سردار سورپرایز لورکوزنی‌ها


سردار در آلمان؛ خبری که شنبه شب به همراه عکسی از پیراهن بایرلورکوزن در دست او منتشر شد تا پایانی باشد بر تمام شایعات ماه‌های اخیر. مهاجم تیم ملی فوتبال که تا پایان فصل با باشگاه زنیت روسیه قرارداد دارد، با قراردادی 5 ساله به باشگاه بایرلورکوزن آلمان پیوست و از سال آینده در بوندس لیگا حضور خواهد داشت. باشگاه بایرلورکوزن ساعتی پیش از رسمی شدن این انتقال با انتشار یک توئیت، وعده یک اتفاق ویژه را به هوادارانش داده بود اما کمتر کسی تصور می‌کرد که انتقال آزمون به این باشگاه، سورپرایز لورکوزنی‌ها باشد. جالب اینکه پس از امضای قرارداد سردار آزمون با لورکوزن سایت «چمپیونات» روسیه از قانون‌شکنی سردار آزمون ستاره ایرانی خبر داد و نوشت: «یک منبع آگاه اعلام کرد آزمون بدون گرفتن اجازه اردوی تیم را در دوبی ترک کرده و برای امضای قرارداد به آلمان رفته است. طبق اعلام این منبع آگاه سردار آزمون با این اقدام پروتکل‌های بهداشتی باشگاه را زیرپا گذاشته و انتظار می‌رود به خاطر این اقدام از سوی باشگاه جریمه نقدی مناسبی شود.»
سردار:‌ بوندس‌لیگا برایم هیجان‌انگیز است
آزمون از سال 2013 در لیگ روسیه حضور داشت و به مدت 8 فصل در تیم‌های روبین‌کازان، روستوف و زنیت بازی کرد و موفق شد عنوان آقای گلی و بهترین بازیکن فصل را با پیراهن زنیت سن‌پترزبورگ تصاحب کند. آزمون پس از قرارداد با لورکوزن گفت: «بایرلورکوزن تیم فوق‌العاده‌ای دارد. من مدت زیادی است که این باشگاه را دنبال می‌کنم و از نحوه بازی این تیم هیجان‌زده هستم. اینکه بزودی بتوانم در بوندس‌لیگا بازی کنم، برایم هیجان‌انگیز است.»
حضور سردار بعد از 2 دهه در بوندس لیگا
از زمان تأسیس بوندس‌لیگا تاکنون شمار زیادی از ملی‌پوشان ایرانی یا ایرانی‌تبار در لیگ‌های دسته اول و دوم آلمان فعالیت داشته‌اند، از چهره‌هایی قدیمی چون حمید علی‌دوستی گرفته تا ستارگانی چون علی دایی و مهدی مهدو‌ی‌کیا. دوران پرفراز و نشیب دهه 60 و 70 در فوتبال ایران با ظهور نسل فوق‌العاده 98 و انتقال ستاره‌های بزرگ ما به فوتبال اروپا و در واقع بوندس‌لیگا تمام شد و فوتبال ایران رنگ‌ و‌ بوی بین‌المللی به خود گرفت. در اوایل هزاره جدید و زمانی‌که برای اولین بار مسابقات فوتبال اروپایی در ایران پخش زنده می‌شد، تقریباً هر هفته عصر شنبه ساعت 6 بعد از ظهر شاهد درخشش یکی از بازیکنان ایرانی شاغل در بوندس‌لیگا بودیم. خاطراتی فراموش نشدنی مانند گلزنی خداداد عزیزی مقابل اولیور کان، حضور علی دایی با شماره 24 در ترکیب بایرن مونیخ، ضربه فوق‌العاده کریم باقری برابر اشتوتگارت، بوسیدن کفش مهدوی‌کیا توسط روی پراگر و گلزنی‌های وحید هاشمیان برای بوخوم و در ادامه گلزنی علی دایی با هرتابرلین در لیگ قهرمانان و هنرنمایی جادوگر در لباس بایرن مونیخ. حالا بعد از نزدیک به دو دهه، فصل بعد یک ستاره ایرانی دیگر در فوتبال آلمان بازی خواهد کرد و آزمون فرصت دارد در خط حمله لورکوزن، روزگار خاطره‌انگیز ستاره‌هایی چون علی دایی و وحید هاشمیان را تکرار کند.
لورکوزن میعادگاه کره ای‌ها بود
لورکوزن در طول تاریخ میعادگاه درخشش ستاره‌های اهل کره جنوبی در بوندس‌لیگا بوده و حالا نوبت سردار رسیده که نام یک مهاجم ایرانی را در بین بازیکنان تأثیرگذار این باشگاه ثبت کند. چابو بوم کئون، فوق ستاره کره‌ای در اوایل دهه 80 با فرانکفورت فاتح جام یوفا شده، در ادامه 6 سال فراموش نشدنی را در ترکیب لورکوزن سپری کرد و دو بار در تیم منتخب فصل نشریه کیکر قرار گرفت. در سال‌های بعد بازیکنانی چون جادوری، سئونگ وو ریو و البته سون هیونگ مین نیز در لورکوزن بازی کردند و حالا سردار باید در مقر کره‌ای مستقر در آلمان درخشش خود را آغاز کند.
این پایان بدشانسی ایرانی‌ها است؟
 سردار پس از مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی و علی موسوی به چهارمین بازیکن ایرانی تاریخ بایرلورکوزن بدل شد تا این تیم بیشترین تعداد بازیکنان ایرانی را در بین تیم‌های بوندس‌لیگایی داشته باشد. با وجود این ماجراجویی ایرانی‌ها در جمع شیرهای آلمان هرگز عاقبت خوشی نداشته و همه آنها با مصدومیت شدید روبه‌رو شدند. مهدی پاشازاده در ترکیب لورکوزن مجموعاً ۳۱ دقیقه بازی در جام حذفی (۲۳ دقیقه) و جام یوفا (۸ دقیقه) بازی کرد. داریوش یزدانی نیز ۸۳ دقیقه بازی در لیگاپوکال و ۲ بار حضور روی نیمکت در تیم نخست و حضور ۲۸۶ دقیقه‌ای در ۴ بازی برای تیم دوم باشگاه انجام داد. علی موسوی هرگز برای لورکوزن به میدان نرفت و تنها در دیدار جام حذفی مقابل آلف‌آخن روی نیمکت شیرها نشست. با وجود این او در تیم دوم باشگاه، در ۴ بازی، ۳۱۱ دقیقه برای شیرها به میدان رفت و ۳ بار موفق به گلزنی شد. آیا انتقال سردار نقطه پایانی بر اتفاقات تلخ ایرانی‌ها در جمع شیرهای آلمان خواهد بود؟
نظر اسطوره فوتبال آلمان درباره حضور سردار در لورکوزن
رودی فولر، مهاجم افسانه‌ای تیم ملی آلمان که هم‌اکنون مدیر ورزشی تیم لورکوزن است و در خرید سردار نقشی اساسی داشته نظر خود را درباره این خرید بیان کرد. در پیامی که سایت رسمی بوندس‌لیگا منتشر کرده، فولر گفت: «سردار بسیار سریع است، در هوا خوب کار می‌‌کند و فضاها را عالی پیدا می‌‌کند. او تنها یک گلزن نیست و برای دیگر هم‌تیمی‌ها هم فرصت‌ گل فراهم می‌کند. او یک بازیکن کاملاً مناسب برای لورکوزن است که می‌تواند به‌خوبی با دیگر بازیکنان هماهنگ شود.»
رقابت جذاب با لئو و هالند
آزمون در بوندس‌لیگا فرصت رقابت با ستاره‌های بزرگی مانند رابرت لواندوفسکی، ارلینگ هالند (در صورت ماندن در دورتموند) و... را خواهد داشت و البته در کنار مهاجم درجه یکی مانند پاتریک شیک نیز بازی می‌کند. در حال حاضر بایرن لورکوزن با 35 امتیاز از 20 بازی پس از بایرن مونیخ و دورتمند در رده سوم قرار دارد. شیرها پیش از این در دوران حضور میشاییل بالاک در این تیم ۲ نایب قهرمانی در بوندس‌لیگا (فصول ۲۰۰۰–۱۹۹۹ و ۲۰۰۲–۲۰۰۱)، ۱ نایب قهرمانی در جام حذفی آلمان (فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱) و ۱ نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۲–۲۰۰۱) را به‌دست آورده‌اند. این باشگاه در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ با سرمربیگری کلاوس تاپ‌مولر در حالی‌که می‌توانست موفق به کسب «سه گانه قهرمانی» شود، در هر سه مسابقات (بوندس‌لیگا، جام حذفی آلمان و لیگ قهرمانان اروپا) نایب قهرمان شد.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/18/599821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها