سخنگوی دولت:

تحریم لغو نشود توافق نمی‌شود


گروه سیاسی/ اگر «برجام» در گذشته بد بوده چرا اکنون دولت به‌دنبال آن است و نمایندگانی را هم برای توافق به مذاکرات ارسال کرده؟ این پرسش خیلی از مردم ایران است که خبرگزاری فارس از سخنگوی دولت پرسیده است. علی بهادری جهرمی در پاسخ به این سؤال گفت: دولت سیزدهم با یک توافق امضا شده‌ای روبه‌رو بود که در آن طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است؛ در آن توافقنامه طرف مقابل تعهداتی داشته که به این تعهدات پایبند نبوده و خلاف آن عمل کرده است. این درحالی است که جمهوری اسلامی از زمان امضای قرارداد برجام تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده تا به جهان اثبات کند که ایران هیچ موقع به‌دنبال پشت پا زدن به تعهدات خود نبوده و نیست. وی با بیان اینکه حتی بعد از خروج ایالات متحده نیز ایران طبق مفاد برجام کاهش سطح تعهدات خود را اجرا کرد، گفت: اکنون ما با شرایطی مواجه هستیم که یک قراردادی امضا و تبدیل به قانون شده است که باید طبق آن پیش رفت. اتفاقی را دولت قبل رقم زده است و تصمیم‌گیری امروز باید با توجه به این واقعیت موجود صورت گیرد. بهادری تأکید کرد: عملاً با توجه به امضا شدن قرارداد در گذشته، دولت باید در کنار سایر تلاش‌های دیپلماتیک، در چهارچوب برجام نیز حق خود را استیفا کند. بهادری جهرمی در ادامه این گفت‌و‌گو تأکید کرد: دولت سیزدهم از همان روز اول در مذاکرات به‌دنبال لغو مؤثر کلیه تحریم‌ها بوده است. این دولت تمام تحریم‌های وضع شده را غیر قانونی و ظالمانه می‌داند چون این تحریم‌ها برخلاف حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است و جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدام خلافی انجام نداده است. از این‌رو باید تمامی این تحریم‌ها برداشته شود. وی این را هم گفت که دولت هیچ توافقی که منجر به لغو تحریم‌ها نباشد را نمی‌پذیرد، چه موقت باشد یا چیز دیگری. لذا توافق موقت در دستور کار دولت قرار ندارد.
افرادی در حوزه تخلفات ارزی دستگیر شده‌اند
بهادری جهرمی در این گفت‌و‌گو به موضوع ارز هم ورود کرد و گفت: امروز که با شما صحبت می‌کنم در بازار ارز یک ثباتی ایجاد شده است و شاهد نوسان در این بازار نیستیم. این ثبات بعد از دستور رئیس جمهور مبنی بر برخورد با متخلفان و دلالان این بازار اتفاق افتاد. وی ادامه داد: زمانی که دولت سیزدهم سکان کشور را بر عهده گرفت بازار دارای نوساناتی بود و حتی نرخ ارز به بالای 30 هزار تومان نیز رسید، اما با تدابیر اقتصادی دولت و با کمک نهادهای نظارتی و قضایی این بازار روی آرامش به خود گرفت و به این عددی که امروز در بازار وجود دارد، رسید. با کمک قوه قضائیه و دادستان کل کشور افرادی درباره بازار ارز و نوسانات آن دستگیر شده‌اند و پرونده‌هایی برای آنها تشکیل شده است. بهادری جهرمی در پاسخ به این سؤال که قیمت واقعی دلار در کشور چقدر است، گفت: قیمت واقعی دلار تابع شاخص‌های متعدد است که نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد. طبیعتاً پیشفرض‌هایی برای نرخ ارز در تحلیل‌های بودجه‌ای وجود دارد که نظر کارشناسان اقتصادی دولت در این راستا اخذ شده است.
دولت برای حل مشکلات مردم نیازمند یک فرصت مناسب است
جهرمی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو عنوان کرد: باید کمک گرفتن از رسانه‌ها را در جهت اقناع مردم استفاده کرد، زیرا تعاملات باعث می‌شود مردم و مسئولان از آثار و نتایج سیاست‌های گذشته یا برنامه‌های آینده مطلع شوند که این موضوع کمک می‌کند دولت و ملت به یک نگاه مشترکی برسند. از این‌رو باید روی نقطه‌هایی که اولویت‌ اساسی و برنامه‌های بلندمدت کشور است تمرکز شود.
وی با بیان اینکه مردم در هر کجا از عالم از حاکمیت خودشان انتظار دارند مشکلات پیش‌روی آنها را حل و فصل کند، گفت: در مقابل حاکمیت مسئول پاسخگویی به مردم خودش است؛ زیرا اساساً وظیفه اصلی حاکمیت این است که اقداماتی انجام دهد تا مشکلات مردم کاهش یابد یا حل شود. پس تکلیف مردم روشن است. انتظارات آنها بجا و بحق است و دولت نیز مکلف است به این درخواست مردم لبیک بگوید، اما هنوز از استقرار دولت جدید چهار ماه می‌گذرد و این زمان برای سروسامان دادن به مشکلات گذشته فرصت کمی است و برای حل مشکلات، دولت سیزدهم نیازمند یک فرصت مناسب است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7833/1/599993/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها