اخبـــــار


صالح آبادی: کنترل تورم و تحول نظام بانکی را با جدیت پیگیری می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی در جمع صاحبنظران و استادان اقتصاد با تأکید بر لزوم تحول در نظام بانکی و کنترل تورم گفت: اصلاح قوانین و مقررات بانکی در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانک‌ها در دستور کار جدی بانک مرکزی است.
به گزارش بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی در اولین نشست هم اندیشی با صاحبنظران اقتصادی و استادان که با موضوع راهکارهای کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این نشست‌ها با هدف استفاده از نظرات نخبگان اقتصادی کشور تداوم خواهد داشت، افزود: هدایت تسهیلات بانکی به سمت بخش‌های مولد در حوزه اقتصادی؛ اولویت کنونی شبکه بانکی باید باشد و با اصلاح نظام بانکداری و ایجاد تحول در آن و نیز توجه بیشتر به اصول بانکداری اسلامی باید در این مسیر گام برداریم. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور در خصوص تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی، ‌ادامه داد: پرداخت تسهیلات خرد به مردم براساس اعتبارسنجی و نیاز کمتر به طی تشریفات موجود توسط بانک‌ها باید انجام شود.  وی خاطرنشان کرد: کفایت سرمایه بانک‌ها، اصلاح ناترازی نظام بانکی در کنار عدالت بانکی و تحول در فرایندها از دیگر مباحث مورد پیگیری بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی با هدف کنترل خلق پول و نقدینگی است. قائم مقام بانک مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه ریشه تورم در عدم تعادل‌ها در عرضه و تقاضای اقتصاد و نیز عملکرد سیستم بانکی است، گفت: بازتعریف اقتصاد مقاومتی در بخش بانکی و اصلاح نظام بانکی در راستای رفع ناترازی بانک‌ها و اصلاح روند چرخش پول در سیستم بانکی برای کنترل تورم ضروری است.

طرح‌های حمایتی دولت برای بورس

رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی از موافقت این سازمان با اجرای مصوبه ۱۰‌بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس خبر داد. به گزارش ایرنا، «سید مسعود میرکاظمی» در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰‌بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تأکید دارد.
وی در ادامه اعلام کرد: دولت علاوه بر برداشتن گام‌های عملی به حل ریشه‌ای مشکلات بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

فروش ۳۵۰ میلیارد ریال کالا در سومین حراج حضوری سازمان اموال تملیکی

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفت: ۱۵۰ پارتی کالا به ارزش تقریبی ۳۵۰ میلیارد ریال در سومین حراج حضوری سازمان اموال تملیکی فروخته شد. به گزارش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، «سید عبدالمجید اجتهادی» در این باره اظهار داشت: ۲۵ استان در این حراج کالا داشتند که ردیف کالاهای ۲۲ استان دارای پیشنهاد بودند. همچنین در این حراج ۴۷۰ پارتی کالا به ارزش پایه کارشناسی ۸۵۰ میلیارد ریال عنوان شد و قیمت کالاهای به ‌فروش رفته ۳۳ درصد بالاتر از قیمت پایه کارشناسی بوده است. این مقام مسئول ادامه ‌داد: سومین حراج حضوری اموال منقول تحت اختیار این سازمان به شماره ۱۴۰۰۰۳، در ۲ روز نخست هفته جاری (۲۵ و ۲۶ دی‌ماه) با حضور اعضای هیأت مدیره و هیأت عالی نظارت در مرکز همایش‌های دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.
وی بیان‌داشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت طبق روند ۲ حراج قبل، شاهد استقبال گسترده‌ از سومین حراج این سازمان بودیم، به‌طوری‌که بخش عمده‌ای از کالاها دارای پیشنهاد قیمت بودند. اجتهادی تأکید کرد: به‌منظور توسعه و تسریع در فروش کالا به شکل بهینه‌تر، این سازمان در نظر دارد مزایده‌های الکترونیک به‌صورت فوق‌العاده و مزایده‌های موضوعی مانند لوازم یدکی خودرو و دیگر کالاها را نیز در آینده‌ای نزدیک برگزار کند.

تکذیب ممنوعیت واردات گوشی بالای ۶۰۰ دلار

سخنگوی گمرک گفت: رئیس کل گمرک در تشریح منابع درآمدی گمرک و در پاسخ به پرسشی در خصوص واردات تلفن‌های بالای 600 دلار، با اشاره به عدم ورود جزئی به این مسأله در لایحه بودجه سال 1401، هرگونه تصمیم در این خصوص و یا مأخذ کالاهای دیگر را در درآمد سالانه گمرک مؤثر دانست.
به گزارش ایلنا، سید روح‌اله لطیفی اظهار داشت: گمرک تابع سیاست‌های مراجع قانونی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های سیاستگذار در حوزه تجارت خارجی است. در حال حاضر برای گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار حقوق ورودی با مأخذ ۱۲ درصد اعمال می‌شود و کماکان روند واردات ادامه دارد و منعی برای ورود آن وجود ندارد، ضمناً در متن لایحه بودجه که در مجلس شورای اسلامی در دست رسیدگی است، در زمینه محدودیت، ممنوعیت یا تغییر مأخذ و تعرفه‌ها تصمیمی اتخاذ نشده است.

دولت ۸۵ درصد از اعتبارات اجرای آبیاری زه‌کشی را تأمین می‌کند

مدیرکل دفتر شبکه‌های فرعی آبیاری زه‌کشی معاونت آب و خاک وزارت کشاورزی خاطرنشان کرد: بنا بر برنامه‌ریزی که از سوی وزارت نیرو انجام شده بود قرار بود 3 میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی سطح کشور به شبکه اصلی و فرعی عملیات آبیاری زه‌کشی مجهز شوند، اما با توجه به تغییرات و نوسان‌های اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر این عدد به حدود 2 میلیون و 900 هزار هکتار تقلیل پیدا کرده است.
جلال ابوالحسنی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به میزان سطح اجرای اراضی شبکه‌های آبیاری زه‌کشی، گفت: 800 هزار هکتار شبکه آبیاری بین شبکه‌های اصلی و فرعی باید تکمیل و اجرا شود که در صورت تأمین بودجه در یک بازه زمانی 8‌ساله می‌توان آن را اجرا کرد.
ابوالحسنی دولت را به‌عنوان تأمین‌کننده 85 درصد از تسهیلات و اعتبارات این بخش عنوان کرد و افزود: 15 درصد اعتبارات این بخش توسط بهره‌برداران به‌عنوان مشارکت در تکمیل این زیربناها فراهم می‌شود. نحوه مشارکت بهره‌بردار به این شرح است؛ مشارکت نقدی، دریافت تسهیلات، انجام کار یدی، فراهم کردن مصالح پیمانکاران.

آغاز به کار ۴ پروژه خودکفایی کشور در کودهای فسفاته و پتاسه

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از آغاز به کار ۴ پروژه خودکفایی کشور در کودهای فسفاته و پتاسه به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال خبر داد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «حمید رسولی» درباره اقدامات شاخص این شرکت از آغاز دولت سیزدهم، افزود: تاکنون ۹۰ درصد برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در تأمین نهاده‌های کشاورزی و ذخیره‌سازی ۴۵۱ هزار تن انواع کودهای شیمیایی انجام شده است. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: وابستگی کشور به واردات کودهای ابلاغی به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است. وی از ورود کودهای آلی و زیستی همچون کود آلی فسفاته به سبد توزیع کودهای یارانه‌ای کشور خبر داد و گفت: بومی کردن تولید بخشی از کودهای فسفاته در کشور در دستور کار قرار دارد. رسولی خاطرنشان کرد: در این مدت، سامانه پایش مواد کودی و صدور حواله الکترونیک نیز راه‌اندازی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/7/599336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها