صادرات کیوی در حالی متوقف شده است که محصولی برگشت نخورده

مجازات کیوی‌کاران به جرم ناکرده


ساری‌- ترمز صادرات کیوی مازندران در حالی یک ماه است کشیده شده که سال گذشته  تجار مازندرانی با صادرات کیوی، عنوان «تحریم شکن‌» را کسب کرده بودند. قرار دادن نام کیوی در کنار دو محصول برگشت خورده کشاورزی ایران از مقاصد صادراتی یعنی فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی سبب شد تا انگ وجود سموم غیراستاندارد بر پیشانی این محصول تقریباً ارگانیک مازندران هم بخورد و در سکوت مسئولان و متولیان برای اطلاع‌رسانی، ذائقه کیوی خواران داخلی را هم تحت تأثیر قرار دهد.
باغ‌های کیوی مازندران که بالغ  بر ۶ هزار هکتار می‌‌شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ‌ها هم در شرایط نرمال سالانه به ۲۰۰ هزار تن می‌‌رسد و از نیمه دوم آبان ماه شروع و عمده تولیدات نیز به خارج از کشور صادر می‌‌شود. حالا این روزها کیوی‌کاران مازندران چوب کار نکرده مسئولان برای شفاف‌سازی و ابهام‌زدایی و ترکه تجارت مغشوش تعدادی از صادراتچی‌های سودجو را می‌‌خورند که با انتقال کیوی یکی از استان‌های همجوار آن را به نام مازندران صادر کردند و از این طریق راه را بر تداوم صادرات دست‌کم به صورت موقت تا رفع ابهامات بسته‌اند. به‌گزارش ایرنا، فرهاد شاه نظری کارشناس کشاورزی علت توقف صادرات کیوی مازندران را اعلام وجود ذرات سفید روی پوست کیوی از سوی یکی از کشورهای مقصد صادراتی ذکر کرد و توضیح داد: کارشناسان قرنطینه در کشور هند بر وجود ذرات سفید روی پوست بعضی از محموله‌های صادراتی انگشت گذاشتند ولی باید منتظر بمانیم تا ته چک برگه قرنطینه را به ایران ارسال کنند.
وی افزود: وجود ذرات سفید روی پوست کیوی به دلیل آفت سپردار سفید توت است که در محصولات دیگری مانند گردو، هلو و شلیل هم مانند کیوی روی دم میوه می‌نشیند و وجود آن روی میوه سبب می‌شود گواهی قرنطینه برای آن محصول صادر نشود. وی ادامه داد : کیوی‌های شمال سال‌ها است که به بسیاری از کشورها صادر می‌شود و حاوی سموم یا آفت‌کش‌های غیرمجاز نیست و  ما امیدواریم که این مشکل هم بزودی برطرف شود. یک صادرکننده نمونه هم در این باره گفت: استان‌های گیلان و مازندران از صادرکنندگان کیوی کشور هستند با این تفاوت که کیوی گیلان به دلیل شرایط اقلیمی زودتر از مازندران قابلیت صادرات پیدا می‌‌کند. سبحان فیاض افزود: در حال جمع‌آوری کیوی و انتقال آن به سردخانه بودیم که ناگهان متوجه شدیم صادرات این محصول به کشور هندوستان که خریدار عمده کیوی ایران است، متوقف شده است.  وی با ابراز نگرانی از مشکل به وجود آمده، اظهار داشت: زمان در شرایط فعلی بسیار مهم است و باید هر چه سریع‌تر مشکل برطرف شود چرا که اگر همین امروز ممنوعیت صادرات برداشته شود، یک ماه زمان می‌‌برد تا کیوی ایران از طریق ترانزیت جاده‌ای به هند برسد. مهرداد محبوبی دوست مسئول قرنطینه گمرک بندر نوشهر هم شایعه وجود باقی‌مانده سم در کیوی مازندران را تکذیب کرد و گفت: امسال کشور هند در چند مورد نامه زده بود که در برخی محموله‌های کیوی با وجود داشتن گواهی بهداشت، آفت‌هایی مشاهده و خواستار رفع این موارد شد که متأسفانه بموقع اقدام لازم صورت نگرفت تا  اینکه از هشتم دسامبر صادرات متوقف شده تا مشکل حل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7822/1/597333/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها