1000 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند


گروه فناوری- آیین رونمایی از اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت  روز گذشته در قالب ویدیوکنفرانس  با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  برگزار شد.
اتصال 780 روستا برای اولین بار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم مجازی تأکید کرد: با اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت، نخستین گام دولت سیزدهم در توسعه ارتباطات روستایی برداشته شد.
عیسی زارع‌پور گفت: فراهم کردن زیرساخت ارتباطی در همه جای کشور، یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است؛ اقدامی که البته از دولت گذشته آغاز شده است و در این دولت با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به آمار روستاهای فاقد ارتباط یا روستاهای دارای ارتباطات نامطلوب، گفت: قبل از این برداشت ما این بود که از حدود ۴۰ هزار روستای کشور، ۴ هزار روستا فاقد هر نوع ارتباطی هستند  اما با بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که تعدادی از روستاهایی که پیش ‌از این به شبکه ملی اطلاعات متصل شده بودند، کیفیت ارتباطی مطلوبی ندارند. بنابراین باید آن‌ها را در دایره روستاهایی قرار می‌دادیم که فاقد ارتباط هستند از این رو به هر دلیل حدود ۳۵۰۰ روستا به آمار گذشته اضافه شدند.
زارع‌پور افزود: کار اجرایی تعدادی از سایت‌هایی که افتتاح کردیم، بویژه در استان سیستان و بلوچستان، از ابتدای سال و پیش از دولت سیزدهم شروع‌ شده بود اما اتمام و بهره‌برداری آن امروز اتفاق افتاد.
وزیر ارتباطات گفت: امروز حدود ۵۰۰ سایت جدید به سایت‌های موجود اضافه شد که در مجموع ۷۸۰ روستا را تحت پوشش ارتباطی قرار می‌دهد تا مردم این روستاها  برای نخستین‌بار صاحب ارتباطات اینترنتی و به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. همچنین ارتباطات حدود ۲۵۰ روستا هم به نسل‌های جدید ارتباطات پایدار و پرسرعت ارتقا یافته است.
زارع‌پور افزود: در کنار برقراری ارتباطات نباید از فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات فناورانه‌پایه غفلت کنیم چون این خدمات بستر توسعه و آبادانی روستاها را فراهم می‌آورد. وی در ادامه گفت: با فراهم کردن زیرساخت‌های خدماتی می‌توانیم شاهد رونق گردشگری، توسعه مشاغل فناورانه‌پایه و کشاورزی و دامداری هوشمند و به دنبال آن افزایش جذابیت زندگی در روستاها باشیم. وی با بیان اینکه رونمایی از اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت، نخستین گام دولت سیزدهم در حوزه توسعه ارتباطات روستایی است، گفت: در صورت همراهی نمایندگان مجلس و تأمین اعتبارات مورد نیاز در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۱ در سه مقطع زمانی اردیبهشت‌ماه، شهریورماه و دهه فجر سال آینده همه روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌کنیم تا همه مردم عزیز از مواهب این فناوری فرصت‌ساز بهره‌مند شوند.
ارتقای کیفیت اینترنت ثابت با همکاری چین
وزیر ارتباطات در حاشیه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در توافق ایران و چین همکاری‌هایی در حوزه فناوری ارتباطات مانند 5G پیش بینی شده است، گفت: بله، ما در همکاری‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم هم برای حوزه 5G  و هم کیفیت بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.
زارع پور افزود: همچنین توسعه حضور پلتفرم‌های ایرانی در کشورهای همسایه را مدنظر داریم. ظرفیت‌های خوبی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما می‌توانیم استفاده کنیم و همکاری‌های متقابل می‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت ICT در کشور شود. وی گفت: مشاهده کردید که با یکی از دورافتاده‌ترین روستاها در اردبیل به شکل تصویری با کیفیت بسیار خوب ارتباط برقرار کردیم این نشان می‌دهد که سرعت شبکه در آن نقطه مناسب است.
راه‌اندازی 20 میلیون پورت فیبرنوری
وزیر ارتباطات درباره ظرفیت  شبکه زیرساخت کشور نیز گفت:  زیرساخت کشور ظرفیت خوبی دارد به‌طوری که حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم و  کل ترافیک ما ۱۰ ترابیت بر ثانیه است اما در حال تقویت آن هستیم. برنامه دیگر ما نیز این است که تا پایان دولت سیزدهم این رقم را به ۱۰۰ ترابیت بر ثانیه برسانیم و همین الان قرارداد ۲۰ ترابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات بومی بسته شده و عملیات آن در دهه فجر آغاز می‌شود.
زارع پور افزود: طبق آمار منتشره اکنون میانگین سرعت ایران در حوزه ارتباطات سیار ۲۴ مگ و ارتباطات ثابت ۹ مگ است  اما این سرعت شایسته مردم نیست ولی ما می‌توانیم روی ارتباطات ثابت، سرعت‌های چندصد مگی در اختیار مردم قرار دهیم  تا هموطنان بتوانند شاهد تجربه‌های برتری از دریافت سرعت اینترنت باشند. وی با بیان اینکه برنامه‌ دیگر ما نیز این است که ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور راه اندازی کنیم، گفت: ولی این اقدام کار بسیار بزرگی است و به عزم ملی نیاز دارد و باید همه پای کار بیایند حتی در این زمینه به تازگی در خدمت وزیر نیرو بودم و توافقات خوبی نیز صورت گرفت تا بتوانیم از شبکه توزیع برق در سراسر کشور استفاده کنیم تا اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات به سرعت پیش رود. زارع پور همچنین درباره سرعت پایین اینترنت در تهران و اختلالات تلفن همراه و علت آن نیز گفت: یک کار اساسی و اصولی که باید انجام شود، توسعه ارتباطات ثابت است باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کار هدایت کنیم. دلیلی ندارد وقتی در منزل هستید، از تلفن همراه برای ارتباط استفاده کنید. وی با بیان اینکه ارتباطات سیار نیز محدودیت دارد، گفت: ما توسعه ارتباطات ثابت را به عنوان یک راهکار بلندمدت در دستور کار داریم که البته در کوتاه مدت کار را شروع کرده‌ایم و همین امسال قریب به نیم میلیون پورت فیبر نوری را راه‌اندازی می‌کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/11/599748/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها