خاورمیانه


در پاسخ به شهادت 11 سرباز عراقی در دیالی آغاز شد
عملیات حشدالشعبی برای حذف بقایای داعش

لاله مهرزاد/ در پی افزایش حملات داعش در مناطق مختلف عراق و حمله اخیر آنان در استان دیالی که منجر به شهادت 11 سرباز عراقی شد، نیروهای حشدالشعبی به منظور پاکسازی این استان عملیات گسترده‌ای را کلید زدند.
به گزارش سایت شبکه خبری «المیادین»، عملیات گسترده حشدالشعبی و پلیس فدرال عراق که از صبح دیروز آغاز شده است، علاوه بر دیالی، بخش‌هایی از استان‌های صلاح‌الدین و کرکوک را نیز در بر می‌گیرد. در حالی که بار اصلی این عملیات بر دوش نیروی زمینی است، عملیات در سامرا توسط نیروی هوایی ارتش عراق نیز پشتیبانی می‌شود.
به گفته «طالب الموسوی»، فرمانده حشدالشعبی در عملیات دیالی این عملیات در پاسخ به حمله داعش به منطقه «حاوی العظیم» انجام می‌شود. حمله‌ای که 11 نفر از سربازان عراقی در آن به شهادت رسیدند. «الموسوی» تأکید کرده در این عملیات تیپ سوم و چهارم، تیپ بیستم و تیپ ویژه ندای دیالی و همچنین نیروهای ویژه حشد الشعبی در دیالی به‌ همراه یگان‌های توپخانه‌ای و تخریب آن حضور دارند. به گفته او هدف این عملیات که توسط نیروی هوایی عراق پشتیبانی می‌شود، تنگ کردن حلقه بر داعش در بخش شرقی و غربی منطقه «خط النعمان» تا رود دجله در جنوب دیالی و محافظت از سد العظیم است. به گزارش سایت «شفق نیوز» نیروهای حشد الشعبی در نخستین ساعات این عملیات، با وجود سرمای شدید هوا و حرکت کند در زمین‌هایی که انباشته از آب شده‌اند، قایقی را که عناصر داعش از آن برای جابه‌جایی مهمات و تجهیزات جنگی استفاده می‌کردند و همچنین یک بسته انفجاری را که در بخشی از این رودخانه کار گذاشته شده بود، شناسایی و منهدم کردند.
این عملیات در حالی انجام شده است که دیروز «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، به منظور رسیدگی به عملیات روز جمعه داعش در «حاوی العظیم»، دیداری اضطراری با فرماندهان ارتش این کشور داشت.هرچند دولت عراق در دسامبر سال 2017 از شکست کامل داعش در این کشور خبر داد، اما همچنان بقایایی از این گروه تروریستی در مناطق صعب‌العبور و دورافتاده عراق بویژه در استان‌های دیالی، الانبار، صلاح‌الدین و نینوا حضور دارند که در این میان استان دیالی یکی از اصلی‌ترین مخفیگاه‌های تروریست‌های داعش است. داعش با سوء‌استفاده از اختلافات فرقه‌ای و مذهبی در این منطقه در تلاش است، ناامنی را بر آن حاکم کرده و زمینه‌های بازگشت خود به قدرت را کلید بزند. عملیات دیروز حشد الشعبی نیز به همین دلیل و برای مبارزه با قدرت‌گیری مجدد احتمالی داعش انجام شده است.

خیز اتحادیه عرب علیه انصارالله

در حالی که آمار قربانیان حمله نیروهای ائتلاف عربستان به زندان صعده در حال افزایش است، اتحادیه عرب، خواهان جا گرفتن جنبش انصارالله یمن در فهرست تروریسم شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب در بیانیه‌ای با چشم‌پوشی از ذکر دلایل حمله انصارالله یمن به امارات که شامل حملات ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمنی بود، خواستار تروریستی اعلام شدن انصارالله شد. در خواستی که سخنگوی وزارت خارجه امریکا در حمایت از عربستان و امارات به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد کشورش در حال بررسی امکان بازگرداندن نام جنبش انصارالله یمن به لیست سازمان‌های «تروریستی» است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7832/4/599724/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها