برای آینده بهتر کتاب بخوانیم


محمدرضا طالقانی
پیشکسوت عرصه کشتی
از امروز شاهد برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب در سراسر کشورمان هستیم؛ اتفاقی که از وقوع آن بسیار خوشحال هستم. برگزاری چنین رویدادهایی در دراز مدت زمینه‌ خوبی برای آشتی افراد بیشتری با کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کند. ما هر چقدر به کتاب ارزش دهیم ارزش فرهنگ جامعه‌مان را افزایش داده‌ایم. خود من در سال‌های دور کودکی، به‌دلیل این که پدرم اهل علم بود کتاب‌های زیادی در خانه در دسترسم بود و همین شد که با کتابخوانی از سن کم انس و الفت پیدا کردم. آنقدر که شیفته کتابخوانی شدم که هر روز یک کتاب می‌خواندم. این علاقه‌مندی تحت تأثیر فرهنگ خانواده و شرایطی که بعدها پیش آمد جدی‌تر شد، آنچنان که از آن زمان تا به امروز تا جایی که شرایط اجازه بدهد به هر نمایشگاه کتابی که برگزار شود می‌روم و کتاب می‌خرم.
در جایگاه یک کتابخوان حرفه‌ای از پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان بسیار اندوهگین هستم، بویژه که به نقاط بسیاری از جهان سفر کرده‌ و دیده‌ام که در اغلب کشورها، مردم حتی  حین استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم در حال مطالعه کتاب هستند؛ اتفاقی که امیدوارم در کشور خودمان هم رشد قابل توجهی پیدا کند و در هر گوشه‌ای شاهد جوان یا کهنسالی باشیم که مشغول مطالعه است. هر چند که در کشور خودمان هم شاهد اتفاقات خوبی هستیم که باعث خوشحالی است و نمی‌توان منکر اثرگذاری‌شان شد، از جمله همین نمایشگاه مجازی کتاب تهران. حوزه کتاب از آن عرصه‌هایی است که در خصوص سرمایه‌گذاری در آن نباید هیچگونه نگرانی‌ای به دل راه داد. همان‌طور که در ابتدا هم اشاره شد، ما هر چقدر به کتاب ارزش دهیم ارزش فرهنگ جامعه‌مان را افزایش داده‌ایم. امروز افرادی را در جامعه می‌بینیم که نیاز به مطالعه کتاب دارند. اگر برای جامعه فردا، از امروز برنامه‌ریزی نکنیم به نظرم در آینده با مشکلات متعددی بویژه در زمینه فرهنگ  به سبب دوری از کتابخوانی مواجه خواهیم شد.
خود من مفتخر هستم بگویم که شاگرد مکتب فرهنگ، هنر و ورزش هستم. به اتکای همین شاگردی هم می‌خواهم خطاب به هموطنان و مردم بزرگوار کشورم بگویم که هر چه بیشتر بدانید، کم است. پس خواهش می‌کنم بیش از پیش به مطالعه کتاب روی بیاورید و از فرصت ایجاد شده توسط نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده کنید. من همیشه گفته‌ام دو چیز در زندگی من همیشگی هستند؛ کتاب و گل و بجز اینها به چیزی وابستگی ندارم چرا که سهراب سپهری می‌گوید تا شقایق هست زندگی باید کرد. پس کتاب بخوانیم و با مطالعه از سختی‌ها عبور کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/13/599759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها