اخبــــار


نشست جمعی ایران و 1+4 در هتل «کوبورگ»

مذاکرات وین در ادامه دور هشتم مذاکرات به منظور رفع تحریم‌های امریکا علیه ایران روز گذشته (شنبه) نیز در سطوح مختلف  جریان پیدا کرد. در همین چارچوب نشست ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) با حضور مذاکره‌ کنندگان ارشد و نمایندگان همه هیأت‌ها در هتل کوبورگ برگزار شد. پیش از این نشست نیز جلسه دوجانبه‌ای بین علی باقری، مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا»، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها برگزار شد. منابع خبری اعلام کرده‌اند که روند این گفت‌وگوها رو به پیشرفت بوده است.

وال‌استریت ژورنال:
بایدن چاره‌ای جز توافق ندارد

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی به شرح تورم در امریکا پرداخته و اعتراف کرده است، سیاست فشارحداکثری اکنون به کاخ سفید کمانه کرده و آنها را برای رسیدن به یک توافق با تهران مجبور ساخته است. چرا که دولت بایدن به کاهش قیمت جهانی نفت نیاز دارد و می‌خواهد با رفع تحریم نفتی ایران، این مهم را رقم بزند. به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال امریکا در نوشتاری تحلیل کرد: «در حالی که جمهوری اسلامی به‌عنوان یک ابرقدرت واقعی انرژی رتبه‌بندی می‌شود، سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا، تجارت جهانی نفت ایران را بشدت فلج کرده بود. تا سال ۲۰۲۰، تولید نفت ایران به کمتر از دو میلیون بشکه در روز کاهش یافت، زیرا تحریم‌های امریکا مانع از فروش نفت ایران به خارج از کشور می‌شد. اما با این حال، این فقط یک وضعیت موقتی است. بدون فشار مستمر بر مشتریان بالقوه ایران، تجارت انرژی این کشور می‌‎تواند نسبتاً سریع فعالیت خود را از سر گیرد.» وال استریت ژورنال این گزارش را اینگونه ادامه داد: «دولت ایران مقادیر زیادی نفت دارد که می‌تواند تقریباً فوری به بازار عرضه شود. این ذخایر در ایران فراساحل نگهداری می‌شود و اندازه تقریبی آن، ۱۲۰ میلیون بشکه است که معادل بیش از ارزش یک روز نفت مصرفی کل کره زمین برآورد می‌شود. تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که ایران می‌تواند تولید نفت خود را در کوتاه مدت افزایش دهد. مقام‌های ایرانی پیش از این، نسبت به افزایش تولید به سطح قبل از تحریم‌ها یعنی چهار میلیون بشکه در روز تا اوایل بهار سال‌جاری تمایل نشان داده‌اند. چنین مسأله‌ای می‌تواند تفاوت واقعی در بازار امروز ایجاد کند. تقاضای جهانی برای انرژی در حال حاضر از عرضه پیشی گرفته است و تولیدکنندگان در تلاش برای حفظ آن هستند.»

ناگزیر بودن کاخ سفید برای توافق
این رسانه امریکایی در ادامه نگاشت: «همانطور که نیویورک تایمز گزارش می‌دهد، با وجود وعده‌ها برای افزایش تولید، اعضای کارتل اوپک پلاس به طور معمول از اهداف افزایش تولید ماهانه فاصله دارند. در نتیجه، افزودن عرضه ایران به طور قابل توجهی مقدار نفت خام در دسترس را افزایش می‌دهد و می‌تواند قیمت جهانی نفت را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد. این برنامه، به کاهش تحریم‌های فعلی امریکا علیه ایران بستگی دارد که دولت بایدن می‌تواند آن را انجام دهد. این فرضی است که کاخ سفید در حال حاضر با آن روبه رو است. هر توافقی با ایران، صرفنظر از اینکه چقدر شکننده باشد، توجیه کافی برای دولت بایدن برای شروع کاهش تحریم‌ها بویژه علیه صنعت نفت ایران فراهم می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، نفت خام ایران به بازار سرازیر می‌شود، عرضه موجود افزایش می‌یابد و قیمت نفت (و در نتیجه محصولات فرآوری شده‌ای چون بنزین) کاهش خواهد یافت. این مسأله به نوبه خود دست‌کم بخشی از فشار تورمی و اقتصادی را که بایدن در خانه با آن روبه روست، فرو می‌نشاند.» وال استریت ژورنال در پایان این گزارش آورد: همه این موارد توضیح می‌دهد که چرا کاخ سفید بشدت مایل است که توافق با تهران را با هر ابزار لازم تضمین کند.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز برگزار شد
سکه طلا،  گوشی تلفن همراه و خودروی مزدا، هدایایی برای گمرکی‌ها

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت قطعه‌سازی کروز دیروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه که به ادامه قرائت کیفرخواست 18 متهم پرونده از سوی نماینده دادستان اختصاص یافت، از هدایایی گفته شد که به کارمندان گمرک و مدیران عامل بانک‌ها داده شد. تنها در سال ۹۵ لیست هدایای پرداختی به کارکنان گمرک، شامل ۱۰۵ سکه تمام بهار آزادی، ۱۷۹ نیم سکه، 124 ربع سکه، صدها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه می‌شود و حدود ۵۱ سکه تمام بهار و چندین نیم سکه و ربع سکه نیز به مدیران ارزی بانک‌های عامل داده شده است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، فولادی نماینده دادستان با حضور در جایگاه در خصوص ادله انتصابی به متهم «ن. ع» مدیرعامل شرکت کروز و متهم ردیف سوم پرونده، گفت: طبق اعترافات متهم «م» و متهم «ط» دستور پرداخت هدایا به افراد متخلف را از آقای «س» می‌گرفتند. متهم «ر» در خصوص اعطای خودرو به آقای «ک» مسئول گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) گفته است که آقای «ک» برای رفت و آمدهای روزانه درخواست خودرو کرده بود که این موضوع با آقای «س» مطرح و مورد تأیید قرار گرفت و یک دستگاه مزدا ۳ به وی تحویل داده شد.

 هدایای شرکت کروز به مدیران
فولادی در ادامه اضافه کرد: متهم «ر» درباره ساز و کار پرداخت هدایا گفته است به‌دلیل تعداد زیاد مراجعه به گمرک، هدایا پرداخت می‌شد و چون پرداخت هدیه به یک عرف تبدیل شده بود، در صورت عدم پرداخت هدیه کارهای شرکت کروز به کندی انجام می‌شده است. هدایا در قالب کارت هدیه، سکه، خودرو و قطعات خودرو پرداخت می‌شد. نماینده دادستان گفت: متهم «غ» در پاسخ به این سؤال که هدایا به مدیران کدام سازمان‌ها پرداخت می‌شده است؟ گفته است که هدایا به وزارت صمت، دفتر نیرو محرکه خودرو، دفتر برق و الکترونیک، دفتر ستاد تسهیل، صنایع استان تهران، پشتیبانی گمرک ایران خیابان ولیعصر، پشتیبانی توسعه تجارت، سازمان استاندارد ونک، سازمان استاندارد پونک، بانک مرکزی شامل دفتر تخصیص ارز، کارشناس تخصیص ارز و دفتر مقررات و سیاست‌ها پرداخت شده است.

پرداخت هدایا برای تسریع در ترخیص
وی همچنین افزود: لیست پرداخت هدیه‌ها از سیستم‌های شرکت، استخراج و به متهم «غ» داده شده که وی پرداخت هدیه به ۳۰۶ نفر را تأیید کرده است. متهم «ر» همچنین پرداخت هدیه به لیست ۱۹۸ نفره از کارکنان کمرگ را نیز تأیید کرده است. طبق گفته متهمان، مواقعی که در زمان ترخیص کالا از گمرک اختلاف وزن بین کالا و اظهارنامه‌ها پیش می‌آمد، دستور پرداخت هدیه داده می‌شد. وی افزود: متهم «م» علت پرداخت هدایا را تسریع در انجام کارها و ترخیص کالاها، چشم‌پوشی از مغایرت‌ها و نمک‌گیر کردن آنها مطرح کرده است. نماینده دادستان اضافه کرد: متهم «غ» گفته است که اگر هدایا به افراد مختلف در ادارات پرداخت نمی‌شد بعد از چند ماه کارها به کندی پیش می‌رفت و رفتار آنها نشان می‌داد که هدیه‌ای از سمت شرکت دریافت نکرده‌اند و مکاتبات را به تأخیر می‌انداختند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/2/599848/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها