معاون وزیر صمت خبرداد

صادرات امسال در مرز ۴۵ میلیارد دلار


گروه اقتصادی/ معاون وزیر صمت گفت: براساس اقدامات انجام شده صادرات کشور امسال به ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.علیرضا پیمان پاک روزگذشته در نشست خبری تبیین سیاست‌های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر حوزه تجارت خارجی، گفت: وزیر صمت اعلام کرد صادرات تا پایان امسال نسبت به سال گذشته ۵ میلیارد دلار افزایش یافته و با اقدامات انجام شده صادرات در ۹ ماهه امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده و این افزایش صادرات نتیجه توجه مسئولان ارشد به حوزه تجارت خارجی و شنیدن مسائل و مشکلات تجار و صادرکنندگان است.
وی با بیان اینکه امید می‌رود که صادرات تا پایان سال افزایش یابد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با اقدامات انجام شده صادرات تا پایان سال از ۴۵ میلیارد دلار عبور کند البته این در حالی است که برای صادرات به دو کشور افغانستان و ترکیه دچار چالش‌هایی بوده‌ایم اما این چالش‌ها در حال رفع است و به‌عنوان مثال در مورد افغانستان با پیگیری‌های انجام شده مشکلات برطرف می‌شود.
معاون وزیر صمت در رابطه با اینکه براساس چه ظرفیت و امکاناتی  صادرات ایران به روسیه ۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، اظهار داشت: جلسات متعددی برای توسعه صادرات برگزار  و ظرفیت سنجی انجام شده است و با توجه به هدف‌گذاری انجام شده در افق ۱۴۰۴، قرار شده که صادرات ما به روسیه به ۷ و نیم میلیارد دلار برسد و با توجه به امکانات و ظرفیت‌ها این موضوع قابل تحقق است. وی با اشاره به اینکه روسیه سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، بیان داشت: این در حالی است که در حال حاضر صادرات ما به این کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است اما امسال صادرات به این کشور به ۷۰۰میلیون دلار می‌رسد.
پیمان ‌پاک در ادامه اظهار داشت:‌ تأکید رئیس‌جمهور توسعه تجارت همه‌جانبه با کشورهای مستقل است و روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا و حتی برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز مورد توجه ما برای برقراری تجارت است. وی اظهار داشت: درحال حاضر درخصوص نقل و انتقال پول به روسیه مشکلی وجود ندارد و حتی ال‌سی گشایش می‌شود اما با وجود این درپی بحث‌های جایگزین برای تسهیل روابط تجاری از جمله تهاتر هستیم.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: وزیر صمت در مورخ 19 بهمن ماه سفری به امارات و 21 بهمن سفری به عمان جهت برگزاری نشست‌های مختلف تجاری و در اردیبهشت سال آینده سفری به امریکای لاتین خواهد داشت. وی بیان کرد:‌ اولین نشست در خصوص برقراری روابط تجاری با امریکای لاتین روز شنبه گذشته با حضور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر صمت برگزار شد تا نتایج مطالعات تبدیل به احکام و سپس در راستای توسعه تجارت برای آن اقدام شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر با جنوب‌شرق آسیا، آفریقا و شمال آفریقا مذاکراتی را در حوزه زیرساخت‌ها، راهسازی و نیروگاه‌ها انجام داده‌ایم و اگر برخی از مجموعه‌ها همچون صندوق توسعه ملی و برخی از منابع را در اختیار ما بگذارند جهش قابل توجهی را در این بخش خواهیم داشت و براساس پیش‌بینی انجمن خدمات فنی مهندسی می‌توانیم 20 میلیارد دلار پروژه فنی و مهندسی در کشورهای دیگر بگیریم.
وی اظهار داشت: در 9 ماهه سال‌جاری صادرات خدمات فنی و مهندسی ما 1.8 میلیارد دلار بوده است در حالی که در گذشته تنها 700 میلیون دلار صادرات در این بخش داشته‌ایم. اگر چه هنوز به اهداف مورد نظر دست نیافته‌ایم اما همین مقدار هم قابل توجه است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: تاکنون 620 پرونده تهاتری شامل کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی، کالاهای معدنی، ماشین‌آلات و... انجام شده است که 65 درصد از این پرونده‌ها مربوط به بخش خصوصی است.
وی درباره آخرین آمار بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: در این رابطه بانک مرکزی باید اطلاعات را اعلام کند اما طی سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشته که این مسأله ناشی از تنوع‌بخشی به مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات است. وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پوتین، ایران را عضو ناظر پیمان شانگهای معرفی کرده است در حالی که دولت اعلام کرده بود ما عضو دائم این پیمان هستیم، اظهار داشت:‌ پیمان شانگهای موضوع خاص و امنیتی سیاسی است و می‌توان از این فرصت برای روابط تجاری استفاده کرد اما در رابطه با نحوه عضویت ایران در پیمان شانگهای باید موضوع را از وزارت خارجه پیگیری کرد.
پیمان پاک در رابطه با آخرین وضعیت خطوط منظم دریایی بیان داشت: این خطوط در شمال کشور راه‌‌اندازی شده و قرار است بخشی از کسری کالا در کشتی به‌عنوان یارانه از سوی سازمان پرداخت شود، در هفته‌های نخست پرداخت این یارانه که کشتی‌ها با کسری کالا مواجه بودند انجام شد اما در حال حاضر با توجه به اینکه کشتی‌ها با ظرفیت پر حرکت می‌کنند یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود. وی افزود: در سنوات گذشته دولت‌ها برای حمایت از چند شرکت داخلی در حوزه لجستیک شرایطی را فراهم کرده بودند که نتیجه آن زیان هزاران واحد تولیدی بود و حمایت‌های مطلق از شرکت‌های داخلی در حوزه لجستیک علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی به وجود آورده بود بلکه کشور را در حوزه کانتینر، لوکوموتیو، کشتی، کشتی‌های رورو، واگن‌های یخچال‌دار و... با کمبود مواجه کرد، بنابراین در دوره جدید علاوه بر استفاده از پتانسیل شرکت‌های داخلی، برای تأمین نیاز لجستیکی کشور از واردات در جا‌هایی که خلأ داشته باشیم بهره می‌گیریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/1/599836/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها