برخی از مردم رژیم صهیونیستی علیه نخست وزیر این رژیم تظاهرات کردند

بازگشت معترضان به خیابان


بنفشه غلامی/ در حالی که «نفتالی بنت» سرگرم مداخله‌جویی در کشورهای دیگر است گزارش‌ها حاکی از آن است، هر روز بیشتر از روز قبل بر دامنه اعتراض‌ها در سرزمین‌های اشغالی به شخص او به عنوان نخست‌وزیر و دولت‌اش افزوده می‌شود و نه تنها فلسطینیان که شهروندان خود رژیم و همین طور اعراب بادیه‌نشین نقب نیز به اقدامات این دولت معترض هستند.
به گزارش سایت روزنامه «تایمز اسرائیل» عصر سه‌شنبه هزاران نفراز حامیان جناح راست در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی فلسطین دست به تظاهرات اعتراضی زدند. به گفته سازمان‌دهندگان این اعتراض شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع سراسری به بیش از 20 هزار نفر می‌رسید. این در حالی است که فراخوان‌های سازمان‌دهندگان این تجمع در حال افزایش است و هر بار بر تعداد شرکت‌کنندگان در این اعتراض‌ها افزوده می‌شود. آنها در دور جدید تجمع خود، اعلام کردند، برای کسانی که به‌دلیل شرایط کرونایی حاضر به ترک خانه خود نیستند و یا در قرنطینه به سر می‌برند، تجمعی آنلاین به راه انداختند. سازمان‌دهندگان اعتراض می‌گویند: «ما اقدامات دولت بنت را قبول نداریم و معتقدیم او در حال زیر پا گذاشتن ارزش‌های ما است. بنت خطری واقعی برای موجودیت و هویت ما است. بنابراین باید به خیابان‌ها برویم و اعتراض کنیم.»
در حال حاضر حامیان حزب لیکود (حزب نتانیاهو) و حزب راست افراطی مذهبی اسرائیل به این اعتراض‌ها پیوسته‌اند. در تجمع اعتراضی سه‌شنبه عصر معترضان ضمن سر دادن شعارهایی علیه «نفتالی بنت» از او خواستند استعفا کند. بر پلاکاردهایی که آنها در دست داشتند، شعارهایی مانند «بنت خطری برای اسرائیل» دیده می‌شد. معترضان همچنین به یکی از پاسگاه‌های پلیس در کرانه باختری حمله کرده و دست به تخریب بخشی از آن زدند.
«بنت» که یک سیاستمدار راستگرا و از حزب «یمینا» است، سال گذشته میلادی برای آنکه بتواند به بحران تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی پایان دهد با جناح عربی راعم ائتلاف کرد. این اقدام او با واکنش تند جناح راست افراطی مواجه شده است که معتقدند، وی نباید با اعراب ائتلاف می‌کرد. معترضان دیروز نیز تصاویر «نفتالی بنت»،«یائیر لاپید» و «منصور عباس» را دردست داشتند تا به این کابینه ائتلافی اعتراض کنند. این در حالی است که به زعم ناظران این دست اقدامات با توجه به اینکه سازمان دهندگان این اعتراض از حامیان «بنیامین نتانیاهو» هستند باعث تعمیق شکاف‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌شود.
رویارویی بنت با بادیه‌نشینان
با این حال تنها راست‌های افراطی سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیستند که به دولت «بنت» اعتراض می‌کنند. به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، «بنت» دردسرهایی نیز با بادیه‌نشینان نقب دارد که دیروز پلیس رژیم صهیونیستی 30 نفر از آنها را دستگیر کرد. این در حالی است که فعالان حقوق بشری و همین‌طور فعالان بادیه‌نشینان نقب تأکید می‌کنند اقدام پلیس غیر قانونی است و بر همین اساس قصد دارند به تظاهرات خود مقابل دادگاه‌های رژیم صهیونیستی که از روز سه‌شنبه شروع شده، ادامه دهند تا نه فقط این 30 نفر که ده‌ها نفر دیگر از بادیه‌نشینان معترض را آزاد کند. بادیه‌نشینان نقب اعرابی هستند که در صحرای نقب زندگی می‌کنند. دولت تل‌آویو که خواهان اسکان آنها در برخی شهرک‌ها و تغییر بافت آنها است، هیچ امکانی از قبیل آب آشامیدنی و برق در اختیار آنان نمی‌گذارد و همین باعث شده این بادیه‌نشینان در دهه‌های گذشته نسبت به دولت معترض باشند. اخیراً نیز بعد از اینکه تل‌آویو دستور جنگل کاری در زمین‌های کشاورزی این بادیه‌نشینان را صادر کرد، این اعتراض‌ها شدت بیشتری گرفته است. بزرگترین این اعتراض‌ها روز جمعه مقابل شهرداری بئر سبع رقم خورد. 30 نفری که دیروز بازداشت شدند در همین تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند. به گفته پلیس تا کنون 96 نفر از بادیه‌نشینان معترض دستگیر شده‌اند. اما گروه‌های حقوق بشری حامی بادیه نشینان این رقم را تا 155 نفر اعلام کرده‌اند.
این در حالی است که به گفته «مروان ابوفریح»، که ریاست مرکز حقوقی اقلیت‌های عرب اسرائیل را در دست دارد، به خبرنگاران گفته است: «پلیس اسرائیل در تمدید بازداشت‌های خود فرقی بین کودکان و بزرگسالان قائل نمی‌شود که خود یک نوع تخلف است. ضمن اینکه پلیس هیچ اقدامی برای بازجویی از این افراد و تعیین اتهامشان انجام نداده که این هم تخلفی دیگر است.» این در حالی است که «طلب السنا»، رهبر بادیه نشینان نقب نیز می‌گوید: «حضور در هر تظاهراتی حق هر شهروندی است و پلیس وظیفه دارد از معترضان در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز محافظت کند.»
جاسوسی از معترضان
دولت «بنت» در حالی رویاروی معترضان است که دیروز روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» دست به افشاگری دیگری از وضعیت اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین زد و خبر داد پلیس این رژیم از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس علیه مخالفان داخلی استفاده می‌کند. بنا بر این گزارش پلیس رژیم صهیونیستی در سال 2020 با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس از رهبران معترضان «پرچم سیاه»، دو شهردار مظنون به فساد و همچنین شمار زیادی از شهروندان معترض به اقدامات دولت وقت تل آویو جاسوسی کرده است. با این حال پلیس رژیم صهیونیستی دیروز مدعی شد، این اتهامات بی‌اساس است. اما مدرکی دال بر رد این اتهامات ارائه نکرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/4/599374/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها