آیت الله رئیسی پس از بازگشت از مسکو بلافاصله راهی مناطق سیلزده جنوب کرمان شد تا به صورت مستقیم درجریان مشکلات اهالی آن قرار بگیرد

در دل بحران


گروه سیاسی/ آیت‌الله رئیسی که در نخستین ساعات بامداد جمعه از سفر دو روزه به روسیه بازگشت، ساعاتی بعد عازم جیرفت در جنوب کرمان شد تا ضمن بازدید از مناطق سیلزده و گفت‌وگو با مردم، اقدامات انجام شده و نیازها را بررسی کند. سرکشی از مناطق سیلزده در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد پس از بازگشت از مسکو، طی یک تماس تلفنی با استاندار کرمان آخرین وضعیت سیل در مناطق جنوبی این استان را جویا شد. همچنین او حین سفر دو روزه خود به روسیه نیز از رئیس دفتر خود خواسته بود تا ضمن تماس با استاندار و وزیر کشور، آخرین وضعیت مناطق سیلزده و امدادرسانی‌ها را به او اطلاع دهد.
آیت‌الله رئیسی در بازدید از مناطق سیلزده استان کرمان نیز، پس از گفت‌وگو با مسئولان و مردم و نیز ارزیابی فرایند امدادرسانی‌ها و میزان خسارت‌ها، احداث سیل بندها را یکی از برنامه‌های درازمدت دولت برای منطقه خواند و درعین حال به مردم اعلام کرد که خسارت خانواده‌هایی که اثاثیه منزل آنان دچار مشکل شده، جبران می‌شود، همچنان که بازسازی و نوسازی منازل بسرعت آغاز خواهد شد.
به گزارش صدا و سیما، آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از حضور در مناطق سیلزده جنوب کرمان در جلسه‌ای مشترک با حضور استاندار، فرمانده سپاه ثارالله استان و فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان آخرین وضعیت مناطق سیلزده استان کرمان را بررسی کرد و در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم سیلزده قرار گرفت.

بازدید رئیس جمهور از روستای سیلزده نهضت‌آباد
آیت‌الله رئیسی در جریان این سفر که برخی وزیران نیز او  را همراهی می‌کردند از روستای سیلزده نهضت‌آباد، واقع در شهرستان رودبارجنوب، بازدید کرد. در بدو  ورود رئیس جمهور به استان، علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیلزده جنوب کرمان ارائه داد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در بازدید از روستای نهضت آباد، ضمن مشاهده شرایط زندگی اهالی سیلزده با برخی مردم از نزدیک به گفت‌و‌گو نشست. رئیس جمهور در جمع مردم این روستا، با تشکر از اقدامات انجام شده در جریان سیلاب اخیر و نیز استاندار و سایر مدیران در امدادرسانی سیل اخیر، خطاب به مردم گفت: پیگیر مشکلات مردم سیلزده بودم و به محض پایان سفر مسکو در بین شما حاضر شدم.
وی تصریح کرد: در کنار کارهای کوتاه مدت و امدادرسانی، اقدامات بلندمدت نیز نیاز است که احداث سیل‌بندهای جیرفت از مهم‌ترین آنهاست و جزو برنامه‌های دولت به شمار می‌رود؛ این مهم سریع پیگیری می‌شود تا با همت جوانان و مردم منطقه و پیگیری مسئولان دیگر شاهد این‌گونه خسارت‌ها نباشیم.
به گفته آیت‌الله رئیسی، جبران خسارت کشاورزان و دامداران نیز از سوی مسئولان انجام می‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به آبگرفتگی و خسارت به برخی منازل گفت: خسارت خانواده‌ها که اثاثیه منزل آنان دچار مشکل شده جبران می‌شود که در برخی نقاط آغاز شده و در حال تکمیل است. وی به بازسازی و نوسازی منازل نیز اشاره کرد و گفت: شناسایی و شمارش این واحدها از سوی مسئولان انجام شده و منازل مردم بسرعت نوسازی خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی مردم این منطقه از کرمان را ولایی و شهیدپرور خواند و گفت: این مردم همیشه پای انقلاب، نظام و ارزش‌ها بوده‌اند. وی با بیان اینکه حاج قاسم همیشه از مردم ولایی این منطقه و نقش و همت‌شان در دوران دفاع مقدس تعریف می‌کرد، ابراز امیدواری کرد که با همت و مشارکت مردم منطقه و پیگیری مسئولان مشکلات سیل بزودی برطرف شود.

 مردم باید ببینند دولتمردان همواره در کنارشان هستند
رئیس جمهور در پایان این سفر نیز با بیان اینکه در این سیل و سیل قبل استان کرمان، دولتمردان و مسئولان استان پای کار و در کنار مردم بودند و مردم هم احساس کردند که دولت در کنارشان است، اظهارکرد: اما این روند باید برای گره‌گشایی از کار مردم ادامه داشته باشد. وی بیان کرد: در سیل قبلی (هفته گذشته) علاوه بر استاندار، فرمانداران و نیروهای مسلح که در میدان بودند، دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور هم به منطقه سرکشی کرد و مصوبات خوبی داشت، وزیر کشور نیز بعد از آن به منطقه آمد اما اینها کفایت نمی‌کند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه دولتمردان باید در همه حوادث در بخش‌های مختلف در محل حاضر شوند تا مردم احساس کنند که همواره دولت در کنارشان برای حل مشکلات است، از سپاه پاسداران، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، استاندار، فرمانداران و همه مدیران و دستگاه‌ها که در امدادرسانی دو سیل اخیر در کرمان تلاش کردند، قدردانی کرد و گفت: مسأله مهم ابتدایی در حوادثی مثل سیل و زلزله امدادرسانی است که از این نظر امدادرسانی خوبی انجام شده است. وی افزود: بخش بعد مهم است که پیش‌بینی‌های لازم انجام گیرد تا اگر باز شاهد نزولات آسمانی بودیم مشکلاتی پیش نیاید.
آیت‌الله رئیسی گفت: احداث سیل‌بندها برای حفظ کشاورزی و جلوگیری از حوادث بسیار مهم است که باید با سرعت در دستور کار قرار گیرد.

تأمین وسایل خانه و دام مردم سیلزده تا 10 روز آینده
رئیس جمهور با بیان اینکه رفع آبگرفتگی منازل شروع شده است، اظهار کرد: وسایل منازل و دام مردم که در این سیل دچار مشکل شده باید در اقدامی فوری حداکثر طی ۱۰روز آینده تأمین شود تا مردم احساس نکنند مشکل‌شان ادامه‌دار خواهد بود که البته آمار دام‌های تلف شده تهیه شده است.
وی، آبخیزداری و آبخوان‌داری را از جمله ضرورت‌ها و اقدامات بلندمدت مورد نیاز جیرفت دانست و با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند تخصیص اعتبار است، اضافه کرد: قرارگاه سازندگی باید موضوع را دنبال کند و اعتبار آن، هم از درآمدهای معادن استان و هم تخصیص بودجه از سوی دولت تأمین شود تا با یک حرکت جهادی به سامان برسد.
آیت‌الله رئیسی افزود: البته کار سیل‌بندها کاری طولانی‌مدت است اما حتماً باید برای جلوگیری از خطرات سیل در آینده دنبال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه این سفر، سفر استانی نبود و به‌صورت دفعه‌ای به خاطر سیل رخ داد، گفت: می‌خواستیم مناطق بیشتری را هم ببینیم که دوستان گفتند به علت شرایط جوی مقدور نیست، لذا حتماً سفر استانی خواهیم داشت و در مناطقی که فرصت حضور نشد، حضور پیدا خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: از همین تریبون سلام خدمت مردم همه مناطق استان عرض می‌کنیم و امیدواریم همین روحیه بسیجی را که نسبت به انقلاب و ارزش‌های انقلابی دارند حفظ کنند، روحیه‌ای که حاج قاسم برای نه فقط مردم استان بلکه برای کل کشور می‌خواست و امید که ما هم بتوانیم همین مسیر را ادامه دهیم.
رئیس جمهور درباره حل مشکلات هنگام حوادث نیز گفت: باید شرایط اطمینان‌بخش ایجاد کرد که مسأله باید در دولت طرح شود و شهرداری‌های این مناطق در استان را تجهیز کنیم.
سفر رئیس جمهور به جیرفت کرمان، ساعاتی پس از بازگشت به کشور، درحالی اتفاق افتاد که او در خلال برنامه‌های فشرده خود در مسکو نیز از دغدغه و رنج سیلزدگان استان کرمان غافل نشد. غروب پنجشنبه، در نخستین روز حضور در مسکو، آیت‌الله رئیسی رئیس دفتر خود را موظف کرد آخرین وضعیت سیل در جنوب استان کرمان و خدمت‌رسانی به سیلزدگان را پیگیری کند. غلامحسین اسماعیلی هم در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر کشور و استاندار کرمان ضمن بررسی میزان خسارات ناشی از سیل، وضعیت کمک‌رسانی به سیلزدگان و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین نیازهای اولیه آسیب‌دیدگان، دستورات رئیس جمهور را برای تسریع در امدادرسانی ابلاغ کرد.
گفتنی است جنوب و شرق استان کرمان دردو مقطع، طی روزهای اخیر و نیز هفته گذشته درگیر سیلاب و خسارت‌های سنگین شده است.
سفر سرزده آیت‌الله رئیسی به جنوب کرمان در حالی است که وزیر کشور نیز روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در این مناطق حضور داشت و از نزدیک از مناطق سیلزده بازدید کرد. همچنین از صبح روز گذشته، وزیر آموزش و پرورش نیز به جنوب کرمان رفته و از مدارس آسیب دیده از سیل بازدید کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7830/1/599555/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها