سختی سرما می گذرد و سال پر برکت می آید

برف شیرین


زهره افشار
خبرنگار
 «ما دوست داریم راه روستایمان چند ماه زیر برف باشد ولی برای کشاورزی آب داشته باشیم و دام های‌مان علوفه کافی داشته باشند.» این صحبت یک از اهالی روستای «لیروک» الیگودرز است که راه روستایشان هنوز و پس از چند روزکه ازبارش‌های سنگین برف می‌گذرد بسته است. «عبدالله دریکوند»که ساکن لیروک است در پاسخ به پرسش ما در خصوص مشکلات شان پس از بارش برف سنگین با خوشحالی وصف‌ناپذیر از بارش برف می‌افزاید: مشکلات که همیشه هست و ما با آن خو گرفته‌ایم ولی آنچه برای ما مهم است بارش برف است چون با خودش رزق و روزی به زمین هایمان می‌آورد و از سوی دیگر علوفه دام هایمان را تأمین می‌کند.
شاید برای شما شهرنشین‌ها که همیشه با ماشین تردد می‌کنید، بسته بودن راه مشکل باشد ولی ما بیشتر وقت‌ها مجبوریم راه روستا را با قاطر طی کنیم و تعریف ما از مشکلات زمستان با شما فرق دارد. مشکل زمستان برای ما سفید نشدن راه روستا و زمین‌های کشاورزی است. من در سال گذشته به‌دلیل اینکه علوفه خیلی گران شده بود و نتوانستم برای گوسفندان علوفه کافی تأمین کنم مجبور شدم تعدادی از آنها را به کشتارگاه ببرم. «رسول گرگی» یکی دیگر از عشایر لرستان است که در حال حاضربه همراه 12 خانوار عشایری دیگر در حوالی پلدختر لرستان ساکن هستند.
وقتی از حال و هوای عشایر و مشکلات شان در جریان برف اخیر پرسیدم، گفت: «مشکل چنه؟ برفی سی ایما نعمت!» وی افزود: همین که برف بیاد و دام‌های ما در بهار علوفه داشته باشند برای من به‌عنوان یکی از عشایر کافی است. از وی در مورد چگونگی تأمین سوخت پرسیدم، وی صادقانه پاسخ داد: برای تأمین سوخت مورد نیاز هم مشکلی نداریم مقداری سوخت داده‌اند و مابقی را هم از هیزم درختان منطقه تأمین می‌کنیم!  لرستان یکی از استان‌های زاگرس نشین است که طبیعت زیبای آن مدیون برف‌هایی است که در زمستان گاهی ارتفاع آن در مناطق کوهستانی‌اش به چند متر هم می‌رسد. در سال زراعی جاری تاکنون در این استان به طور میانگین 209.7 میلیمتر بارش ثبت شده، البته هنوز 47.6 میلیمتر کمتر از میانگین بلند مدت است. در جریان بارش های اخیرشهرستان الیگودرز نسبت به دیگر شهرهای استان برف بیشتری را دشت کرد و البته مردم با مشکلات بیشتری مواجه شدند. «مجتبی پارسا» بخشدار «ذلقی» الیگودرز در این خصوص گفت: بخش ما 148 روستا دارد که هنوز تعدادی روستا از جمله «پز» و «سوزر» به‌دلیل نداشتن جاده مناسب و گلی بودن راه مسدود هستند. از سوی دیگر وقتی بارش برف و باران داریم با مشکلاتی در آنتن دهی تلفن همراه مواجه می‌شویم و در حال حاضر نیز 30 روستای ما امکان برقراری تماس با تلفن همراه ندارد که امیدواریم مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند. وی خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که در همه جای کشور بودجه را براساس جمعیت توزیع می‌کنند و ما جمعیت کم و وسعت زیاد داریم و به‌دلیل پراکندگی روستاها در بخش، با کمبود اعتبار بویژه برای توسعه راه‌های روستایی مواجه هستیم. به‌عنوان مثال دو روستای «لیروک»و «ایلرد» با وجود اینکه جمعیت‌شان بالای 20 خانوار است با مشکل برق و جاده دسترسی مواجه هستند. در همین حال 8 روستای دیگر هم داریم که راه آنها خاکی است.
جدا از مشکلات روستاییان به‌دنبال بارش برف مردم در شهر الیگودرز نیزبا مشکلاتی همچون یخ زدگی و برف روبی دیر هنگام کوچه‌ها مواجه بودند. اما مردم می‌گویند شادی و نشاط برف آنقدر بودکه مشکلات را حس نکردیم.
«زهرا حق پرست» یکی از ساکنان این شهر به «ایران» گفت: برف نعمت خداست، بارش برف همه‌مان را خوشحال کرد. ما چندین ماه است دعا می‌کنیم برف و باران بیاید ضمن اینکه ما عادت داریم در زمستان برف را در گوشه و کنار کوچه هایمان ببینیم. در چند روزی که بارش برف سنگین داشتیم مدرسه‌ها هم تعطیل شد و بچه‌ها هم نه تنها ناراحت نشدند بلکه خوشحال بودند که بالاخره آنقدر برف آمده که آدم برفی درست کنند. سوز و سرما وخوردن برف شیره و کدو حلوایی تنوری و آش محلی و کوچه‌های برف گرفته هم بالاخره جزو روزهای برفی ما لرستانی‌ها است.
تجهیزات راهداری کفاف نیاز الیگودرز را نمی‌دهد
الیگودرز وسیع‌ترین شهرستان لرستان است که وسعت آن حدود 6 هزار متر مربع است و به‌دلیل کوهستانی بودن طبیعت بسیار زیبایی را دارد و البته در زمستان نیز جزو مناطق برفگیر استان است. «ماشاءالله نعمتی» فرماندار الیگودرز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: شهر ما پهناورترین شهر لرستان است و فاصله دورترین روستای آن 200 کیلومتر می‌شود. این درحالی است که الیگودرز جزو مناطق پر برف لرستان است و تجهیزات راهداری جوابگوی نیاز این شهرستان با 450 روستا نیست. در بارش های اخیر لرستان که خوشبختانه بیشتر به شکل برف بود، ارتفاع برف در داخل شهر به 30 تا 40 سانتیمتر و در ارتفاعات به 60 تا 70 سانتیمتر رسید و به‌دلیل کولاک و بوران ناشی از برف، ارتفاع برف در برخی گردنه‌ها مانند گله بادوش به چند متر رسید. در جریان این بارش‌ها هر چند با استفاده از تمام توان دستگاه‌های اجرایی شهرستان وتوان بخش خصوصی و کمک برخی شهر‌ها مانند قم و اصفهان که تعدای بولدوزرو نمک پاش در اختیار ما گذاشتند مشکلات برف را توانستیم در بارش سنگین برف مدیریت کنیم اما هنوز برخی روستاهای مناطق عشایری ما در «ززو ماهرو» و«گله بادوش» با مشکلاتی در تردد روبه‌رو هستند. فرماندار الیگودرز با اشاره به اینکه بخش ززو ماهرو وسعتی در حد 2250 کلیومترمربع دارد، تأکید کرد: ما انتظار داریم با توجه به وسعت و پراکندگی روستاهای الیگورز امکانات راهداری برای ما افزایش پیدا کند و از سوی دیگر یک بالگرد شینوک برای حمل آذوقه و علوفه روستاییان به منطقه اعزام شود. وی خاطرنشان کرد: در جریان بارش اخیر و به‌دنبال هشدار هواشناسی آرد و دیگر مایحتاج روستاهای مناطق صعب العبور تهیه و ارسال شده بود و مشکلی در این زمینه نداشتیم.
بارش برف اردبیل بی‌سابقه بود
اردبیل نیز یکی دیگر از استان‌هایی است که برف و سرمای آن زبانزد است و در جریان بارش‌های اخیر هر چند مردم عادت به بارش برف‌های سنگین دارند اما امسال بارش برف اخیر به گفته بسیاری از مردم شهر بی‌سابقه بود.
راه روستایمان 6 روز بسته بود ولی خوشحالیم
«عیار نوروز» دهیار روستای «تیل» خلخال اردبیل نیز به «ایران» گفت:راه روستایی ما 6 روز تعطیل و بسته بود ولی ما خوشحالیم زیرا برف برایمان رزق و روزی می‌آورد. اهالی روستای ما بیشتر کشاورز هستند و عمده تولیدشان گندم و جو است، برف که می‌آید یعنی بهار پر برکتی در انتظار ما است و این مایه دلگرمی و امیدواری اهالی می‌شود. از سوی دیگر ما عادت به این وضعیت داریم و خانم‌های روستا معمولاً با آردی که برای چند ماه ذخیره داریم نان می‌پزند و با آش های محلی مانند آش دوغ(آش زمستانی)، سرمای زمستان را از تن به در می‌کنیم. «کلیم‌الله وثوقی» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل به «ایران» گفت: حجم بارش‌ها به حدی بود که با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز(صبح چهارشنبه) راه روستایی 124 روستا به‌دنبال بارش برف مسدود است.
گلایه مدیرکل مدیریت بحران اردبیل از مردم
در همین حال «مهدی خدمتی» مدیر کل مدیریت بحران اردبیل نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» خاطرنشان کرد: هر چند اردبیل استان برفگیری است اما برف اخیر در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده است وی با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات شهرداری جوابگوی نیاز شهر برای برف روبی نبود، افزود: از شهروندان گلایه دارم زیرا در چنین شرایطی که نیروهای شهرداری با امکانات و تجهیرات در اختیارشان، حداکثر تلاش‌شان را می‌کردند تا هر چه سریعتر معابر و کوچه‌ها بازگشایی شود انتظار این بود که مردم هم درکوچه و محلات خود اقدام به برف تکانی درختان و خارج کردن برف‌هایی که از پشت بام‌های خود به داخل کوچه‌ها ریخته بودند، می‌کردند و کمک حال کسانی بودند که در شهر خدمت رسانی می کردند .



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/10/600177/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها