نسخه Pdf
ایران عصر


رئیس کل بانک مرکزی:

لیست ابر بدهکاران در سامانه کدال منتشر می‌شود


برخورد با بدهکاران بانکی در کنار ایجاد شفافیت و ساماندهی عرضه تسهیلات در ماه‌های گذشته در دستور کار دولت سیزدهم بوده و 5 فرمان رئیس‌جمهور به بانک‌ها برای برخورد با بدهکاران بانکی نقطه عطفی در این رویکرد تلقی می‌شود.
به دنبال صدور دستور صریح رئیس‌جمهور برای سختگیری بر بدحساب‌ها و انتشاراسامی بدهکاران بانکی، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: لیست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود.
وی در حاشیه مراسم هفتمین همایش مالی اسلامی همچنین با اشاره به فرمان رئیس‌جمهور درباره تسهیل پرداخت وام به مردم و اعتبارسنجی در تسهیلات خرد به مردم به جای وثیقه و ضامن گفت: اعتبارسنجی موضوع مهمی است و چنانچه افراد حائز رتبه اعتباری مناسب باشند، بانک می‌تواند با وثایق سهل تسهیلات خرد را پرداخت کند. وی افزود: باید دسترسی آحاد مردم به سیستم بانکی تسهیل شود بویژه در وام‌های خرد و مردم انتظار دارند بانک مرکزی مقررات را اصلاح کند و در این زمینه نیز امکان ارائه وثایق سهل را فراهم کرده‌ایم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: الزام بانک‌ها به رعایت شرایط را بیشتر خواهیم کرد تا تسهیلات خرد را پرداخت کنند و در آینده‌ای نزدیک مجموعه‌ای از شرایط را به شبکه بانکی ابلاغ خواهیم کرد تا در چهارچوب مورد نظر فعالیت کنند.
صالح آبادی درباره جلسه دیروز خود با رئیس‌جمهور در این مورد هم گفت: در این جلسه، هدایت تسهیلات به بخش مولد در حوزه‌ اقتصادی، بهبود وجهه نظام بانکی، تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات، تحول در فرایندها، نگاه تحولی به نظام بانکی، بهبود ارتباط بانک‌ها با مشتریان و سایر ذینفعان، اصلاح ناترازی سیستم بانکی و به طور کلی اصلاح سیستم بانکی، تعیین تکلیف واحدهای اقتصادی بدهکار به سیستم بانکی و تقویت و توسعه جریان قرض‌الحسنه جزو محورهای مورد نظر رئیس جمهور بود.
وی در پاسخ به اختلاف قیمت ارز سامانه نیما و آزاد و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: معاملات در سامانه نیما براساس عرضه و تقاضا است و بانک مرکزی دخالتی در این امر ندارد اما اختلاف جزئی بین سامانه نیما و بازار متشکل طبیعی است زیرا در سامانه نیما حوالجات معامله می‌شود و معاملات عمده است و در بازار متشکل معاملات خرد است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین توضیح داد: سه درصد از منابع سپرده بانک‌ها باید به خرید اوراق مالی اسلامی که از نقدشوندگی بالایی برخوردار است اختصاص یابد و این به‌دلیل مدیریت نقدینگی است تا چنانچه بانک‌ها ناترازی نقدینگی داشته باشند این اوراق را در بازار بفروشند و برای مدیریت نقدینگی است. مسأله بدهکاران و ابربدهکاران بانکی و از سوی دیگر وثایق دشوار و عدم اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات خرد از جمله معضلاتی بوده که در سال‌های اخیر لاینحل مانده بود اما دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر عزم خود را در غلبه بر این معضل نشان داده است. در آبان ماه گذشته هم وزیر امور اقتصادی و دارایی از بانک مرکزی خواسته بود بانک‌ها هر سه ماه اسامی بدهکاران بانکی را منتشر کنند.
سیداحسان خاندوزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را مکلف کرده بود برای اطلاع عموم مشخصات تسهیلات گیرنده، توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات، میزان پرداخت، مانده بدهی، نرخ سود و نوع تضامین را اعلام کنند.

بــــــرش
<رمز پول> ملی راه‌اندازی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هفته گذشته رمزپول ملی در شورای پول و اعتبار تصویب و چهارچوب آن مشخص شد و بزودی در کشور راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایرنا، علی صالح آبادی دیروز در حاشیه مراسم هفتمین همایش مالی اسلامی اعلام کرد: مقررات رمز ریال ملی در شورای پول و اعتبار تصویب شده و در آینده عملیاتی می‌شود و درخصوص دیگر رمز دارایی‌ها در دولت و کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است. مهدی محرمیان، معاون فناوری نوین بانک مرکزی هم در این مورد گفت: رمز پول بانک مرکزی با نام رمز ریال به‌صورت آزمایشی به‌زودی اجرا می‌شود. وی افزود: موضوع رمز ارز در کشور ذینفعان و متولیان متعددی دارد، هم اکنون این موضوع به معاونت اقتصادی رئیس جمهور سپرده شده و جلسات متعددی در این خصوص برگزار و پیشرفت خوبی هم داشته است و امیدوارم در هفته‌های آینده خبرهای خوبی را بشنویم. وی گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص رمز ارز راهگشا و دقیق بود و موضوع را به مباحث قانونی واگذار کردند و مواد قانونی نیز در حال پیشرفت است و همگرایی خوبی بین قوای مختلف انجام می‌شود. معاون فناوری بانک مرکزی گفت: در مسائل شرعی با توجه به اعتماد خوب رهبری به متخصصان بزودی راهگشایی‌هایی خواهیم داشت و اگرچه علما نظرات متعدد و متفاوتی دارند، اما مبنا بر اساس نظر رهبری راهگشاتر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7827/1/599007/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها