رئیس جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تأکید کرد دولت به طور همزمان در حوزه خنثی کردن و لغو تحریم ها فعال است

لغو تحریم مقدمه توافق

■ کار گروهی از دستگاه‌های مختلف مأمور خواهند شد تا درباره مدیریت مسأله اجاره بها تصمیم‌گیری کنند ■ اکنون میزان روابط تجاری با روسیه 3 میلیارد دلار است که می‌تواند به راحتی به 10 میلیارد دلار برسد ■ تمرکز اصلی در افزایش مالیات بر جلوگیری از فرار مالیاتی است و قرار نیست این مالیات از کارمندان گرفته شود ■ معاون‌اول‌رئیس‌جمهور مأمور است راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی بورس را دنبال کند

آیت الله سید ابراهیم رئیســــی در چــــهارمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم ضمن تبریک روز زن و گرامیداشت ایام الله دهه فجر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی مخالفان و منتقدان دولت گسترش روابط با روسیه و چین را ناقض شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی می‌دانند، نظر شما چیست؟ گفت: ما در سیاست بین‌المللی در جمهوری اسلامی فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری داشته و داریم، اما در همه حوزه‌ها، این سیاست به صورت متوازن عمل نشده است که این مسأله در سیاست‌های تجاری و اقتصادی هم به همین صورت است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در سیاست خارجی، به میزانی که در مسائل سیاسی پیش رفته‌ایم، در مسائل تجاری و اقتصادی فعالیت نداشتیم و نوعی عقب‌ماندگی داریم، اضافه کرد: آنانی که بعضاً این نکته را مطرح می‌کنند یا اینکه برخی می‌گویند اکنون نگاه به شرق یا نگاه به روسیه و چین مطرح شده، من می‌خواهم بگویم آنچه تاکنون در سیاست خارجی عمل شده  به صورت متوازن نبوده، درحالی که ما باید نگاه و رویکرد متوازنی در سیاست خارجی داشته باشیم. وی با تأکید براینکه ما داریم نوعی توازن در سیاست خارجی برقرار می‌کنیم، این پرسش را مطرح کرد که چرا به همسایگان توجه نمی‌کنیم و افزود: ما 15 همسایه داریم، چرا به اینها توجه نمی‌کنیم؟ بعد از سفر من به تاجیکستان روابط اقتصادی و تجاری ما با تاجیکستان سه برابر شده ...
... یا بعد از سفر من به ترکمنستان، غیر از امضای قرارداد و برقراری سوآپ گازی، روابط ما با این کشور نیز بهتر شده است، همچنان که امروز روابط ما با آذربایجان نیز دارد به سمتی حرکت می‌کند که کمبودها و کاستی‌ها درحال جبران شدن است.
رئیس جمهور با بیان اینکه نسبت به روسیه نیز همین طور است، ادامه داد: میزان ظرفیت تجاری ما با روسیه میزانی نیست که امروز داریم. اکنون میزان روابط تجاری با روسیه 3 میلیارد دلار است که می‌تواند به 10 میلیارد دلار تبدیل شود. در این زمینه در روسیه کالاهای استراتژیکی وجود دارد که ما می‌توانیم از این کشور وارد کنیم، درعین حال ما نیز محصولاتی داریم که می‌توانیم در بازار روسیه عرضه کنیم و روسیه می‌تواند بازار کالاهای ما باشد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های نفتی و انرژی نیز باتوجه به فناوری‌هایی که در روسیه وجود دارد ما می‌توانیم دراین زمینه‌ها نیز فعال شویم، اظهار کرد: مجموع اینها همان کارها و روابط اقتصادی است که می‌توانیم با روسیه داشته باشیم. همچنان که می‌توانیم در زمینه‌های حمل و نقل، ترانزیت، هوا  فضا و حوزه‌های مختلف دیگر با روس‌ها کار کنیم. این ظرفیت‌ها می‌تواند وجود داشته باشد و می‌تواند به یک ظرفیت برای تبادلات میان دو کشور تبدیل شود، چرا که ما نیز مزیت‌هایی داریم که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره دیگر حواشی مطرح شده درباره سفر روسیه با تأکید براینکه این طور نیست که محصول یک سفر صرفاً لبخند باشد، همچنان که این سفرما نیز پر از لبخند نبود، گفت: از سفری که نتیجه‌اش لبخند باشد، اتفاقی برای مردم حاصل نمی‌شود. نتیجه ما در سفر باید توسعه حوزه‌های انرژی و صنعت و در نهایت بهبود زندگی مردم باشد.وی با بیان اینکه آنچه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها درباره مسائل دوجانبه بین‌المللی و منطقه‌ای با محوریت منافع مردم ایران بود، ادامه داد: بعد از دیدار من و آقای پوتین، آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه به آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ما گفت که آقای پوتین بلافاصله به وزرای دولت مأموریت داد تا تصمیماتی که ما و رئیس جمهور ایران گرفتیم، باید اجرایی شود.
رئیس جمهور افزود: من نیز به دوستان مسئول خود در وزارت خارجه و دارایی مأموریت دادم به سرعت مباحثی را که ما داشتیم اجرایی کنند تا آثار آن در اقتصاد و مسائل مختلف مشخص شود. ما و روسیه اتفاق نظر داریم که سلطه دلار بر روابط مالی و پولی ما باید شکسته شود.
وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با ارزهای ملی کار را دنبال و تجارت میان دو کشور را انجام دهیم، اظهار کرد: علاوه بر این درعرصه‌های مختلف توافقاتی داشتیم و در مسائل دفاعی و امنیتی و نیز در حوزه‌های هوا  فضا نیز توافقاتی داشتیم. امروز در بوشهر غیر از فاز اول (نیروگاه هسته‌ای) که درحال بهره‌برداری است، طراحی و اجرای فازهای دو و سه را نیز با روس‌ها دنبال می‌کنیم. در کنار اینها، صادرات کالای استراتژیک مورد نیاز کشور است، همچنان که در این زمینه حذف تعرفه درباره صادرات، قیمت محصولات را متفاوت می‌کند. نگاه مثبت آنان باعث می‌شود در حوزه کالاهای اساسی صادرات و روابط داشته باشیم.
پیگیری همزمان دو راهبرد
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در توضیح راهبرد «سیاست خارجی متوازن» دولت سیزدهم، اظهار داشت: همزمان با مذاکرات در حوزه‌های دیگر نیز فعال هستیم اما همه چیز ما مذاکرات نیست؛ ما در 2 حوزه خنثی کردن تحریم و حوزه لغو تحریم‌ها فعال هستیم. یکی از زمینه‌های خنثی سازی تحریم‌ها، مسأله ارتباط با همسایگان و ارتقای روابط اقتصادی و... از جمله روسیه است. در یک کلام بنای ما تعامل با همه کشورهای جهان است؛ همان طور که در انتخابات وعده دادیم این مسیر را دنبال خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی افزود: پروژه‌های مختلفی از جمله کریدور شمالی-جنوبی که می‌تواند موجب تسهیل ارتباطات تجاری شود، همگی در جهت توسعه اقتصادی و تأمین منافع مردم است که با کشور روسیه مورد مذاکره و توافق قرار دادیم.
 مذاکرات وین
وی در واکنش به درخواست مذاکره از سوی امریکایی‌ها تصریح کرد: درخواست آنها مدت‌ها در حال مطرح شدن است و بسیاری از کشورها پیام امریکایی‌ها را منتقل می‌کنند، همچنان که در سالیان گذشته نیز این درخواست‌ها را در مقاطع مختلف مطرح می‌کردند اما آنچه ما اعلام کردیم و بازهم اعلام خواهیم کرد این است که در صورتی که آنها بخواهند تحریم‌های ظالمانه را رفع کنند، امکان هرگونه توافقی وجود دارد.
هدف، کنترل تورم
رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در بودجه سال آینده وام ازدواج حذف شده است نیز با بیان اینکه من این مسأله را نشنیدم، اظهار کرد: قطعاً وام ازدواج، متناسب با مسأله تورم برقرار است، زیرا ما باید حتماً جوانان را به امر ازدواج تشویق کنیم، ضمن اینکه تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده هم درقانون جمعیت است وهم برنامه دولت است.وی با اشاره به اینکه البته توجه به ازدواج و تشویق جوانان به ازدواج  فقط با صحبت و بیان حاصل نمی‌شود، گفت: یکی از کارهایی که دولت می‌تواند دراین زمینه انجام دهد، همین وام ازدواج است. یکی از کارهای دیگری که دولت باید انجام دهد، مسأله تأمین مسکن است.
رئیسی با بیان اینکه بعضی‌ها ناباورانه مسائلی را در این رابطه مطرح کردند، گفت: اما ساخت 4 میلیون مسکن در سال، هم نیاز کشوراست هم وعده ما است، هم قانون است و هم اگر این کار انجام نشود کشور در این زمینه عقب می‌ماند. البته دراین زمینه مباحثی وجود دارد، مانند اینکه شاید مسکن روستایی دیرتر به نتیجه برسد یا ساخت مسکن در شهرها شرایط و نیازهای دیگری دارد. اما مسأله این است که ما نسبت به وعده خود صادق بوده و خواهیم بود. ما به آنچه وعده دادیم، عمل می‌کنیم. دولت ما می‌خواهد دولت صادق الوعده باشد.آیت‌الله رئیسی درباره تورم و اقدامات دولت برای مهار آن نیزگفت: بنای ما در دولت، کنترل تورم است. متأسفانه در چند سال گذشته شاهد یک تورم کم نظیری بودیم که شاید در 40 تا 50 سال گذشته سابقه نداشته است. با وجود این، بنای ما بر کنترل تورم است که در این رابطه نشانه‌های اقتصادی و آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت در کنترل تورم موفق بوده است، هرچند کاهش تورم نیاز به کار دارد.
 تمرکز اصلی بر فرار مالیاتی
رئیس جمهور درباره مباحثی که درباره برنامه‌های دولت برای اخذ و دریافت مالیات مطرح شده است، نیزگفت: در مسأله افزایش میزان مالیات، برخی تصور می‌کنند قرار است این مالیات از کارمند یا بخش اداری گرفته شود، درحالی که این طور نیست و تمرکز اصلی روی فرار مالیاتی و جلوگیری از آن است.وی با بیان اینکه مطابق آمار سازمان‌های مختلف، فرار مالیاتی مبلغ سنگینی را شامل می‌شود، افزود: افرادی در کشورهستند که درآمدهای نجومی دارند، آن هم بدون پرداخت مالیات، درحالی که مالیات کارمندان قبل از پرداخت حقوق‌شان کسر و اخذ می‌شود.آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در گرفتن مالیات باید به این مسأله نگاه کنیم که افرادی که برابر مقررات درآمدی دارند، باید حقوق دولت را نیز پرداخت کنند تا دولت بتواند کارهای خود را دنبال کند. اما برای مواجهه با کسانی که حاضر نیستند حقوق دولت را پرداخت کنند، کارهای مختلفی انجام شده است که از جمله اینها راه‌اندازی سامانه‌ای برای متصل کردن کمرگ‌ها، سامانه‌های بانکی، واردات، صادرات و به طور کلی نظام تجارت و نظام بانکی است که دراین صورت، رصد فعالیت‌های فرار مالیاتی کار سختی برای دستگاه‌های مسئول نیست.
 به سمت رشد اقتصادی
رئیس جمهور در واکنش به اینکه برخی از مردم کنترل تورم را احساس نمی‌کنند، اظهار کرد: بخشی از مسأله کنترل تورم به سیاست‌های اقتصادی، مالی و پولی کشور برمی‌گردد، به این معنی که ما باید بتوانیم نقدینگی را کنترل کرده و در کشور کسری بودجه نداشته باشیم، کشور رشد اقتصادی داشته باشد و نه رکود.وی با اشاره به اینکه مجموعه اینها می‌تواند تورم را کنترل کند، اضافه کرد: خیلی از این موارد در بودجه 1401 پیش‌بینی شده است. همچنان که در بودجه رشد اقتصادی 8 درصد برنامه‌ریزی شده است تا هم جلوی خلق نقدینگی گرفته شود و هم از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم.رئیس جمهور با بیان اینکه در چند ماه فعالیت دولت تلاش شده استقراض از بانک مرکزی نباشد و نیز خلق نقدینگی نیز انجام نشود، ادامه داد: من بنا ندارم که در گفت‌وگوها به این مسأله بپردازم که چه چیزی را تحویل گرفتیم، اما می‌توانم به این مسأله اشاره کنم که باید کارهای زیادی بشود که دولت اقدامات خود را دراین زمینه آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه بودجه 1401 براساس رشد اقتصادی تنظیم شده است، گفت: وقتی رشد اقتصادی داشته باشیم، تورم مهار و کسب و کارها در جامعه فعال می‌شود. اکنون نشانه‌های رشد اقتصادی دارد پیدا می‌شود، همچنان که برخی کارها را نیز انجام نمی‌دهیم و برخی اقدامات را نیز انجام دادیم. دراین زمینه تأکید داریم که خلق پول نشده یا پایه پولی افزایش پیدا نکند یا اگر پایه پولی درحال افزایش است، بانک مرکزی باید فعال شود.
 موظف به کنترل قیمتیم
رئیس جمهور با بیان اینکه همه این کارها آغاز شده و دولت روی همه این بخش‌ها حساس شده است، به برگزاری جلسات منظم اقتصادی دولت اشاره کرد و درباره مسأله کنترل قیمت‌ها نیز گفت: مسأله کنترل قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار پیگیری می‌شود و این ستاد موظف است قیمت‌ها را کنترل کند.وی با بیان اینکه کنترل قیمت‌ها خواست مردم است، ادامه داد: دولت در بخش‌هایی مانند فولاد و سیمان توانسته قیمت‌ها را پایین بیاورد، اما در مجموع دولت حساس است که چه کالاهایی گران شده و اگر گران شده به چه علت بوده است. آیا به دلار و تأمین مواد اولیه از خارج وابسته بوده یا دلایل دیگری داشته است. همه اینها در دولت دنبال می‌شود و در مجموع، دولت موظف است اینها را کنترل کند و ما هم دستگاه‌های مختلف و استانداران را مسئول کردیم تا مردم از این جهت در رنج نباشند.
 سه نکته درباره بورس
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سؤالی پیرامون وضع بورس، گفت: یکی از بخش‌هایی که میراث‌دار دولت قبل شدیم، بورس است که از همان ابتدا این عرصه نگرانی مردم بود. رئیس جمهور با بیان اینکه با تبلیغاتی که انجام شد، عده زیادی از مردم وارد بورس شده و سهام خریدند. وی بخش عمده سهامداران را خرد برشمرد و گفت: چیزی که به مردم گفتم و در هفته اول دولت هم نسبت به آن حساس بودم، این بود که در دولت هم اعلام کردم به هیچ عنوان بورس نباید قلک تأمین مالی دولت باشد.رئیس جمهور افزود: دوم اینکه ما باید صندوق‌های تثبیت و توسعه را به عنوان پشتیبانی سهامداران خرد قرار دهیم که تأمین این مبلغ صندوق‌ها انجام شد.آیت‌الله رئیسی درباره نکته سوم در زمینه بورس نیز گفت: براساس نگرانی‌هایی که از ابتدا داشتم، تیم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور را مأمور کردم تا راهکارهای برون رفت از این وضعیت بورس را دنبال کنند، آنان نیز بررسی کردند که پیش از این نشست، جلسه تیم اقتصادی دولت با محوریت بورس برگزار شد.رئیس جمهور تصریح کرد: مردم بدانند دغدغه آنان دغدغه من به عنوان خدمتگزار مردم نیز هست. ما تا وقتی که مردم آرامش پیدا کنند به هیچ عنوان از دغدغه مردم عبور نمی‌کنیم؛ و نه با بخشنامه و دستور، بلکه با کار اجرایی و میدانی این کار انجام می‌شود.آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دغدغه مردم دغدغه دولت نیز هست، اعلام کرد: در زمینه بورس، تیم اقتصادی به نتایجی رسید که صبح فردا (امروز چهارشنبه) وزیر امور اقتصادی و دارایی این تصمیمات و مصوبات را به عنوان راهکارهای برون رفت بورس از مشکلات، در جهت آرامش و تبدیل وضعیت آن به مردم اعلام خواهد کرد.
پیگیری جدی مصوبات بانکی
رئیس جمهور در توضیح ضمانت اجرایی تصمیم دولت پیرامون عدم نیاز به ضامن در وام‌های زیر 100 میلیون تومانی، گفت: بانک‌ها تابه حال سه عمل را باید دنبال می‌کردند؛ اول نقش خود در  توسعه اقتصادی، دوم ارائه خدمات پولی به مردم و سوم مسأله اداری خود آنهاست. متأسفانه طی سال‌های گذشته توجه به نکته اول و دوم مورد غفلت  واقع شده است و بیشتر بر سود خود بانک‌ها تأکید شده است. وی افزود: اینکه یک بانک بنگاه‌داری کند یا آنکه اموال یک کارخانه را توقیف کند، یعنی به دنبال سود خود است وگرنه  این اقدام دربرگیرنده توسعه اقتصادی و ارائه خدمات به مردم نیست.آیت‌الله رئیسی همچنین تصریح کرد: خلق نقدینگی اگر به سمت تولید باشد، سودمند است اما اگر در بازارهایی نظیر مسکن و... سرازیر شود، سیل بنیان‌کن است و مشکلات جدی به دنبال خواهد آورد. رئیس جمهور در توضیح نشست اخیر خود با مدیران عامل بانک‌ها، ابراز کرد: ما در جلسه اخیر مطرح کردیم که بانک‌ها باید به مردم تسهیلات بدهند؛ تسهیلات یعنی با سهولت تأمین مالی بشوند نه اینکه در مضیقه قرار بگیرند. وی افزود: چند تصمیم با حضور خود مدیران عامل بانک‌ها گرفتیم و وزیر محترم اقتصاد مأمور پیگیری این تصمیمات هستند. بنده هم تأکید کردم که باید این تصمیمات حتماً اجرایی بشود.
آیت‌الله رئیسی درباره ضمانت اجرایی این تصمیمات، تأکید کرد: من قبلاً هم گفتم که هر شرکت دولتی به تصمیمات دولت عمل نکند، حتماً با آن برخورد خواهد شد و اولین برخورد، برکناری مدیر آن شرکت خواهد بود. اگر قرار باشد بانکی به این تصمیم دولت عمل نکند ولو آنکه خصوصی باشد، با او نیز برخورد خواهیم کرد.
حل مشکلات بازار مسکن
رئیس جمهور در ادامه پیرامون کنترل بازار مسکن از جمله لزوم ارائه تسهیلات در بخش اجاره‌بها، گفت: کارگروهی از بخش‌های مختلف مأمور خواهند شد تا درباره مدیریت مسأله اجاره بها تصمیم‌گیری شود. دولت حتماً دراین باره مساعدت خواهد داشت و به عنوان راهکار موقت تسهیلاتی در نظر خواهد گرفت.وی در این‌باره افزود: صنعت مسکن‌سازی یک صنعت پیشران است که سایر صنایع را فعال خواهد کرد. بنای ما آن است که این مشکل را به صورت ریشه‌ای پیگیری کنیم و به اقدامات موقت اکتفا نکنیم. اساس کار این است که ما مسکن سازی کنیم تا بتوانیم قیمت آن و اجاره بها را کنترل کنیم.رئیس جمهور یادآور شد: درباره اموال مازاد هم بسیاری از دستگاه‌ها تن به کار نمی‌دادند اما در این دولت «نمی‌شود»، «نشد» و عدم عمل به تصمیمات نداریم. فلذا مشاهده می‌کنیم که مسأله رسیدگی به اموال مازاد دولت نسبت به سنوات گذشته، پیشرفت بیشتری داشته و همچنین نسبت به فرار مالیاتی و مؤدیان جدید نیز اقدامات جدی در حال انجام است.
مسأله هوای پاک
آیت‌الله رئیسی درباره وضع هوای تهران و کلانشهرها نیز ضمن تأیید نگرانی مهم مردم در این زمینه، تأکید کرد: ما دستگاه‌ها را مأمور کردیم تا جلسات مستمری را در این زمینه تشکیل بدهند. البته دنباله‌دار شدن این مسأله، گاهی ناشی از نوع تصمیم و نقشی است که برای دستگاه در نظر گرفته شده است که در این رابطه دستگاه‌ها باید اعلام کنند تا دراین باره تصمیم گرفته شود.
رئیس جمهور درباره مسأله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز با اشاره به اینکه شهرداری در این زمینه مسئولیت دارد و مردم نیز باید به شیوه‌های مختلف از جمله پرداخت عوارض به این امر کمک کنند، ادامه داد: در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخشی هم باید دولت کمک کند. دراین زمینه به سازمان برنامه اعلام کردم یکی از اولویت‌های جدی کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری باشد که می‌تواند به داشتن هوای پاک کمک کند.
وی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی این مسأله از زمان ریاست بر قوه قضائیه ذهن او رامشغول کرده بود، گفت: هوا، آب و مسکن مناسب از حقوق مردم است و حتماً باید دنبال شود. من به همکاران خود در بخش‌های مختلف تأکید کرده و همچنین خواسته‌ام تا اگر دستگاه‌ها چه در حوزه وظایف و چه ساختارها و مسئولیت‌ها نقشی دارند، این مسائل بیان و جبران شود.
 درباره انتقادها از انتصاب‌ها
رئیس جمهور درباره حواشی و بعضاً انتقادهای مطرح شده نسبت به انتصابات در دولت نیز با تأکید بر اینکه دولت اساساً از نقد استقبال می‌کند، اظهار کرد: حتماً انتقاد برای دولت سازنده است و دولت هم از آنها استقبال می‌کند، اما گاهی احساس می‌شود برخی اظهار نظرها با واقعیت همخوانی ندارد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه گاهی نقاط قوت دولت طوری منعکس می‌شود که گویی نقاط ضعف هستند، یکی از همین نقاط قوت را که ضعف نمایانده می‌شود را مسأله انتصابات دانست و تأکید کرد: بنای دولت بر شایسته‌سالاری است، هرچند اعضای دولت در گذشته با هم ارتباط و آشنایی داشته‌اند، اما این ارتباطات مبتنی بر حزب یا دسته‌های سیاسی‌های نبوده است و چه بسا برخی در دولت با یکدیگر آشنا شده‌اند.وی اظهار کرد: در واکنش به برخی اظهار نظرها که بحث انتصابات فامیلی را مطرح می‌کردند، از آنان خواستم 5 نفر را نام ببرید که پیگیری کنیم (این انتصابات کجا بوده است).رئیس جمهور با بیان اینکه باید به تجربه 30 سال گذشته ریاست جمهوری نگاه شود که در گذشته چطور بوده است، گفت: یافتن این مسأله کار سختی نیست. اما در پاسخ به سؤال من که از برخی منتقدان خواستم اسامی انتصابات فامیلی را بگویند، گفتند رسانه‌ها مطرح کردند و ما هم مطرح کردیم، درحالی که این رویه مطلوبی نیست.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در این دولت، این طور نبوده است که یک مسئول بخواهد فامیل خود را مشغول به کار کند، تأکید کرد: در این زمینه در دولت حساسیت بوده و اساساً حساسیت بر این بوده است که انتصابات براساس شایستگی باشد، هرچند اگر جایی تذکر داده شود، وزیر و استاندار باید پیگیری کنند. رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه انتصابات حساسیت‌ها را می‌دانم، خواستار اطلاع‌رسانی مناسب دولت در این زمینه شد.
ارتباط دولت سیزدهم با مردم
آیت‌الله رئیسی، نقطه قوت دیگر دولت را ارتباط با مردم دانست و با بیان اینکه آقایان باید ارتباط با مردم را تجربه کنند تا دریابند این ارتباط تا چه اندازه لذت دارد، ادامه داد: وقتی از کرملین به کرمان رفتم، اساساً به این دلیل بود که از ارتباط با مردم لذت می‌برم.
وی با بیان اینکه مدیران ما باید با مردم در ا رتباط بوده و حرف آنان را بشنوند، تأکید کرد: ما هم به مسائل کلان می‌رسیم، هم به مسائل جزئی. 6 روز هفته در سطح ملی کار کنیم و یک روز هم با مردم در استان‌ها ارتباط پیدا کنیم، 6 روز در سطح ملی، یک روز هم ارتباط با مردم در سطح استان‌ها. کما اینکه در سفر به کرمان، دیدیم که مردم سیلزده مشکل دارند و مردم بزرگوار نیز با مناعت طبع، مشکلات را مطرح می‌کنند.رئیسی با بیان اینکه برخی این نقطه قوت دولت را اینطور مطرح می‌کنند که چرا به استان‌ها می‌رویم، اضافه کرد: نقطه قوت دیگر دولت هماهنگی تیم اقتصادی است.
وی با بیان اینکه شاید در بعضی اطلاع‌رسانی‌ها نسبت به تصمیمات اقتصادی هماهنگی نبوده یا این اطلاع رسانی بهنگام نبوده است، افزود: بعضی‌ها از این ناهماهنگی در اطلاع‌رسانی نتیجه گرفتند که تیم  اقتصادی دولت هماهنگ نیست، درصورتی که تیم اقتصادی باهم هماهنگ است و دارند کار می‌کنند.
رئیسی گفت: این هماهنگی به این معنی نیست که اساساً دو نظر مخالف نباشد، اما وقتی تصمیمی گرفته شد، همه دولت یک آهنگ دارد و با همین آهنگ مسائل را دنبال می‌کنند.آیت‌الله رئیسی همچنین با طرح این مسأله که گاهی گفته می‌شود چرا انتصابات به کندی پیش می‌رود، گفت: در دولت تأکید کردم انتصابات حتماً باید با سرعت انجام شود و در این زمینه گفتم هرکس شایسته است باید به کار گرفته شود، اما هرکس که بانی وضع موجود است، باید برکنار شود.وی با اشاره به اینکه اکنون افرادی در دولت هستند که از قبل بوده‌اند و دارند کار می‌کنند، اظهار کرد: نگاه ما در انتصابات حزبی و جناحی نیست، بلکه بر مبنای شایسته‌سالاری است.رئیس جمهور با بیان اینکه من از انتقاد استقبال می‌کنم، اما برخی اظهار نظرها از نقدها فاصله دارند، گفت: تأکید می‌کنم که حتماً حتماً به شرایطی که دولت کار خود را آغاز کرده است، توجه کنید، وقتی از بخشی نام می‌برید، ببینید که ما چگونه وارد میدان شدیم. البته بیان این مسائل (که چه چیزی را تحویل گرفتیم) گفتمان من نیست، چون این مسائل مردم را ناامید می‌کند، درحالی که ما آمدیم تا امید ایجاد کنیم و کار کنیم.
مدیریت تبعات حذف ارز ترجیحی
رئیس جمهور در توضیح روند اجرای لایحه بودجه 1401 از جمله در زمینه مهم حذف ارز ترجیحی و تبعات اقتصادی آن، تشریح کرد: در بودجه سال 1400 هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده بود که دولت قبل همه آن را تخصیص داده بود.
رئیسی افزود: ما همواره تأکید کردیم که به دنبال ایجاد شوک نیستیم اما ارز ترجیحی مشکلات جدی برای اقتصاد کشور از جمله رانت  و فساد ایجاد کرده است و طی سال‌های اخیر باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت اما در نهایت دولت آن را انجام نداد.
آیت‌الله رئیسی درخصوص روش عادلانه حذف ارز ترجیحی از سوی دولت، تصریح کرد: ما سه نکته را مدنظر قرار دادیم؛ اول آنکه در روش حذف، اجماع نسبی بین دولت و مجلس باید اتفاق بیفتد. دوم، در این زمینه حتماً اقناع افکار عمومی و نخبگان به واسطه اطلاع‌رسانی درست صورت بگیرد و سوم نیز آنکه ارز ترجیحی که در کالاها حذف می‌شود، منفعت آن برای مردم جبران بشود.رئیس جمهور در توضیح این روش و راهکار جایگزین منفعت و تخصیص یارانه ارز ترجیحی به مردم، خاطرنشان کرد: روش اینگونه خواهد بود که این یارانه به جای اختصاص به واردکننده، به مصرف کننده نهایی داده بشود؛ یعنی به میزانی که کالاها افزایش قیمت بیابند، از طریق کارت اعتباری  این میزان را جبران کنیم و به صورت مستقیم به مردم بدهیم.رئیسی افزود: درباره نان و دارو فعلاً برنامه‌ای نداریم و در سایر کالاها نیز  در حال مذاکره با مجلس هستیم. تقاضای ما این است که صاحبنظران نظر بدهند چرا که این یک مسأله ملی است. نمی‌گوییم هیچکس مخالف نیست اما هدف این است که اجماع روی آن حاصل شود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی ضرورت امروز کشور است و باید نتیجه اقدامات و تصمیمات، ایجاد و ارتقای ثبات در بازار شود تأکید کرد: در نهایت خط قرمز دولت در تصمیم‌گیری برای نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی، معیشت مردم است.
 نظام عادلانه پرداخت برای همه‌
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود پیرامون مسأله مطالبات اقشار مختلف حقوق‌بگیر دولت برای بهبود وضع معیشتی خود، گفت: سال‌های اخیر به دلیل شرایط تورمی، حقوق، مزایا و مستمری کفایت نمی‌کند و بسیاری از اقشار دچار مشکلات شدند، مردم نیز به درستی مطالباتی دارند و این مطالبات بحق نیز هست.وی افزود: در ماه‌های اخیر نیز دولت گذشته اقداماتی کرد تا متناسب‌سازی حقوق برخی اقشار در دستور کار قرار بگیرد اما دو سؤال وجود دارد؛ اولاً، بودجه این لوایح از کجا در نظر گرفته شد؟ و دوماً آنکه چرا این اقدام در ماه‌های آخر دولت سابق انجام شد؟ مگر مشکلات این اقشار به ماه‌های آخر دولت برمی‌گشت؟رئیسی پیرامون نحوه پیگیری این مشکلات از سوی دولت، خاطرنشان کرد: یک راه این است که یک قشر در جامعه مشکلش حل بشود و اقشار دیگر بگویند که پس مشکلات ما چه خواهد شد؟ اما راه حل درست این مشکل آن است که مطابق عدالت برای همه اقشار رفتار بشود؛ چرا که ما مأمور به حل مشکلات همه‌ جمهور هستیم.رئیس جمهور در توضیح این مسأله، تصریح کرد: ما سازمان اداری و استخدامی را مکلف کردیم تا یک نظام هماهنگ عادلانه پرداخت برای کارکنان دولت تنظیم کنند تا همه‌ اقشاری که از دولت حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند، به صورت منظم و عادلانه به مسائل‌شان رسیدگی شود.رئیسی افزود: مردم می‌دانند که ما این دولت را اینگونه تحویل گرفتیم و همه‌‎ اقشار نسبت به مسائل و مشکلات معیشتی خود درست می‌گویند اما خواهش ما آن است که بدانند رفع این مشکل از اولویت‌های دولت است و کار در میانه راه است و ان‌شاءالله با تأیید مجلس، نظام عادلانه پرداخت را به وجود خواهیم آورد.
 مصوبات جدید درباره کرونا؟
در زمان شروع دولت 700 خانواده داغدار موضوع کرونا می‌شدند و امروز به لطف خدا و مشارکت مردم، هم ابتلا و هم موارد فوت بسیار کاهش پیدا کرد. شکر این موفقیت بزرگ که مردم و دولت به دست آوردند، در صیانت از آن است. ما با رعایت پروتکل‌ها فعالیت‌ها را مجدداً راه‌اندازی کردیم و اگر خدای‌ناکرده پروتکل‌ها کمتر مراعات شود، ممکن است مجدداً محدودیت‌هایی از سوی دولت اعمال شود.
امید واقعی داریم
رئیسی در پایان سخنان خود خطاب به مردم ضمن قدردانی از زحمات تیم ملی بانوان فوتبال کشور و آرزوی  موفقیت برای تیم ملی مردان در مسابقه پیش رو ، گفت: بسیار امیدوار هستم که گشایش‌ها پیش‌روی ماست؛ این حرف‌ها نه برای ایجاد امید است، بلکه واقعیتی است که فراروی ما قرار دارد. بنابراین با دعای خیر مردم و با قوت و قدرت موانع را کنار خواهیم زد. چرا که همانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی هیچ مانعی را به  رسمیت نمی‌شناسیم و ان‌شاءالله مشکلات مردم رفع خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7834/1/600135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها