ایران کوچک نیازمند نگاه ملی


مجتبی عبداللهی
استاندار البرز
استراتژی توسعه پایدار به مفهوم گسترده، اداره و بهره‌برداری صحیح و کارا از منابع پایه، منابع طبیعی، منابع مالی و نیروی انسانی برای نیل به رشد و آبادانی است که بر این اساس باید اهداف توسعه در چارچوب‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... تعریف شود تا تضمینی در مسیر تحقق رشد کمی و کیفی در پهنه منظور باشد.
حال تعریف اهداف مشترک و ایجاد بستر تعامل و انسجام در اتخاذ تصمیمات، اولویت‌بندی و انضباط فکری متناسب با نیازمندی‌های بومی و سپس ملی، بهره‌برداری از نیروی انسانی کارآمد در تدوین اساس توسعه علمی و بوروکراسی کارآمد، مهمترین مؤلفه‌های تحقق توسعه به شمار می‌روند. باید استراتژی آبادانی در ایران کوچک با احصای نیازهای استانی 3/5 میلیون نفری در جوار پایتخت با پارادایم‌های نوین علمی بر مبنای سند مدون توسعه ملی طرح‌ریزی شود.
بر این اساس به فراخور اهمیت البرز در قلب نقشه ایران اسلامی، مدیریت استراتژیک لازمه تحقق اهداف توسعه‌ای این استان است. از این‌رو بر پایه روش‌شناسی توسعه، باید فرصت و تهدیدها شناسایی شود و افق 50 ساله‌ای برای این استان ترسیم شود. فرصت‌هایی همچون استقرار 4.5 درصد از صنایع کل کشور در استان، همجواری با پایتخت، استقرار 22 مرکز ملی و بین‌المللی علمی- پژوهشی و تحقیقاتی و کسب قطب علمی کشور (انجام 80 درصد تحقیقات کشاورزی کشور در البرز)، محور مواصلاتی 14 استان کشور، جاذبه‌های کم نظیر طبیعی و تاریخی گردشگری استان و... نیازمند بسترسازی برای بهره‌برداری هستند.
همچنین استقرار زندان‌ها و افزایش آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت‌های بی‌رویه به استان، چالش‌های زیست محیطی، رشد مهاجران قانونی و غیرقانونی، فعالیت فرقه‌های نوظهور، تراکم بالای جمعیت و رشد مهاجرت قشر آسیب‌پذیر جامعه از استان‌های دیگر، برداشت 80 درصد نیاز آب شرب استان از منابع زیرزمینی، افزایش روان‌آب‌ها در کرج به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌های البرز، عدم تناسب امکانات بهداشتی و درمانی، آموزشی، ورزشی، تفریحی و... با جمعیت استان، رکود اقتصاد گردشگری و عدم ارائه طرح جامع گردشگری استان، عدم پرداخت مالیات و عوارض واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در استان به استان البرز و هزینه‌کرد آن برای استان (آلودگی زیست‌محیطی واحدها و...) نیز از جمله چالش‌ها و تهدیدهای البرز محسوب می‌شوند.
از سوی دیگر در شرایط مطلوبی که به‌واسطه اتحاد و هم‌افزایی سران قوا برای کسب رضایتمندی مردم به‌عنوان ولی‌نعمتان نظام مقدس جمهوری اسلامی، باید با مدیریت کارآمد، مسئولیت‌پذیری و شفاف‌سازی افکار عمومی از اهداف و برنامه‌های نظام و به تبع آن دولت مردمی سیزدهم با شعار ما می‌توانیم، فرصت‌ها را غنیمت شماریم و طبق منویات مقام معظم رهبری برای ترمیم اعتماد، رفاه، معیشت و آرامش مردم وارد میدان شویم. با تمام این تفاصیل البرز به عنوان فرزند نوپای ایران برای رشد، ارتقا و توسعه متوازن نیازمند نگاهی ویژه از نوع ملی است تا بتواند روی پای خود بایستد و پاسخگوی نیازهای بحق و طبیعی جمعیت خود و مهاجران به عنوان میهمانان ناخوانده باشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/1/597200/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها