ناظر وزارت میراث فرهنگی، نشست میراث ساسانی لرستان را مسبوق به سابقه خواند

قلعه فلک افلاک 2 سانت فرونشست


زهرا کشوری - خبرنگار/  نماینده خرم‌آباد نسبت به فرونشست دو سانتیمتری قلعه 1700 ساله فلک افلاک هشدار داد. به‌دنبال این هشدار، «مهرداد ویس کرمی» در نامه‌های مشترک با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و استاندار لرستان خواستار تزریق اعتباری 200 میلیونی برای رصد مستمر قلعه شد. با وجود این «بهزاد رضاعی» ناظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بر آثار تاریخی لرستان، فرونشست تاریخ ساسانیان بر بلندای میدان سبز میدان خرم‌آباد را مسبوق به سابقه می‌داند و آن را خطرناک نمی‌خواند.
پیش از این، ویس کرمی نماینده خرم‌آبادی‌ها در بهارستان در گفت‌و‌گو با رسانه‌های محلی با تأکید بر لزوم مقاوم‌سازی فلک افلاک از نشست دو سانتیمتری قلعه فلک افلاک طی سه سال گذشته خبر داده است. او گفته است: «قلعه نیاز جدی به رصد و مقاوم‌سازی دارد. با 200 میلیون هزینه و استقرار «مرکز دائمی ژئودینامیک» رصد مستمر منطقه می تواند انجام شود.» ویس کرمی استحکام بخشی قلعه را مهمتر از آزادسازی قلعه دانسته و گفته: «ما مکاتبات لازم را در مورد آسیب‌پذیر بودن قلعه انجام دادیم و منتظر نتیجه هستیم.»
«بهزاد رضاعی» ناظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به وجود سه پایگاه میراث فرهنگی پل‌های تاریخی، بافت تاریخی بروجرد و قلعه فلک افلاک در لرستان، فرونشست قلعه را در بستر دست ساز قلعه فلاک افلاک می‌داند و می‌گوید:«بخشی از قلعه روی یک صخره قدیمی قرار دارد و بخشی از آن روی بستر خاکی دست ساز است.»
 رضاعی فرونشست را جزئی از طبیعت قلعه فلک افلاک می‌داند و می‌گوید: «هیچ کدام از فرونشست‌ها خطرناک نیست و تحت کنترل است.»
حرف‌های رضاعی خیال فعالان میراث فرهنگی در لرستان را آسوده نمی‌کند. مرمت غیر اصولی پل‌های تاریخی لرستان و استفاده از سیمان به جای خشت پیش از این آه از نهاد فعالان این حوزه بلند کرده است.
استفاده از ملات سیمان در مرمت پل‌های خشتی استان، در 12 سال پیش موجی از اعتراض‌ها را به سمت میراث فرهنگی لرستان گسیل داشت. پیش‌تر علی مصطفی‌ نژاد مدیر سابق پایگاه پل‌های تاریخی لرستان به«ایران» گفته بود که به اسم مرمت، روی هویت تاریخی پل‌ها، ملات سیمان کشیده‌اند! سیمانی کردن هویت مهم‌ترین پل‌های تاریخی کشور، به اواخر دهه 80 باز می‌گردد. همان زمان هویت تاریخی پل شاپوری (شکسته) هم با مرمت‌های غیر اصولی و بازسازی غلط، کاملاً از بین رفت تا هیچ سنخیتی با تاریخ خود در اواخر ساسانی و اوایل اسلام نداشته باشد. مصطفی‌نژاد مرمت پل شاپوری را یک «بزک» امروزی دانسته که هیچ تصویری از گذشته شهر شاپورخواست(خرم‌آباد) به بیننده نمی‌دهد. کلهرت هم از مرمت‌های ۸۸ آسیب جدی دید. به گفته مصطفی‌نژاد آنچه در لرستان اتفاق افتاد نه مرمت که بازسازی پل‌های تاریخی بود که هیچ شباهتی با هویت آنها ندارد. زخمی هم که پل کشکان از مرمت‌ها خورد «ناسور» است. این مرمت‌ها روی پایه‌های عظیم این پل انجام گرفت و تا جایی پیش رفت که به اعتقاد مصطفی‌نژاد هویت آن را باید از دست رفته دانست. به گفته مصطفی‌نژاد پل کشکان تنها پلی بود که در میان پل‌های لرستان نشانه‌هایی از دوره قاجاریه در خود داشت، بنابراین حفظ و نگهداری آن به اندازه تمام پل کشکان اهمیت داشت. همین مسأله اجازه نمی‌دهد فعالان خیالشان از وضعیت قلعه فلک افلاک راحت باشد.
رضاعی از در دست تهیه بودن طرح بهسازی بنا خبر می‌دهد و می‌گوید: «هنوز طرح به تصویب نهایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نرسیده است.»
«رامین ابراهیمی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلعه فلک افلاک در گفت‌و‌گو با «ایران» اتفاق افتاده در بستر دست ساز را «رانش زمین» می‌داند و آن را مرتبط با سیل سال 98 می‌داند. او قلعه فلک افلاک را یک بنای تاریخی چند صد ساله می‌داند که ترک‌هایی هم در آن موجود است! ابراهیمی درباره نشست دو سانتیمتری قلعه هم می‌گوید: «فرو نشست را نه تکذیب می‌کنم نه تأیید. شاید آقای ویس کرمی به آماری دسترسی دارد که ما نداریم.»
او اعتبار لازم برای استحکام بخشی این قلعه ارزشمند را بین 20 تا 25 میلیارد تومان می‌داند و پرداخت این اعتبار را به تأیید طرح استحکام بخشی شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور منوط می‌کند.
پیش از این ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سفر به لرستان خواستار مرمت و استحکام بخشی قلعه فلک افلاک شده است. لرستانی‌ها امیدوارند دستور رئیس جمهور بتواند اعتبار لازم برای استحکام بخشی بنا را به خرم‌آباد واریز کند. ابراهیمی آزادسازی عرصه و عیان قلعه و جابه‌جایی پادگان سپاه را هم منوط به تأمین اعتبار لازم می‌داند اما نمی‌گوید چقدر لازم است تا این آزادسازی اتفاق بیفتد. فعالان و مردم لرستان سال هاست منتظر ثبت جهانی قلعه فلک افلاک هستند. آزادسازی و استحکام بخشی قلعه بخش مقدماتی ثبت جهانی این اثر ساسانی در یونسکو است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/10/599746/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها