اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره آنچه که وی تهدیدات هسته‌ای ایران می‌خواند یادآور نقش منفی این کشور درمذاکرات شد

بازگشت پاریس به تنظیمات کارخانه


گروه سیاسی/ یک روز از همکاری خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یاد می‌کند و یک روز فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تسلیحاتی می‌داند. فقط کافی است قرار باشد در اوج رایزنی‌های فشرده هسته‌ای تصمیم به فضاسازی علیه ایران گرفته شود، آنجاست که فرانسه به عنوان یکی از شرکای توافق هسته‌ای، آداب و رسوم دیپلماتیک را کنار می‌گذارد و بازی مشکوک خود را با عباراتی متناقض در یک موضعگیری کوتاه به معرض نمایش می‌گذارد. «ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه با تکرار ادعای اینکه وضعیت برنامه هسته‌ای ایران خطرناک شده است، معترف شد که تهران به همکاری با آژانس اتمی ادامه می‌دهد تا امکان احیای برجام را به خطر نیندازد. او این را هم گفت که «قدرت‌های غربی و ایران با وجود پیشرفت در پایان دسامبر هنوز تا احیای توافق فاصله دارند.»
گفتن دو جمله پشت سر هم که اولی به‌طور واضح صحت جمله دوم را زیر سؤال می‌برد نشان می‌دهد که فرانسه قصد دارد بار دیگر تصویر نامطلوبی را که از نقش‌آفرینی منفی این کشور در ذهن جمعی ایرانیان باقی مانده است، تکرار کند. مقام‌های این کشور اروپایی که پیشتر ذیل پیوند تنگاتنگ خود با دونالد ترامپ، با تصمیم خروج امریکا از برجام همراهی محسوسی داشته‌اند، بار دیگر به اقدامات نخ‌نما برای بحرانی نشان دادن مذاکرات جاری در وین روی آورده‌اند تا ضمن نواختن ایران، زیاده‌خواهی‌های امریکا را در مذاکرات جاری موجه نشان دهند. با همه اینها نگاهی به آخرین تحولات وین نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه پاریس ادعا می‌کند، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در رایزنی‌ها صورت گرفته است و تهران تحقق خواسته معقول خود جهت رفع همه تحریم‌هایی که آن را از تأمین منافع برجامی‌اش باز داشته است، شرط احیای برجام می‌داند.
پیگیری این خواسته هم در حالی صورت گرفته که همکاری کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بالاترین سطح جریان پیدا کرده است. چه آنکه پیشتر،
۱۷ گزارش تفصیلی آژانس در طول زمان اجرای برجام و حتی بعد از خروج امریکا از این توافق نشان داد که ایران تام و تمام به همه تعهدات خود ذیل توافقنامه برجام عمل کرده و هیچ‌گونه انحرافی در این زمینه نداشته است. امری که از حسن نیت تهران برای حل موضوع برجام حکایت می‌کند.
کتمان واقعیت
فرانسه مدعی است که زمان برای رسیدن به تفاهم تنگ است اما این واقعیت را کتمان می‌کند که کدام طرف ماجرا با خروج یکجانبه از برجام و بازگرداندن همه تحریم‌های برجامی و تصویب تحریم‌های جدید، کار را به اینجا رسانده است. حالا در شرایطی که هیأت دیپلماتیک ایرانی با ابتکار عمل سررشته مذاکرات وین را در دست گرفته و نشان داده تا چه اندازه خواهان حل و فصل بحران جاری پیرامون برجام است، تروئیکای اروپایی به جای اینکه در سمت درست قرار بگیرند و امریکا را برای رفع همه تحریم‌های برجام و پس از برجام در تنگنا قرار دهند، راستای مخاطب موضعگیری‌های تهدید‌آمیز خود را سمت تهران نشانه گرفته‌اند که این امر نشانگر یکسان بودن ماهیت رفتاری این دولت‌ها در قبال ایران طی دوره‌های مختلف است.
هدف غایی ایران
واقعیت صحنه کنونی مذاکرات وین این است که تهران در مذاکرات جاری با بسته پیشنهادی‌اش تحریم‌هایی را که امریکا باید رفع کند و همچنین اقداماتی را که خود در ازای رفع تحریم‌ها در چهارچوب تعهدات برجامی‌اش اجرا می‌کند، در یک سازوکار شفاف و عملیاتی لیست کرده و در عین حال با همکاری سازنده و مستمرش با آژانس اجازه نداده هیچ عامل خارجی بر روند رایزنی‌های برجامی اثرگذار باشد. حالا این نوبت اروپایی‌هاست که اگر قادر نیستند امریکا را برای تصمیم‌گیری درست جهت تأمین خواسته‌های بحق ایران مجاب کند، دست‌کم از بازی تکراری «پلیس بد» دست بکشند و اجازه دهند مذاکرات روند تدریجی و غایی خود را طی کند. بر‌اساس آنچه منابع آگاه خبری از وین مخابره می‌کنند، رویکرد ابتکاری و قابل اجرای هیأت ایرانی که بی اما و اگر مورد قبول جمع حاضر در وین قرار گرفته، سبب شده است تنها کمتر از دو ماه گفت‌و‌گوها به نقطه‌ای برسد که از همین حال پیش‌بینی‌ها برای تعیین تکلیف زودهنگام آن قوت بگیرد. کافی است آنطور که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین موضعگیری خود مطرح کرده، امریکا بپذیرد که می‌بایست براساس تعهدات خود علاوه بر تحریم‌های برجامی، همه تحریم‌هایی که پس از این توافق به تصویب رسانده در فهرست اقدامات خود برای احیا برجام قرار دهد و همچنین طرفین به این نتیجه برسند که تکرار عهدشکنی از سوی امریکا یا هر طرف دیگر با عواقبی خسارت‌بار روبه‌رو خواهد شد. این همان هدفی است که مقام‌های کشورمان تا تحقق کامل آن مذاکره خواهند کرد؛ چرا که رفع کامل تحریم‌ها هدف اصلی تهران است و برای نیل به آن مطابق تعهدات قبلی‌ و امتیازاتی که ذیل برجام داده است، مذاکره می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7823/1/597520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها