دانستنی‌هایی از جام ملت‌های آسیای زنان

ایران؛ میهمان ناخوانده‌ هندوستان


گروه ورزشی/  بیستمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیای زنان در حالی قرار است از امروز به میزبانی هندوستان برگزار شود که ایران تنها تیم این رقابت‌هاست که نخستین حضور خود را تجربه می‌کند. به گزارش ایرنا، این رقابت‌ها از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و طی این ۴۷ سال تغییرات زیادی را به خود دیده است. رقابت‌هایی که با حضور ۶ تیم استارت خورد و حالا قرار است برای نخستین بار با حضور ۱۲ تیم به انجام برسد. 4 دوره اول با فاصله هر ۲ سال یک بار و از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹ سالی یک بار برگزار شد. از ابتدای دهه ۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۰ این رویداد هر ۲ سال یک بار برگزار شد ولی بعد از بازی‌های سال ۲۰۱۰ تصمیم بر این شد که هر 4 سال یک بار برگزار شود و حکم انتخابی جام جهانی را هم داشته باشد. هندوستان که برای دومین بار میزبانی جام ملت‌های آسیای زنان را عهده‌دار است، سال ۱۹۷۹ نیز میزبان  این مسابقات بود. چین که در این دوره با ایران همگروه است، با 8 قهرمانی پرافتخارترین تیم این مسابقات محسوب می‌شود. آنها ۱۰ بار به فینال رسیده‌اند و 3 عنوان سومی و یک چهارمی را هم در کارنامه خود دارند. به عبارتی دیگر هر ۱۴ حضور چین در جام ملت‌ها، منجر به حضور این تیم در نیمه‌نهایی شده است. کره شمالی و چین تایپه با 3 قهرمانی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. کره‌ای‌ها در این دوره حاضر نیستند ولی چین تایپه با تیم مریم ایراندوست در یک گروه جای گرفته که البته از آخرین قهرمانی آنها ۴۱ سال می‌گذرد. ژاپن با ۲ قهرمانی رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. سامورایی‌ها این ۲ جام را در ۲ دوره اخیر به دست آورده‌اند و به نوعی اکنون قدرت اول آسیا و یکی از بهترین تیم‌های جهان هستند که در سال ۲۰۱۱ عنوان نخست دنیا را نیز مال خود کردند. استرالیا، تایلند و نیوزیلند هم یک قهرمانی را در جام ملت‌ها به ارمغان آورده‌اند تا تعداد قهرمان‌ها به هفت تیم برسد. به‌جز این 7 تیم، هندوستان هشتمین و آخرین تیمی است که تا فینال مسابقات راه پیدا کرده و البته تنها کشوری هستند که فینالیست شده‌اند اما قهرمان نشده‌اند. مانا ایوابوچی از ژاپن ملقب به مانادونا که حالا در آرسنال انگلیس توپ می‌زند، بهترین بازیکن دوره قبل شد و لی یینگ از چین با 7 گل زده خانم گل شد که هر ۲ نفر در این دوره هم حضور دارند. هند و ویتنام تنها تیم‌های بدون لژیونر حاضر در مسابقات هستند. تیم ملی فوتبال زنان ایران ۲ بازیکن لژیونر در ترکیب خود دارد. یاسمن فرمانی در عضویت باشگاه شارلروای بلژیک قرار دارد و مریم یکتایی دروازه‌بان تیم بشیکتاش ترکیه است. 16 داور در این دوره از مسابقات حضور دارند که مهناز ذکایی و مهسا قربانی از ایران هم جزو داوران وسط هستند. انسیه خباز نیز در قامت کمک‌داور،  پا به این رقابت‌ها گذاشته است.
اطلاعاتی درباره کاپ قهرمانی
کاپ قهرمانی این رقابت‌ها توسط توماس لاین از لندن با شمش نقره ساخته شده که 52.5 سانتیمتر قد و 5.5 کیلوگرم وزن دارد و 140 ساعت برای ساختن آن زمان صرف شده است. این کاپ در جام ملت‌های فوتبال بانوان آسیا 2018 اردن رونمایی شد و ژاپن اولین کشوری بود که آن را فتح کرد. این جام 6 دستگیره برجسته نقره‌ای هم دارد که یادآور حضور 6 تیم در اولین دوره برگزاری جام ملت‌های فوتبال زنان است که سال 1975 (به میزبانی هنگ‌کنگ) برگزار شد.
گروه‌بندی  جام ملت‌ها
در گروه A: هند، چین، چین تایپه، ایران، گروه B: استرالیا، تایلند، فیلیپین، اندونزی و گروه C: ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، میانمار حضور دارند. در صورت تساوی امتیازات در دور گروهی، بازی رو‌در‌رو ملاک خواهد بود و نسبت به تفاضل گل اولویت دارد. از هر گروه ۲ تیم به مرحله بعدی می‌روند و ۲ تیم از سه تیم برتر سوم نیز راهی یک چهارم نهایی خواهند شد. نهایتاً پنج تیم به‌جز استرالیای میزبان به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند و ۲ تیم نیز به پلی‌آف بین‌المللی خواهند رفت. ایران امروز با هند دیدار می‌کند، یکشنبه به مصاف چین می‌رود و چهارشنبه با چین تایپه مسابقه می‌دهد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/17/599383/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها