گالوپ: مردم ایران نسبت به سال‌های گذشته احساس امنیت بیشتری می‌کنند


یکی از گزارش‌هایی که وضعیت امنیت و قانون در کشورها را تصویر می‌کند، گزارش شاخص نظم و قانون (Law and Order Index) مؤسسه نظرسنجی گالوپ است. این مؤسسه در قالب چهار پرسش احساس امنیت فردی و تجربه جرم و اجرای قانون را در سطح جهانی هر ساله مورد سنجش قرار می‌دهد.
به گزارش مرکز افکارسنجی ایسپا، چهار پرسش عبارتند از؛ «آیا به پلیس محلی و شهری که در آن زندگی می‌کنید اعتماد دارید؟»، «آیا هنگام قدم زدن در شب به تنهایی در شهر یا ناحیه‌ای که زندگی می‌کنید، احساس امنیت می‌کنید؟»، «طی ۱۲ ماه گذشته پول یا دارایی شما یا یکی از اعضای خانواده به سرقت رفته است؟» و «طی ۱۲ ماه گذشته از سوی افراد دیگر مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته‌اید؟» پاسخ به این سؤالات در قالب گزینه «بله یا خیر» طراحی شده است. گزارش جهانی نظم و قانون ۲۰۲۱ گالوپ، حاصل یافته‌های پاسخ افراد نمونه به پرسش‌های مذکور است. این پاسخ‌ها از ۱۲۰هزار نمونه از ۱۱۵ کشور جمع‌آوری شده است. افراد بالای ۱۵ سال جمعیت آماری نظرسنجی را تشکیل می‌ دهند که با آنها مصاحبه شده است.
گالوپ پاسخ‌های مثبت (یعنی گزینه بله) به چهار پرسش را استاندارد کرده و در بازه صفر تا صد (۱۰۰-۰)، ۱۱۵ کشور را رتبه‌بندی کرده است. از هر ۱۰ نفر، ۷ نفر در سراسر جهان (در سال ۲۰۲۰) از اینکه در شب در محله زندگی‌شان، به تنهایی در یک خیابان قدم بزنند، احساس امنیت می‌کنند.
مطابق با نتایج این نظرسنجی ۷۲ درصد مردم جهان به پلیس محلی‌شان اعتماد دارند. در این نظرسنجی ۱۳ درصد مردم عنوان داشته‌اند پول یا اموالی از آنان یا اقوام‌شان به سرقت رفته است و ۶ درصد نیز گفته‌اند در این مدت مورد تعرض و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. کشور ایران در گزارش ۲۰۲۱ شاخص نظم و قانون مؤسسه گالوپ با نمره ۸۲ از بین ۱۱۵ کشور جهان، رتبه ۴۹ را به خود اختصاص داده است. این شاخص در سال ۲۰۱۷ برابر ۸۵، در سال ۲۰۱۸ برابر ۸۲، در سال ۲۰۱۹ برابر ۸۰ و در سال ۲۰۲۰ برابر ۸۱ از ۱۰۰ گزارش شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/2/599426/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها