سیلاب جنوب کرمان در 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده است

سیلزدگان کرمان نیازمند امداد ملی


زهره افشار
خبرنگار
هرچند سیلاب در استان کرمان پس از سه روز بحرانی در این استان روز چهارشنبه قدری آرام گرفت و مجالی داد تا امداد‌رسانی با سرعت بیشتری انجام شود اما حجم سیلاب به حدی بوده که 14 شهرستان و صدها روستا تحت تأثیر سیل قرار گرفتند و تا صبح چهارشنبه 19روستای منطقه تخلیه اضطراری شد و حدود 6 هزار واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدید شدند و امکان امداد‌رسانی زمینی هنوز در بسیاری از روستاها وجود ندارد و آب و برق ده‌ها روستا قطع شده است. همچنین روز گذشته به‌دنبال درخواست استاندار برای گسیل تجهیزات و امکانات ملی به استان، وزیر کشور نیز به جنوب کرمان رفت تا به منطقه زلزله‌زده سرکشی و دستورات لازم را برای تسریع در امدادرسانی بدهد. «علی زینی وند» استاندار کرمان روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران در محل فرمانداری شهرستان رودبار جنوب تأکید کرد: امکانات استان برای سیلزدگان جوابگو نیست و نیاز به مساعدت‌های ملی است.
وی افزود: حدود ۲۵ هزار نفر گرفتار سیل هستند و اولویت نخست استان، اسکان موقت آنان است ضمن اینکه از ارتش درخواست کمک شده و مهندسی ارتش نیز ارسال تجهیزات را شروع کرده و هماهنگ شده تا به سمت زهکلوت در رودبار جنوب بیایند. در ورودی زهکلوت در محل پل پرچم ۱۵۰ متر از جاده دچار تخریب شده است، ضمن آنکه در ۲ نقطه دیگر نیز جاده دچار آسیب شده که ترمیم می‌شود. وی تأکید کرد: حضور وزیر کشور و سرکشی ایشان از جنوب کرمان نیز ضمن دلگرمی به سیلزدگان در تسهیل امدادرسانی مؤثر بود.
وی تأکید کرد: متأسفانه یک از مسائلی که به سیل دامن زده است دستکاری‌های انسانی در حریم رودخانه‌ها است و ما در حال حاضر احتیاج فوری به تجهیزات سنگین بویژه بیل مکانیکی داریم. در ستاد مدیریت بحران باید مصوب شود با توجه به دستکاری و تجاوز به حریم رودخانه‌ها تا هرجا که لازم باشد بازگشایی شود.
به گفته وی، تاکنون پنج هزار و ۱۰۰ منزل آسیب دیده و ممکن است این عدد به ۶ هزار واحد مسکونی هم برسد. زینی وند گفت: در سیل قبل (13 دی ماه) یک هزار و ۵۰۰ رأس دام تلف شد و برآورد سیل اخیر نیز باید بسرعت انجام شود تا با خرید اضطراری وسایل آسیب‌دیدگان مانند یخچال و گاز تهیه و تحویل خانواده‌ها شود و زندگی مردم به روال عادی برگردد. استاندار کرمان خاطرنشان کرد: برای تسریع در سر و سامان دادن به مناطق سیلزده در حال پهنه‌بندی منطقه و انتخاب مسئول برای هر پهنه هستیم؛ هر مسئول، مدیریت هر پهنه را باید برعهده داشته باشد تا مدیریت هدفمند انجام شود.
در جریان سیلاب 3 نفر را از دست دادیم
«مجید سعیدی» مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه سیلابی که از روز شنبه تا بامداد چهارشنبه در استان کرمان به راه افتاد در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، تأکید کرد: کرمان سه روز بحرانی را از سر گذرانده است.
وی افزود: شدت سیلاب به حدی بوده که با وجود آمادگی قبلی برای کنترل سیلاب متأسفانه 3 نفر از هم استانی‌هایمان را از دست دادیم و متحمل خسارت شدید در زیر بخش‌های استان شدیم. وی تصریح کرد: تا صبح امروز (چهارشنبه) 19 روستا را تخلیه اضطراری کردیم و ساکنان و دام هایشان را به مدارس و مساجد روستاهای نزدیک منتقل کردیم و متأسفانه 98 روستای دیگر در معرض شدید سیل هستند که امیدواریم با آرام گرفتن بارش‌ها به مرور حالت اضطرار برطرف شود. به گفته وی ، تا صبح دیروز 320 راه روستایی به‌دلیل سیلاب مسدود بود. در برخی نقاط امکان امدادرسانی زمینی میسر نیست و ارتش پای کار آمده تا بتوانیم از طریق هوایی ضمن امداد‌رسانی اقلام مورد نیاز را نیز به دست مردم برسانیم. برق 45 روستا و آب 67 روستا قطع شده است. سعیدی تأکید کرد: هر چند با همکاری ارتش و سپاه و نیروهای بسیج و هلال احمر کمبودی در نیروی انسانی برای امدادرسانی نداریم اما سریعاً خواستار ارسال تجهیزات به منطقه هستیم.
همه امکانات سپاه در اختیار سیلزدگان کرمان
«سردار حسین معروفی» فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز به ایرنا گفت: فرمانده کل سپاه پاسداران مراتب امداد و کمک‌رسانی را ابلاغ کرده و تمامی مجموعه سپاه اعم از قرارگاه قدس، نیروی هوایی و دریایی و قرارگاه خاتم الانبیا، سپاه ثارالله، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را از جمله ۲ فروند بالگرد به استان اعزام کرده است.
آب بسرعت وارد منطقه شده و به خانه‌ها، مزارع و دام‌های مردم آسیب می‌زند اما خوشبختانه ماندگاری آن کم است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7829/12/599291/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها