افزایش روزانه 50 تن زباله بیمارستانی در پیک کرونا


دکتر حسین حیدریان
معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند
با شیوع ویروس مرگبار کرونا زباله بیمارستانی تهران از 70 تن در روز به 120 تن رسید. پسماندی که اگر با پروتکل‌های کامل بهداشتی دفن نمی‌شد، می‌توانست کانون جدیدی برای انتشار این ویروس باشد. اما کارکنان سازمان پسماند و پردازش شهرداری در مجتمع آرادکوه از روزهای اول شیوع این ویروس، پسماندهای بیمارستانی را با شیوه‌های کاملاً بهداشتی دفع کردند و این روند همچنان ادامه دارد. اگرچه با عبور از پیک ششم میزان پسماندهای بیمارستانی کمتر شده اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنوز هم ادامه دارد. البته 120 تن فقط مربوط به بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی است و همه می‌دانیم که خیلی‌ها در خانه بستری می‌شدند و قاعدتاً زباله آلوده هم تولید می‌شد. در این راستا با آموزش به شهروندان در فضای مجازی خواستیم زباله‌های عفونی را داخل کیسه‌هایی به قطر ۲۰ سانتی‌متر قرار دهند و همراه پسماندهای‌ تر داخل سطل‌های زباله بگذارند. در خط پردازش، این زباله‌ها همراه زباله‌های بیمارستانی دفع می‌شود. همچنین با شیوع کرونا برای دفع زباله‌های بیمارستانی در منطقه آرادکوه، ۲ برابر بیشتر از قبل آهک مصرف می‌کنیم. خوشبختانه با اقداماتی که انجام شد از ایجاد کانون جدید بیماری جلوگیری کردیم و امروز با فروکش کردن کرونا مقدار زباله‌های بیمارستانی به ۱۰۵ تن کاهش پیدا کرده است. متأسفانه این مدت دو نفر از نیروهای مجتمع آرادکوه که به کرونا مبتلا شده بودند، جان خود را از دست دادند.
قبل از شیوع کرونا هزار و 200 تن پسماند خشک در مناطق با روش‌های مختلف تفکیک می‌شد اما با شیوع این ویروس مراکز تفکیک پسماند خشک را تعطیل  کردیم. به این ترتیب میزان ورودی پسماند به مجتمع آرادکوه روزانه به 6 هزار و 300 تن افزایش پیدا کرد. البته امروز ورودی پسماند به آرادکوه بعد از تفکیک پسماندهای خشک در مبدأ به ۵ هزار و ۳۰۰ تن در روز رسیده است. همچنین سلول‌های دفع زباله‌های بیمارستانی را هم کاملاً به شکل بهداشتی و مهندسی عایق‌بندی کرده‌ایم تا شیرابه‌ آن به خاک و آب‌های زیرزمینی نفوذ نکند.
موضوع تفکیک زباله توسط شهروندان از مبدأ موضوع مهمی است که می‌تواند به پاکیزگی شهر کمک کند. در تهران هنوز با استانداردهای مدنظر فاصله داریم. خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که در ایستگاه‌های مترو و میادین تره‌بار شکل گرفته و با به‌کارگیری اپلیکیشن‌های مختلف در این زمینه شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است و امیدوارم تا ۲ سال آینده به استاندارد لازم در زمینه تفکیک زباله بین خانواده‌ها برسیم. شاید یکی از دلایلی که در برخی از کشورها مردم توجه بیشتری به تفکیک زباله دارند، ساختارهای اجباری باشد. این اجبار با جریمه هم همراه است. ولی در کشور ما اجباری وجود ندارد و خیلی از مردم کارهایی انجام می‌دهند که باعث ترویج زباله‌گردی می‌شود. شهروندان می‌توانند به جای اینکه زباله‌های خشک را کنار سطل‌های زباله قرار دهند، آن را به غرفه‌های دریافت پسماندهای خشک یا خودرو مخصوص پیمانکاران شهرداری در مناطق تحویل دهند.
۲۵ تا ۳۰ درصد زباله تولیدی شهروندان زباله خشک ارزشمند و قابل بازیافت است که 10 درصد آن توسط زباله‌گردها تفکیک می‌شود. زباله خشک دوباره به صنعت برمی‌گردد و زباله ترهم بعد از اینکه شیرابه آن گرفته شد به مواد آلی و بعد از آن به کمپوست تبدیل می‌شود. 40 درصد از زباله‌ها هم که ارزش اقتصادی و یا قابلیت کمپوست ندارد، دفع می‌شود. ۲۰۰ تن هم به زباله‌سوز می‌رود و تبدیل به برق می‌شود. واقعیت این است که اگر اقدامی برای مدیریت پسماند انجام ندهیم، حداکثر تا 10 سال آینده می‌توانیم در آرادکوه زباله دفع کنیم. در این راستا با اجرای طرح جامع مدیریت پسماند که تعریف و ابلاغ ‌شده افق 20 ‌ساله‌ای برای مجموعه آرادکوه در نظر گرفته شده است. این طرح  متمرکز بر فاینال سازی و مدیریت پسماند در مبدأ است تا بتوانیم حداقل تا ۲۰ سال آینده آراد کوه را داشته باشیم‌.
بر اساس آمارهای جهانی متوسط سرانه تولید زباله در دنیا حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ گرم است و در تهران میانگین تولید زباله ۷۰۰ تا ۷۵۰ گرم است که کمتر از نرم جهانی است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تولید پسماند نسبت به 5 سال قبل ۲۲ درصد کاهش داشته است. البته ۵ تا ۷ درصد این کاهش به دلیل شرایط اقتصادی است  و 15 درصد به دلیل کارهایی که در مبدأ ‌انجام می‌گیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7835/9/600176/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها