اخبار


معاون پیشگیری و حفاظت حریق سازمان آتش نشانی :
مالکان ساختمان های قدیمی اخطار گرفتند

گروه حوادث/  پنج سال از فاجعه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گذشت. فاجعه‌ای که جان 16 آتش‌نشان را گرفت و بیش از 200 نفر در این حادثه مصدوم شدند.
۳۰ دی ماه ۹۵ بود که ساختمان 17 طبقه پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تهران دچار حریق شد و با وجود تلاش‌های بی‌وقفه ده‌ها آتش‌نشان برای مهار آتش این ساختمان قدیمی به یک باره و مقابل چشمان هزاران نفر فرو ریخت و در این حادثه ۱۶ نفر از آتش‌نشانان جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۳۰ نفر مصدوم شدند. عملیات امداد و نجات و آواربرداری پلاسکو و بیرون کشیدن اجساد حدود ۹ روز طول کشید و سرانجام در ۸ بهمن عملیات آواربرداری پایان یافت و حالا پلاسکوی دیگری که گفته می شود بر اساس جدیدترین مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حوزه ساخت و ساز و به خصوص آتش‌نشانی ساخته شده در ۲۰ طبقه در همان محل قد علم کرده است. حالا با گذشت 5 سال از این ماجرای شوم کامران عبدولی، معاون پیشگیری و حفاظت حریق سازمان آتش‌نشانی از وجود ۹۴۷ برج ناایمن بالای ۱۲ طبقه در تهران و ۱۵۰ بیمارستان در شرایط ناایمن خبر داده است.
وی در توضیح این ماجرا گفت: مشکل عمده ما این است که برخی ساختمان‌های شهر قدیمی و بدون رعایت مسائل ایمنی ساخته شده‌اند. یک میلیون ساختمان قدیمی داریم که بحث ایمن‌سازی پایینی دارند. متأسفانه حریق‌های ما روزانه در حال بیشتر شدن است و این دلیلش تغییرات نوع زندگی و مبلمان‌ها است. مهم‌ترین فاکتور در ساختمان‌های دنیا این است که راه خروج برای افراد وجود داشته باشد و همه به پلکان آتش‌نشانی دسترسی داشته باشند. ما در هر طبقه باید این فضا را داشته باشیم و خارج از این، سیستم اطفای حریق و هشدار باید وجود داشته باشد و در عین حال ساختمان باید سیستم حفاظتی داشته باشد.
معاون پیشگیری و حفاظت حریق سازمان آتش‌نشانی تصریح کرد: ۹۴۷ برج بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که ایمن نیستند این ساختمان‌های بلند مرتبه ناایمن در نجات افراد، ما را دچار چالش می‌کنند. آتش‌نشانی برای این ساختمان‌ها برنامه‌های ویژه‌ای دارد اخطار و دستورالعمل دادیم اما روند کند است. پیگیری برعهده مالک و شهرداری است اما قانون این بخش سال ۱۳۳۵ نوشته شده که در آن اشاره شده اگر کسی اینکار را نکرد شهرداری این اقدام را انجام دهد.
وی تصریح کرد: ما نگران ساختمان‌های عمومی، تجاری، بیمارستان‌ها و مراکز درمان و مدارس هستیم. ۲۸۹۶ ساختمان مدرسه و مراکز آموزشی ناایمن داریم که شامل مهدهای کودک نیز می‌شود در این ساختمان‌ها اگر حریق رخ دهد دود کل ساختمان را می‌گیرد.

رضایت به شرط ترک اعتیاد  و ادامه تحصیل در زندان

گروه حوادث/ پسر جوانی که با شلیک گلوله پدر و مادرش را به قتل رسانده و با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافته بود، از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. وی در دادگاه ابراز پشیمانی کرد و گفت تحت تأثیر مصرف مواد محرک دست به این جنایت زده است.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رسیدگی به این پرونده از آذر سال 92 با گزارش قتل زن و مرد میانسالی در خیابان بهار آغاز شد. مأموران پس از بررسی متوجه شدند که این زوج با اسلحه مجهز به صداخفه کن به قتل رسیده‌اند.در تحقیقات بعدی مشخص شد پسر 22 ساله خانواده به نام سینا دست به جنایت زده است. به این ترتیب وی بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد و گفت: من هیچ اختلافی با پدر و مادرم نداشتم. آن شب وقتی از خواب بیدار شدم به سراغ صندوقچه پدرم رفتم و اسلحه‌ای را که مجهز به صدا خفه‌کن بود برداشتم و پدر و مادرم را کشتم. ساعاتی بعد وقتی متوجه کارم شدم وحشت کردم اما کاری از دستم بر نمی‌آمد.
پس از آن برادر و خواهر متهم به‌عنوان اولیای دم اعلام کردند با دو شرط حاضر به گذشت از برادرشان هستند؛اول اینکه مواد مخدر را ترک کند و دوم اینکه ادامه تحصیل بدهد.
در حالی که بیش از هشت سال از این جنایت گذشته بود پرونده سینا برای رسیدگی از جنبه عمومی جرم به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.در این جلسه متهم ضمن ابراز ندامت گفت: بیش از هشت سال است که در زندان هستم، می‌دانم چه اشتباه بزرگی کرده‌ام. مصرف زیاد مواد مخدر باعث شد دست به چنین جنایتی بزنم و از خانواده‌ام عذرخواهی می‌کنم. من در زندان مواد را کنار گذاشتم و درس خواندم و علاوه‌ بر اینکه موفق شدم لیسانسم را بگیرم، معرق‌کار حرفه‌ای هم شده‌ام. سعی کرده‌ام در مدتی که در زندان هستم خودم را اصلاح کنم و فرد مثبتی برای جامعه‌ام باشم.سپس وکیل وی به دفاع پرداخت و گفت: اولیای دم با دو شرط ترک مواد و ادامه تحصیل، متهم را بخشیده‌اند. حالا او دو شرط اولیای دم را اجرا کرده و از قضات می‌خواهم او را عفو کنند.در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

دستگیری عامل فروش مهمات جنگی در پایتخت

گروه حوادث /  عامل فروش سلاح و مهمات جنگی در فضای مجازی در حالی از سوی پلیس امنیت عمومی پایتخت دستگیر شد که از مخفیگاه وی یک قبضه سلاح جنگی با 13 عدد فشنگ کشف شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، چندی قبل مأموران مرکزعملیات پلیس امنیت عمومی پایتخت گزارشی درباره فروش سلاح و مهمات جنگی در فضای مجازی دریافت کردند، با شروع تحقیقات مشخص شد موضوع صحت دارد بنابراین با کسب دستور از مقام قضایی تیمی از مأموران مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی پایتخت به مخفیگاه متهم در حوالی جنوب غرب تهران رفتند که در یک تعقیب و مراقبت چندساعته موفق به دستگیری متهم شدند.سرهنگ سعید راستی رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی پایتخت در این باره گفت: در بازرسی از مخفیگاه متهم یک قبضه سلاح جنگی به همراه 13 عدد فشنگ، دو دستگاه بیسیم و تعدادی تجهیزات دفاعی کشف شد.
متهم در اعتراف‌های خود مدعی شد این تجهیزات را از استان‌های غربی کشور خریده است، وی برای سیر مراحل قضایی به دادسرا معرفی شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/22/599343/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها