گفت و گوی «ایران» با فیلم اولی ها ی جشنواره چهلم

ستاره‌ای متولدخواهد شد؟


نرگس عاشوری
خبرنگار
اولین تجربه بلند سینمایی فیلمسازان در موعد جشنواره فیلم فجر با فهرست فیلم اولی‌ها شناخته می‌شود. این بخش از جشنواره فیلم فجر از آن بخش‌هایی است که در ادوار مختلف با تغییر مواجه شده. در دوره‌ای با نام «نگاه نو» هویتی مستقل یافته و در دوره‌ای حذف شده و فیلمسازانش همدوش کارگردانان پرسابقه به رقابت پرداخته‌اند. امسال یکی از همین دوره‌هاست. قرار است فیلم‌ها فارغ از اینکه چندمین تجربه سازنده است داوری شوند. برای علاقه‌مندان جدی سینما، این دسته‌بندی همچنان وجود دارد و فهرست فیلم اولی‌ها کنجکاوی‌های خاص خودش را دارد. امسال هم سال تازه نفس‌ها و شکوفایی فیلم اولی‌هاست. 7 فیلم از 22 فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر متعلق به نسل نوظهور است. «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر، «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا، «بی‌رؤیا» آرین وزیردفتری، «بی‌مادر» سید مرتضی فاطمی، «لایه‌های دروغ» رامین سهراب، «ملاقات خصوصی» امید شمس و «علفزار» کاظم دانشی فیلم‌اولی‌های حاضر در جشنواره امسال هستند. در گفت‌وگو با این فیلمسازان دغدغه‌های آنها را جویا شده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم به این پرسش‌های زیر پاسخ دهند. پاسخ این فیلمسازان را در این صفحه و صفحه 14 می خوانید.
اغلب سیاستگذاران فرهنگی و تهیه‌کننده‌ها تأکید دارند بر اینکه سینمای ایران باید به سمت حمایت از فیلمسازان اول برود. در روند ساخت فیلم اولتان چقدر این حمایت‌ها را مشهود و واقعی دیدید؟ مسیر یافتن سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده هموار بود یا نه؟ مهم‌ترین مؤلفه برای جلب اعتماد آنها چه بود؟
 در چند دوره گذشته خیلی از نام‌های آشنا ظرف چند روز برگزاری جشنواره به امضاهای معتبر تبدیل شدند و در سال‌های اخیر کنجکاوی برای دنبال کردن کارنامه‌شان بسیار بالاست. در میان فیلمسازان نوظهوری که در دوره‌های گذشته خوش درخشیدند جریان‌سازترین اثر و کارگردان را چه کسی می‌دانید و چرا؟
در دوره‌هایی از بخش فیلم اولی‌ها با عنوان «نگاه نو» نام برده می‌شد و گاهی انتظارها این بود که فیلمسازان جوان نگاهی نو به سینمای ایران اضافه کنند. در حالی که تعداد زیادی از فیلمسازان در حال گرته‌برداری و الگوبرداری از آثار آزمون پس داده بودند. در بخشی از این آثار امکان ورود به دنیای فیلم‌ها فراهم نیست و همه چیز تصنعی به نظر می‌رسد انگار که فیلم جدا از باور و فردیت فیلمساز است. با توجه به این نگاه‌ها به اعتقاد شما اساساً از فیلمسازان نسل نو چه توقعی می‌توان داشت؟
در ارزیابی کلی دغدغه جدی فیلمسازان هم‌نسل خودتان و فیلمسازان نوظهور را چه می‌دانید؟
در این دوره از جشنواره بخش فیلم اولی‌ها حذف شده است. اینکه قرار است آثارتان در کنار بزرگان سینما از مسعود کیمیایی و رضا میرکریمی تا فیلمسازان تثبیت شده‌ای چون بهروز شعیبی و محمد حسین مهدویان‌داوری شود، چطور ارزیابی می‌کنید؟


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7828/1/599250/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها