند پلی‌استیشن سونی، در دسترس نیست و همین موضوع نگرانی‌ها درباره انحصارگرا بودن مایکروسافت را افزایش می‌دهد. درحال حاضر مایکروسافت 2.3 تریلیون دلاری کنسول‌های ایکس باکس می‌سازد و صاحب استودیوهایی است که آثاری مانند Minecraft تولید می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/11/600183/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها