معاون علمی رئیس جمهور:

هر ماه به‌طور میانگین ۲ نخبه به کشور بر می‌گردند


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه آمار فرار مغزها صحیح نیست، گفت: با برنامه‌ریزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای بازگشت ایرانیان تحصیلکرده خارج از کشور، به طور میانگین در ماه ۲ نخبه به کشور برمی‌گردند.
به گزارش ایرنا، سورنا ستاری افزود: باید در بعضی از رشته‌ها تشویق کنیم که برخی دانشجویان به خارج بروند ولی همزمان سیاست‌های بازگشت را اعمال کنیم. ما در این حوزه ضعف داریم ولی از 6-5 سال گذشته اقداماتی در این خصوص انجام داده‌ایم. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نیروی هوایی کشور دهه ۵۰ بسیار قابل افتخار بود ولی وقتی جنگ شروع شد، مشخص شد هیچ چیز ندارد، افزود: کشورهای اطراف فکر می‌کنند چیزی دارند و ما برخی جاها فکر می‌کنیم که صنعت داریم در حالی که ما صنعت نداریم و فقط کارخانه داریم. وی با بیان اینکه کرونا آزمونی سخت برای کشور بود و حتی اگر پول هم پرداخت می‌شد ونتیلاتور و ماسک هم به ایران نمی‌دادند، گفت: هنر ما در توسعه شرکت‌ها بود و حالا از سی‌تی اسکن گرفته تا ماسک در داخل تولید می‌شود. ستاری خاطرنشان کرد: فناوری خریدنی و پولی نیست بلکه یاد گرفتنی است و یکی از اشتباهات کشور بعد از انقلاب خرید تکنولوژی بوده است.
همچنین باید توجه داشت که فناوری‌ها را شرکت‌های خصوصی توسعه می‌دهند نه دولت‌ها. ستاری افزود: باید بخش خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری کند و نفوذ تکنولوژی در شرکت‌ها درحال انجام است گرچه بخشی از دولت و بدنه سنتی بخش خصوصی با آن مقابله می‌کنند.ستاری درباره مشکلات صنعت خودروسازی نیز گفت: نطفه برخی صنایع از اول صنعت نبوده بلکه کارخانه بوده و با مونتاژ شروع شده  و اینگونه است که موقع تحریم، از چین خودرو می‌آوریم و وقتی تحریم نیستیم از فرانسه وارد می‌کنیم. وی افزود: پیشرفت‌هایی در خودرو داشته‌ایم و باید آینده این صنعت را ببینیم و بازیگران جدید در بخش خصوصی تعریف کنیم. وی افزود: باید اتفاقی که برای شرکت‌های اپل و تسلا افتاد و آن هم نوآوری بود، در خودروسازی ما بیفتد. اگر بخواهیم خودروساز شویم باید طراحی کنیم و خط خودروسازی بسازیم.  کارخانه‌ای که چهار مهندس و بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد، صرفاً کارخانه است و صنعت نیست.اصلاح سیستم خودرو زمانی اتفاق می‌افتد که خودروساز خودش خودرو طراحی کند، آن موقع می‌توانیم بگوییم دارای صنعت خودرو هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/11/599749/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها