خیر و شر در دستان اسکوچیچ!


حامد جیرودی
روزنامه‌نگار
شاید بسیاری از فوتبالدوستان بر این نکته اتفاق نظر داشته باشند که کارلوس کی روش شخصیتی «دیکتاتور» گونه داشت و دارد. مرد پرتغالی در اکثر اوقات به نظرات دیگران اهمیتی نمی‌داد و به آنچه خود می‌پنداشت درست است عمل می‌کرد و می‌کند. فعل گذشته از آن جهت درباره کی روش به کار برده می‌شود که او 8 سال سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت ولی حالا هم که سرمربی مصر است، بر اصول خود پایبند است. بعد از دوران طولانی مدت حضور کی روش، مارک ویلموتس مرد اول نیمکت ایران شد ولی حضور این مربی بلژیکی 6 ماهه بود و بعد هم ماجرای عجیب قرارداد او به وجود آمد که چندان فرصت نشد درباره وضعیت فنی و مدیریتی او در تیم ملی به اظهار نظر بپردازیم. اما بعد از ماجرای «ویلموتس گیت»، مربی‌ای هدایت یوزها را بر عهده گرفت که کمتر کسی پیش‌بینی حضورش در رأس کادر فنی ایران را می‌کرد. دراگان اسکوچیچ با سابقه مربیگری در ملوان، فولاد، صنعت نفت و خونه به خونه بابل که اصلاً سابقه‌اش با کی روش که مربی منچستریونایتد و سرمربی رئال مادرید بود، قابل مقایسه نبود و در مقایسه با ویلموتس هم که سرمربی بلژیک بود و در فوتبال باشگاهی آلمان هم از چهره‌های مطرح به شمار می‌آمد نیز حرفی برای گفتن نداشت. در این میان، این نگرانی مطرح شد که مرد کروات از کاریزمای لازم برای هدایت ملی پوشان فوتبال ایران برخوردار نیست و بازیکنان حرف او را نمی‌خوانند. با این حال، اسکوچیچ فراتر از حد انتظار ظاهر شد و نتایجی را به دست آورد که گاهاً مثل پیروزی بر عراق و بحرین، سال‌ها بود به دست نیامده بود. او رکورد 13 بازی بدون باخت با تیم ملی را به دست آورده که در تاریخ فوتبال ایران بی‌نظیر است. تیم تحت هدایت او در آستانه صعود به جام جهانی 2022 است ولی باز هم برخی بر این عقیده‌اند که او از شایستگی لازم برای نشستن روی نیمکت تیم ملی در قطر برخوردار نیست و برای این فرضیه‌شان دلایلی هم دارند.
اما وضعیتی که درباره اسکوچیچ با توجه به مسائلی که برای او و تیم ملی به وجود آمده این است که او از «اعتماد به نفس» بسیار بیشتری برای هدایت ایران برخوردار شده است. اولین چالش جدی که اسکو با آن مواجه شد، واکنشی بود که مهدی طارمی با توئیت معروفش به مصاحبه او داشت. دراگان ستاره شماره 9 تیمش که در پورتو می‌درخشید را به تیم ملی دعوت نکرد. این در حالی بود که فدراسیون فوتبال بشدت به‌دنبال پادرمیانی بود تا در همان مقطع طارمی دوباره دعوت شود ولی این اتفاق نیفتاد و پس از غیبت طارمی در اردوی قبل که با 2 پیروزی برابر لبنان و سوریه همراه بود، این بازیکن را دوباره به اردوی تیم ملی فراخوانده است.
حالا مسأله جدید، دعوت شدن محمد حسین کنعانی زادگان است. مدافعی که درباره حاشیه اخیری که درباره‌اش به وجود آمده، بسیاری کم و بیش اطلاع دارند و این گمانه زنی بسیار مطرح شده بود که او به این اردو دعوت نمی‌شود. خصوصاً بعد از نطق آتشینی که شهاب‌الدین عزیزی خادم هفته پیش داشت و گفت: «بهترین بازیکن دنیا هم اگر بی‌اخلاق باشد جایی در فوتبال ایران نخواهد داشت.» صحبتی که بسیاری آنرا بر دعوت نشدن کنعانی تعبیر کردند ولی برخلاف تصورات، مدافع الاهلی قطر باز هم در جمع ملی‌پوشان باقی ماند.
این در شرایطی است که اسکوچیچ چند روز پیش به این اشاره کرده بود که به عملکرد بازیکنان نگاه می‌کند و نه چیز دیگر و در این بین برای استدلالش برای دعوت نشدن وریا غفوری و رامین رضاییان گفت که با سبک بازی آنها مشکل دارد.
کیست که نداند وریا و رامین از بهترین بازیکنان فوتبال ایران از لحاظ فنی هستند و شاید هر مربی دیگری بود، آنها را به تیم ملی دعوت می‌کرد ولی نکته‌ای که همه کارشناسان به آن معتقد هستند این است که هر مربی سلیقه‌ای دارد. کنعانی درست یا غلط دوباره دعوت شده یا عده زیادی به دعوت نشدن طارمی در اردوی قبل انتقاد داشتند ولی حالا اسکوچیچ با انتخاب‌هایی که انجام می‌دهد، نشان می‌دهد نظرش وابسته به فدراسیون یا تحمیل شده از جای دیگر نیست و کاری را می‌کند که به آن باور دارد. خیر و شر را متمایز می‌کند و خودش را مستقل کرده است اما در عین حال رفتاری را از خود به نمایش گذاشته که او را «خودکامه» ننامند!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/17/599828/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها