علل و پیامدهای حمله انصارالله به امارات



عماد هلالات
کارشناس مسائل منطقه
تحولات سال ٢٠١١ در غرب آسیا و شمال آفریقا باعث شد امارات متحده عربی سیاست خارجی محافظه‌کارانه را کنار بگذارد و به سمت تجدیدنظر‌طلبی برود. تغییرات در سیستم بین‌المللی و تحولات داخلی و قدرت گرفتن بن زاید، باعث شد امارات خود را وارد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کند. یکی از مهم‌ترین تحولات در منطقه غرب آسیا، بحران یمن بود. امارات به همراه عربستان سعودی با تشکیل ائتلاف خودساختگی به بهانه حمایت از دولت مستعفی منصور‌ هادی و مبارزه با نفوذ ایران در منطقه، در سال ٢٠١٥ وارد نبرد یمن شد. با گذشت بیش از هفت سال از این نبرد، امارات و عربستان در باتلاق یمن فرو رفتند. امارات در سال 2020  در  رایزنی با جمهوری اسلامی اعلام کرد از یمن خارج شده است، اما با تحولات جدید منطقه و وعده سعودی‌ها مبنی بر واگذاری امور جنوب یمن به امارات بار دیگر با استفاده از مزدوران خود وارد عرصه نبرد یمن شده است؛ امری که با هشدارهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همراه بوده است.
 ورود امارات به جنگ یمن
در سال 2015، اماراتی‌ها در قالب ائتلاف سعودی خود را وارد باتلاق یمن کردند. بهانه حمایت از دولت مستعفی منصور‌ هادی و مبارزه با نفوذ منطقه‌ای ایران و همچنین شعف خیالی پیروزی سه ماهه بر انصارالله، باعث شد محمد بن زاید سیاست محافظه‌کاری امارات را کنار گذاشته و توسعه‌طلبی را در راستای سیاست خارجی امارات قرار دهد. با شکاف ایجاد شده بین دولت منصور‌ هادی و تجزیه‌طلبان جنوبی، امارات بخش‌هایی از جنوب یمن را اداره می‌کرد. تشدید حملات انصارالله به نیروهای اماراتی و حمله به فرودگاه ابوظبی و همچنین کشتن بیش از 300 نظامی اماراتی، باعث شد با رایزنی با جمهوری اسلامی و وساطت ایران، در اوایل سال 2020، امارات اعلام کند به صورت یکجانبه از جنگ یمن خارج شده است. در طول سال 2020 تا سال 2021، ارتش و کمیته‌های مردمی حملاتی را به امارات نداشته و اکثر نبردها با مزدوران سعودی و سلفی‌ها و حزب اصلاح بوده است. تغییر وضعیت نظامی انصارالله از حالت پدافندی به آفندی باعث شد ارتش و کمیته‌های مردمی در طول سال‌های 2019 تا 2021 پیشروی‌های زیادی را انجام دهند و اکثر شهرهای شمالی و مرکزی یمن به کنترل دولت نجات ملی درآمد. یکی از مهم‌ترین نبردهای جاری در یمن، نبرد آزادسازی مأرب است که به دلیل ورود مستقیم ایالات متحده و انگلیس به این نبرد، آزادسازی شهر مأرب به کندی پیش می‌رود. در سویی دیگر عربستان سعودی که خود را بازنده نبرد یمن می‌بیند به دنبال احاله مسئولیت به کشور امارات است و با وعده کنترل اداره شهرهای جنوبی و همچنین بنادر جنوب از جمله بندر عدن، بار دیگر امارات متحده عربی را به صحنه نبرد یمن برگرداند.
با وجود هشدارهای صریح دولت نجات ملی و ارتش و کمیته‌های مردمی به امارات، مبنی بر عمل به تعهدات و وعده‌های خود، با انتقال نیروهای مزدور از ساحل غربی به استان شبوه و مأرب به دنبال باز کردن جبهه‌های جنگ مختلف برای جلوگیری از سقوط مأرب شدند. مزدوران سلفی و داعشی اماراتی، با خیانت‌های قبایل استان شبوه کنترل این استان را به دست گرفته و در حال پیشروی به سمت استان مأرب و شهر مأرب بودند. این در حالی بود که طی روزهای گذشته سخنگوی ارتش یمن «سرهنگ یحیی سریع» بارها و بارها هشدارهای لازم را به امارات متحده عربی مبنی بر عدم دخالت در امور یمن داده بود، امارات از پیروزی مقطعی که در استان شبوه با توجه به عدم حضور نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی، به دنبال پیشروی به سمت شمال یمن بودند. رئیس ائتلاف جنوب یمن که تحت حمایت امارات است در مصاحبه با شبکه اسکای عربی امارات ادعا می‌کرد که نیروهای وی به دنبال پیشروی به سمت صنعا و مأرب هستند و سخن از آغاز نبرد با انصارالله و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را به حملات مختلف تهدید می‌کرد.
 حمله به فرودگاه ابوظبی و قدرت بازدارندگی انصارالله
با توجه به هشدارهای ارتش و کمیته‌های مردمی و عدم اعتنای اماراتی‌ها به این هشدارها در تاریخ 17 ژانویه سال جاری ارتش یمن فرودگاه ابوظبی و پالایشگاه نفتی المصفح را مورد هدف قرار داد. این عملیات که به طوفان یمن نامگذاری شده است، با چهار موشک قدس 2 از نوع کروز و یک موشک بالستیک ذوالفقار و پهپادهای صماد 3 صورت گرفت. این عملیات که در راستای بازدارندگی ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین پاسخ به جنایت‌های مختلف اماراتی‌ها و مزدوران آنها در یمن صورت گرفت، باعث ایجاد خسارت‌های اقتصادی و از کار انداختن یک روزه فرودگاه ابوظبی شد. با وجود اینکه پایگاه نظامی امریکایی الظفره در چند کیلومتری فرودگاه ابوظبی است و سامانه‌های پاتریوت در این پایگاه مستقر هستند، اما از رصد موشک و پهپاد‌های انصارالله عاجز ماندند. همچنین امارات از سامانه‌های راداری چینی و کره جنوبی هم استفاده می‌کند.با توجه به اینکه این عملیات صرفاً یک پیام تهدید برای اماراتی و شخص محمد بن زاید بود به نظر می‌رسد که امارات باید در ایده‌های خیالی خود در یمن تجدید نظر کند و با درس گرفتن از عربستان، بار دیگر خود را وارد وارد باتلاق یمن نکند.
با وجود اینکه امارات در سال 2020 با وساطت جمهوری اسلامی از باتلاق یمن بیرون آمد اما با فشار صهیونیست‌ها و امریکا و همچنین با وعده سعودی‌ها، بار دیگر وارد نبرد یمن شده است.
حمله 17 ژانویه به امارات در قالب عملیات طوفان یمن، پاسخی به هفت سال جرم و جنایت این شیخ‌نشین در کشور یمن بوده است. در صورتی که امارات بخواهد بر سیاست‌های خود در یمن ادامه دهد، باید خود را آماده حملاتی به مراتب سنگین‌تر از حمله 17 ژانویه سازد. حمله به آرامکوی سعودی بزرگترین تجربه پیش روی اماراتی‌هاست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/1/599842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها