در سال 2022 و با گسترش سویه اُمیکرون

بازار «آی تی» جهان 4/5 تریلیون دلاری می شود


میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کرونا بر صنعت آی تی و تکنولوژی تأثیر شگرفی داشت و نگاه سرمایه‌گذاران و کاربران را به این حوزه تغییر داد. این نگاه و احساس نیاز، سبب رشد میزان سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش استفاده کاربران از وسایل دیجیتال و سرویس‌های مختلف آی تی شد. با اینکه بسیاری انتظار داشتند با فروکش کردن بحران کووید19 شاهد روند کاهشی میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه باشیم اما ظاهراً شیوع گسترده سویه امیکرون، معادلات را به هم زد و تحقیقات، نشان از افزایش سرمایه‌گذاری‌های فناوری در جهان دارد تا جایی که مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی کرده است در سال 2022 میزان هزینه برای صنعت آی تی، یک رکورد به جا خواهد گذاشت چراکه نگاه بیشتر صنایع جهان، به آینده‌ای فناورانه است.
کرونا زمینه‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری
در «آی‌تی»
مؤسسه پژوهشی گارتنر، رونق بازار دیجیتال را درسال 2022 پیش‌بینی کرده و یادآور شده است که هزینه‌های جهانی صنعت فناوری اطلاعات در سال 2022 به 4.5 تریلیون دلار می‌رسد. با توجه به افزایش دورکاری‌ها، توسعه خرید آنلاین، برگزاری آنلاین جلسات کاری، آموزش دیجیتال و... با شیوع سویه امیکرون، انتظار می‌رود این رقم نسبت به سال 2021 افزایش 5.1درصدی را تجربه کند، چراکه در سال 2021 میزان هزینه‌های جهانی صنعت فناوری اطلاعات حدود 4.2تریلیون دلار بوده است. گفتنی است که این رقم نسبت به سال2020 و آغاز شیوع کرونا هم رشد 9درصدی داشته و این موضوع نشان می‌دهد که بحران کووید 19 تا چه حد بر افزایش میزان سرمایه‌گذاری در صنعت آی‌تی تأثیرگذار بوده است. طبق این گزارش انتظار می‌رود در سال 2023 نیز این روند رشد همچنان ادامه داشته باشد و با رشد 5درصدی، میزان هزینه برای حوزه‌ آی تی در جهان به 4.7تریلیون دلار برسد.همچنین باید گفت که تازه‌ترین گزارش گارتنر نشان از رشد میزان هزینه در سرویس‌های مختلف آی‌تی در سال 2022 دارد اما این بدان معنا نیست که میزان رشد در همه بخش‌های این صنعت به یک اندازه رقم بخورد.
در این گزارش تحلیلی پیش‌بینی شده است که بخش نرم افزار سازمانی(Enterprise Software) در سال 2022 بیشترین رشد را از نظر هزینه و سرمایه‌گذاری به خود اختصاص خواهد داد و احتمالاً با رشد 11درصدی، بیش از 672 میلیارد دلار در این بخش هزینه می‌شود. این بهینه‌سازی و نگاه به آینده، به معنای سرمایه‌گذاری قابل توجه‌تر در بازار ابر (cloud) است. گفتنی است بخش نرم افزار سازمانی که شامل بازار ابر است، بالاترین رشد را در زمینه میزان هزینه در حوزه‌ آی تی خواهد داشت.
گارتنر انتظار دارد تا سال 2025 اندازه بازار ابری دو برابر بازار غیرابری شود، چراکه سازمان‌ها و صنایع بر ارتقای نرم‌افزار خود برای پشتیبانی بیشتر تمرکز می‌کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این بخش در سال 2023 نیز رشد 11.9درصدی داشته باشد و بازهم در جایگاه نخست از نظر سرمایه‌گذاری قرار بگیرد.
طبق گزارش پژوهشی گارتنر، سرویس‌ها و خدمات آی تی(IT Services) از جمله سرویس‌ها و خدمات مشاوره و مدیریت هم در سال 2022، دومین بخش ازنظر رشد میزان هزینه در صنعت آی تی محسوب می‌شود. محققان انتظار دارند در سال 2022 این بخش نسبت به سال 2021 رشدی 7.9درصدی را تجربه کند و احتمالاً رقم هزینه شده در این بخش به 1.3تریلیون دلار خواهد رسید. این درحالی است که این سرویس‌ها درسال 2021 رشد 10.7درصدی داشتند و در این حوزه حدود 1.2تریلیون دلار هزینه شده است. طبق پیش‌بینی‌ها این بخش در سال 2023 نیز با رشد 8.8درصدی، همچنان جایگاه دوم خود از نظر میزان سرمایه‌گذاری را حفظ خواهد کرد.
 مراکز نگهداری داده در کانون توجه
سومین بخشی هم که در گزارش گارتنر به آن اشاره شده است، دیتاسنترها (Data Center Systems) هستند. مؤسسه گارتنر پیش‌بینی کرده است که این بخش در سال 2022 با رشد 4.7درصدی نسبت به 2021 روبه رو خواهد شد و میزان هزینه و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز حدود 227میلیارد دلار است. این درحالی است که در سال 2021 میزان هزینه در حوزه دیتاسنترها رشد 11.4درصدی داشت و حدود 216میلیارد دلار در این بخش هزینه شده است. برای این بخش در سال 2023 نیز رشد 4.7درصدی برآورد شده است. با توجه به افزایش استقبال مردم و سازمان‌ها و شرکت‌ها از دنیای دیجیتال و افزایش تولید داده و محتوا، افزایش میزان سرمایه‌گذاری در مراکز داده یا همان دیتاسنترها چندان دور از ذهن نیست.
 افزایش استقبال از دستگاه‌های دیجیتال
محققان گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که وسایل و دستگاه‌های دیجیتال(Devices) چهارمین جایگاه را برای هزینه کاربران و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و... به خود اختصاص خواهند داد. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که این بخش در سال 2022 رشد 3.3درصدی داشته باشد و به رقم 814میلیارد دلار برسد. این رشد درسال 2021 حدود 13درصد بود و 787میلیارد دلاربرای آن هزینه شد. همچنین این مؤسسه پژوهشی انتظار دارد که رقم هزینه و سرمایه‌گذاری برای وسایل دیجیتال در سال 2023 کاهش داشته باشد، چراکه کووید 19 احتمالاً فروکش جدی خواهد داشت. طبق انتظارات این گزارش، میزان رشد هزینه و سرمایه‌گذاری در این حوزه در سال 2023 منفی 1.2درصد خواهد بود و به 804میلیارد دلار می‌رسد.  آخرین بخش هم سرویس‌های مخابراتی(Communications Services) هستند که این مؤسسه پیش‌بینی کرده است میزان هزینه برای این خدمات در سال 2022 به 1.46تریلیون دلار برسد که این رقم نشان از رشد 1.3درصدی دارد.  این حوزه در سال 2021 نیز رشد بالایی را نسبت به دوران قبل از کرونا تجربه کرد و رقم سرمایه‌گذاری با رشد 3.4درصدی به 1.44تریلیون دلار رسیده بود. این رقم در 2023 نیز روبه رشد خواهد بود و با رشد 2.2درصدی به 1.49تریلیون دلار می‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/1/599996/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها