آقای همتی مغلطه می‌کند


عبدالمجید شیخی
کارشناس اقتصادی
آنچه این روزها در دیالوگ‌های پینگ پنگی آقای همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی و مسئولان دولت سیزدهم رد و بدل می‌شود حاکی از مغلطه آقای همتی است چراکه رویکرد تحلیلگران اقتصادی این نیست که آمار رسمی را زیر سؤال ببرند. البته که آمار رسمی با تأخیر منتشر می‌شود و پیش از اظهارنظر می‌بایست صبر کرد تا به داده‌های موثق دسترسی یافت. بویژه آنکه در علم اقتصاد معمولاً گفته می‌شود آثار و نتایج متغیرها با وقفه خود را نشان می‌دهد. با این توضیح آنچه آقای همتی به‌عنوان اضافه برداشت از منظر آماری مطرح کرده دارای صبغه قابل تأمل در دولت قبل است. چراکه آقای روحانی دایم شعار می‌دادند که دولت از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند ولی در عمل برداشت‌های دولت از بانک‌ها رشد کرد و تبدیل به یک رویه شد. از سال 97 هم شدت یافت. در حالی‌که طی چند ماه اخیر که دولت جدید بر سر کار آمده اتفاقی در این زمینه نیفتاده است تا آقای همتی آن را کشف کرده باشند. ایشان به مسأله‌ای اشاره می‌کنند که در زمان مدیریت خودشان وجود داشته اما در آن برهه زمانی بنا به مصلحت سکوت کردند و الان در جایگاه منتقد دولت جدید همان مسأله گذشته را باز تعریف می‌کنند.
مشخصاً در پاسخ به ادعای ایشان که معتقدند آمار درآمدهای نفتی مربوط افزایش قیمت نفت است نه اقدامات دولت سیزدهم، باید گفت صحبت از افزایش صادرات و برگشت درآمد ناشی از آن است و هرگز سخنی مبنی بر افزایش قیمت نفت مطرح نشد.
این مهم نتیجه باز شدن درهای تجارت با کشورهای همسایه است. اقداماتی که منجر به گشایش موانع صادرات نفت و برداشته شدن موانع برگشت ارز شده و از توان دولت قبل خارج بود والا صادرات را پشت مرزها نگه نمی‌داشت. الان سخن از اقتدار سرمایه‌گذاری، توانمندی و دیپلماسی قوی است که در نهایت منجر به افزایش صادرات و به تبع آن افزایش درآمدهای نفتی شده است. موضوع قابل اثباتی که با شک و شبهه و لاپوشانی قابل کتمان نخواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/5/599327/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها