گزارش


«ایران» از پیگیری مطالبات آتش‌نشانان گزارش می‌دهد
دل‌شان آتش است!

حمیده امینی‌فرد / پارلمان بهشت‌نشین‌ها دیروز درست یک روز مانده به سالگرد حادثه پلاسکو شاهد یک تجمع اعتراضی بود. حدوداً 200 نیروی آتش‌نشان، دیروز «بهشت» تهران را برای نخستین تجمع مسالمت‌آمیز خود برگزیدند تا در تاریخ آتش‌نشانی این اولین تجمعی باشد که معیشت و مشکلات صنفی آتش‌نشانان تهران را به کف خیابان می‌آورد. این تجمع که ساعت 10 دیروز روبه‌روی شورای شهر تهران برگزار شد، بیش از آنکه مکان تجمع را یادآوری کند، نگاه‌ها را به سمت حادثه‌ای برد که همین امروز در 5 سال قبل، 16 آتش‌نشان را زیر آوار پلاسکو مدفون کرد. پلاسکو حالا بیش از آنکه نماد یک حادثه تلخ شهری باشد، یک نشانه شهری برای آن قرمزپوشانی است که به دنبال حق‌شان، پارلمان شورای شهری‌ها را به عنوان دادرس انتخاب کرده‌اند. همسان‌سازی قانون بازنشستگی، ترمیم حقوق‌ها، تأمین مسکن و بررسی ارتقای پست پرسنلی از جمله خواسته‌هایی بود که بر پلاکاردهای آتش‌نشانان نوشته بود. بیشترشان نگران زمان بازنشستگی‌شان بودند و اینکه چرا باید سایر آتش‌نشانان کشوری با 20 سال سابقه بازنشسته شوند و این عدد برای آتش‌نشانان تهران 25 ساله است؟ سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران دیروز به تجمع آتش‌نشانان رفت تا از نزدیک صدای گلایه‌هایشان را بشنود. مطالباتی که به گفته ناصر امانی، عضو دیگر شورا پیش از این هم مطرح شده هم ظاهراً وعده‌ها در دوره گذشته مدیریت شهری آنچنان جدی  گرفته نشده است. امانی به «ایران» می‌گوید مهم‌ترین خواسته آتش‌نشانان این است که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی شوند. طرحی که در مجلس مانده و هنوز تصویب نشده است، اما اگر تصویب شود می‌تواند گره کور این مسأله را بازکند.وی به نامه‌ای که در مهرماه درباره مشکلات آتش‌نشانان نوشته و برای شهردار تهران فرستاده است اشاره می‌کند و می‌گوید:  تمام 11 خواسته آتش‌نشانان در این نامه مفصل اشاره شده بود. ساعت طولانی کار، آماده‌باش در یک ساعت مشخص و تأمین مسکن از جمله خواسته‌های اصلی آنهاست چراکه اغلب آنها در شهرک‌های اطراف زندگی می‌کنند و ساعت‌ها درگیر ترافیک هستند.
وی با اشاره به قانون 25 سال بازنشستگی نیروهای آتش‌نشان هم می‌گوید: سازمان بازنشستگی شهرداری اعلام کرده که باید پنج سال مابه‌التفاوت بازنشستگی آتش‌نشانان توسط شهرداری پرداخت شده و تأمین اعتبار شود. به اعتقاد من عدد قابل توجهی نیست، اما چون در سال اول اجرا نشده ممکن است در دو سال اول هزینه‌بر باشد.وی با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد آتش‌نشانان فاقد مسکن بوده و اجاره‌نشین هستند، می‌گوید: در دوره سوم و چهارم شورا برای 30 هزار نفر زمین و خانه در قالب تعاونی‌ها فراهم شد. اما در دوره پنجم هیچ گونه کمکی به تعاونی‌ها نشد. من معتقدم همه خواسته‌هایشان راه‌حل دارد و ما در شورا پیگیر مطالبات‌شان هستیم.
داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی به «ایران» می‌گوید که این تجمع کاملاً خودجوش بوده و اگرچه ما تجمع را راه صحیحی نمی‌دانیم و معتقدیم که مسائل باید مسیر خودش را طی کند، به «ایران» می‌گوید: آتش‌نشانان هم اکنون هیچ حقوق عقب‌افتاده‌ای ندارند اما حقوق‌شان با توجه به اینکه جزو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند همخوانی ندارد.وی می‌گوید که حداقل حقوق 24 ساعت شیفت و 48 ساعت استراحت نزدیک به 8 میلیون تومان است و به طور کلی میانگین دریافتی روی 11 میلیون تومان حقوق بسته شده است. به گفته وی، جمعیت سازمان آتش‌نشانی چیزی در حدود 5 هزار و 200 نفر است. داوری ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از آتش‌نشانان زیر 10 سال سابقه خدمت دارند و در نتیجه آسیب‌پذیرترند. ما هم معتقدیم که نباید برخورد با صندوق‌ها (بازنشستگی تأمین اجتماعی و بازنشستگی شهرداری تهران) متفاوت باشد. سازمان پیگیری‌های زیادی برای همسان سازی انجام داده است. این طرح هم اکنون در نوبت رسیدگی مجلس قرار دارد، ما هم پیگیر تصویب آن هستیم. همچنین به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، با دستور شهردار تهران در بودجه ۱۴۰۱ برای مسکن، معیشت و اصلاح ارتقای اداری کارکنان آتش‌نشانی برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. علیرضا زاکانی شهردار تهران روز سه‌شنبه در جلسه علنی شورای شهر گفته بود که خود را متعهد به تأمین مطالبات و حل دغدغه‌های ذهنی آتش‌نشانان می‌داند. باید منتظر ماند و دید که در این دوره مدیریت شهری تا چه اندازه به وعده‌هایی که داده شده، عمل خواهد شد.

خطرات 2/5 میکرون هوای آلوده

گروه اجتماعی / تصاویر کوه‌ها و مناظر طبیعی تهران که در چند روز گذشته با وزش باد نسبتاً شدید، هوش از سر اهالی تهران پرانده بود، دیروز دوباره به سر خط برگشت. شاخص آلودگی هوا به محدوده عدد 120 رسید و تهران‌نشین‌ها درست در روز هوای پاک یک روز ناپاک را پشت سر گذاشتند. ایران حالا رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیا را در کارنامه‌اش دارد و تهران در میان پایتخت‌های جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات معلق 2/5 میکرون را به خود اختصاص داده است.
دکتر عباس شاهسونی به ایسنا گفته است که در بین همه عوامل خطر، ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون، در دنیا رتبه ششم و در ایران رتبه پنجم عوامل خطرِ بیشترین درصد موارد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. از طرفی مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا طی سال‌های 95 تا 98 در کشور نشان می‌دهد تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول قرار داشته است. ‌ افزایش و تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس بود، کاهش یافته است، اما این روند در سال ۹۹ برعکس شده است؛ به طوری که روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم برای همه گروه‌ها بود، افزایش یافته است.
ارائه آمار و ارقام در روز هوای پاک، اگرچه نگرانی‌ها را از مواجهه با هوای آلوده تهران بالا برده است، اما سؤال اصلی این است که ما برای این وضعیت چه کرده‌ایم؟ در شرایطی که همچنان موضوع آلودگی هوا و ترافیک در رأس مشکلات پایتخت نشین‌ها قرار دارد. مقامات شهرداری تهران تأکید دارند که در بودجه سال آینده نگاه ویژه‌ای به موضوع آلودگی هوا و ترافیک شده است. از آن طرف مدیرکل محیط زیست استان تهران از موفقیت‌هایی می‌گوید که در حوزه صنعت در چند سال اخیر به دست آمده و از جمله آن به عدم مازوت سوزی طی دو سال گذشته  اشاره می‌کند.
سعید محمودی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته ملی هوای پاک  با اشاره به اینکه تردد خودروهای دیزلی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوای شهر تهران محسوب می‌شود، گفته است: تردد خودروهای دیزلی را باید بشدت کاهش بدهیم. در کنار این خودروها لازم است به تردد بیش از سه میلیون موتورسیکلت اشاره کرد. هر دستگاه موتورسیکلت به میزان چهارتا پنج برابر خودروهای بنزینی آلودگی ایجاد می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/21/599395/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها