حدود یک هفته پس از عملیات موشکی انصارالله در ابوظبی صورت گرفت

آوار موشک‌های یمنی بر سر عربستان و امارات


زهره صفاری/ ساعاتی پس از اخطار دفتر سیاسی انصارالله به سرمایه گذاران خارجی برای ترک امارات، موشک‌ها و پهپادهای ارتش یمن این بار علاوه برابوظبی و دوبی، چندین هدف در جنوب عربستان را نشانه رفتند.
به گزارش «المیادین»، «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن وابسته به انصارالله با تأیید حمله بامداد دیروز به نام «طوفان یمن2» و هدف گرفتن پایگاه هوایی «االظفره» ابوظبی؛ محل استقرار نظامیان اروپایی و امریکایی و همچنین چندین نقطه حیاتی در دوبی گفت: «این عملیات پاسخی به کشتار غیرنظامیان در حمله اخیر ائتلاف به یمن بود و ارتش علاوه بر اهدافی در امارات، با پهپادها و موشک‌های «صماد 3» و «قاصف2K»، تعدادی از پایگاه‌های نظامی عربستان در منطقه «شروه» و مناطق حساسی در جازان و عسیر را نیز در عملیات‌هایی با دقت بالا هدف گرفت.»
وی با تأکید بر آمادگی نیروهای مسلح یمن برای افزایش عملیات‌هایی در آینده، بار دیگر به شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران در امارات توصیه کرد این کشور را ترک کنند:«این کشور دیگر امن نیست، چرا که تا زمانی که تجاوز امارات به یمن و محاصره ادامه دارد امارات مورد هدف قرار می‌گیرد.»
در همین حال «محمد البخیتی»، رئیس دفتر سیاسی انصارالله نیز با تکرار هشدارهای «یحیی سریع» به سرمایه‌گذاران خارجی گفت: «امارات براساس منافع امریکا و رژیم صهیونیستی عمل کرده و حالا تاوان سنگین آن را پرداخت می‌کند. آنها سال‌ها فرصت خروج از این تهاجم را داشتند و ما صبوری بسیاری داشتیم اما حالا دیگر امارات بی‌طرف نیست. تجاوز به یمن یک تهاجم امریکایی-اسرائیلی است که عربستان و امارات تنها ابزار اجرای آن هستند و باید هزینه این خوش‌خدمتی را بدهند. اما بدون شک حامیان امریکا در منطقه، بازنده‌های بزرگ این تقابل خواهند بود. در عین حال نیروهای مسلح یمن هرگز مواضع مسکونی امارات را هدف نخواهند گرفت چرا که آنها برادران ما هستند.»
گرچه تصاویر منتشر شده از حملات بامداد دوشنبه توسط انصارالله، اصابت موشک‌ها و پهپادها به اهداف مورد نظر خود را نشان می‌دهد اما همچنان امارات و عربستان مدعی انهدام موشک‌ها شده‌اند و تنها عربستان از مجروح شدن دو نفر در زیر آوار لاشه‌های منهدم شده موشک‌ها و پهپادهای انصارالله در آسمان خود و همچنین خسارات جزئی به منطقه صنعتی جازان خبر داده است. وزیر دفاع امارات ساعاتی پس از این حمله در بیانیه‌ای نوشت: «پدافند هوایی امارات دو موشک بالستیک را در نقاط مختلف ابوظبی منهدم کرده و ما آماده مقابله با تهدیدهای آتی و دفاع از کشور هستیم.» در همین حال در فضای مجازی نیز ویدیو‌هایی منتشر شده که از روشن شدن آسمان ابوظبی ساعاتی پیش از سپیده‌دم دوشنبه و همچنین انفجارها حکایت دارد. «الجزیره» گزارش داد در پی این حملات فرودگاه بین‌المللی ابوظبی نیز به مدت یک ساعت دچار اختلال پروازی شد.
به نوشته «فارس»، دقت عمل نیروهای مسلح یمنی برای هدفگیری مواضع حساس در امارات و عربستان، امریکا و اسرائیل را نگران کرده است. به طوری که سفارت امریکا در ابوظبی، ساعاتی پس از این حمله، با اعلام هشدار امنیتی سطح بالا، دستورالعمل‌هایی برای امریکایی‌های مقیم امارات صادر کرد. همزمان تقویت فرضیه استفاده از پهپادهای اسرائیلی در حمله به شبوه، تهدیدها نسبت به رژیم صهیونیستی را نیز پررنگ و به باور کارشناسان مقامات تل آویو را آشفته کرده است. چرا که آنها به خوبی می‌دانند نیروهایی که قدرت هدف گرفتن ابوظبی را دارند به راحتی می‌توانند کشورهای دیگر را نیز هدف قرار دهند.
اما اماراتی که هنوز از خسارات ناشی از حمله هفته گذشته به تأسیسات صنعتی خود خلاص نشده و به نوشته «الجزیره» به دلیل حجم خسارات، مجوز خبرنگاران برای ورود به محل را رد کرده، نه تنها امنیت بلکه اقتصاد خود را نیز در خطر می‌بیند. چرا که پس از حمله صبح دیروز، در نخستین تبعات، شاخص بورس ابوظبی 2.2 درصد و دوبی 0.3 درصد منفی شده است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/1/599994/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها