رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

باز شدن پای رمزارزها به تجارت خارجی


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سال آینده تجارت آزاد با اوراسیا را آغاز خواهیم کرد، گفت: با تحقق این موضوع صادرات ما در این بازار به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.
 علیرضا پیمان پاک گفت: 5 مرکز تجاری در ارمنستان، ترکیه، پاکستان، امارات و آذربایجان با کمک بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
 به گزارش فارس،علیرضا پیمان پاک افزود: درباره راه‌اندازی مراکز تجاری مصمم هستم تا از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و اگر صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی، به خوبی از قوانین و مقررات اطلاع داشته باشند تحریم‌ها کارساز نخواهد شد، بنابراین مراکز تجاری ایران در خارج از کشور باید این اطلاع‌رسانی را به تجار در بازارهای هدف داشته باشند.
 معاون وزیر صمت اظهار داشت: بحث ایجاد مرکز تجاری قزاقستان نیز در دستور کار قرار دارد و اگر این حوزه‌ها فعال شود می‌تواند خلأ رایزن‌های بازرگانی را پوشش دهد.
 پیمان پاک بیان داشت: در سوریه قبل از سفر وزیر چندین نشست هم اندیشی با صادرکنندگان برگزار و مشکلات در کشور مقصد شمارش شد و راهکارهای پیشنهادی احصا شد که سفر وزیر صمت بسیار مؤثر بود.
 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در این سفر حدود 40 مجموعه علاقه‌مند در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت در بازار سوریه وجود داشت و این افراد به همراه وزیر حضور داشتند.  رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: نشست‌های مشابه با سوریه را در دو ماه آینده برای ارمنستان و عمان نیز در نظر داریم.  وی افزود: بحث استفاده از ظرفیت کمیسیون‌های مشترک در توسعه بازار از دیگر برنامه‌های ما است و با توجه به اینکه 22 کمیسیون مشترک زیر مجموعه وزارت صمت وجود دارد بنابراین از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: کارگروه لجستیک نیز تشکیل شده که در مرحله اول کلیه بنادر و کلیه مقاصد صادراتی، آسیب شناسی شده و لذا در دو بخش کوتاه مدت و میان مدت پیشنهاداتی احصا شده است. اگر مسأله لایروبی آستارا صورت گیرد، ظرفیت صادراتی آستارا از 200 هزار تن در سال به 800 هزار تن افزایش خواهد یافت.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بحث تعرفه‌ها و توافقنامه‌ها اقداماتی انجام شده و توافق‌های ترجیحی با سوریه ، پاکستان و افغانستان در حال پیگیری است و بحث تجارت آزاد با سوریه فعال شده  و موانع اصلی این حوزه که تعرفه‌ها و موافقتنامه‌ها بود بعضاً با ممانعت مجموعه‌های صنعتی وزارت جهاد مواجه شد که وزیر جهاد با دید فرابخشی به این موضوع نگاه می‌کنند.  
وی افزود: سال آینده تجارت آزاد اوراسیا را خواهیم داشت و در صورت پیوستن به موافقتنامه اوراسیا 10 میلیارد دلار بازار صادراتی برای ما خواهد داشت در حالی که اکنون حدود 500 میلیون دلار از این بازار صادراتی در اختیار ما است.  
پیمان پاک بیان داشت: کارگروه مشترک ارزی با بانک مرکزی با کمک وزارت صمت تشکیل شده است ولی اگر سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری هماهنگ نباشد، سیاست‌های تدوین شده منجر به کاهش صادرات و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود زیرا برای تولید و ایجاد ارز محدودیت ایجاد می‌کند.
قانون ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری استان تهران اصلاح می‌شود
استاندار تهران محدودیت استقرار واحد صنعتی در شعاع 120 کیلومتری استان تهران را یکی از موانع سرمایه‌گذاری در استان تهران دانست و گفت: مأموریت مهم ما در دولت اصلاح قوانین است و بخشی از این قوانین دست و پاگیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاح خواهیم کرد. محسن منصوری در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار داشت: در شرایط سختی کشور را تحویل گرفته‌ایم و گلایه‌مند هم نیستیم و ادعا کرده‌ایم که با این شرایط کار را تحویل می‌گیریم و امید داریم با همین وضعیت نیز این شرایط را ارتقا خواهیم داد. منصوری بیان داشت: دولت هر چقدر مداخلات و اثرگذاری مستقیم خود را در تولید و تجارت کمتر کند و به وظایف ذاتی خود از جمله امنیت بپردازد به نفع کلان کشور است.
استاندار تهران بیان داشت: موقعیت کم‌نظیری داریم و کشورهای اطراف ایران عمدتاً مصرف کننده هستند و به اعتقاد من با کمک به توسعه تجارت در بازار سوریه، افغانستان و پاکستان می‌توانیم اقتصادمان را اداره کنیم که البته از آن به خوبی استفاده نمی‌کنیم.
وی افزود: برخی قوانین مانع بزرگی در مسیر تولید است از جمله بحث محدودیت شعاع 120 کیلومتر که براساس آن اجازه استقرار هیچ صنعتی در شعاع 120 کیلومتری استان تهران داده نمی‌شود؛ مأموریت مهم ما در دولت اصلاح قوانین است و بخشی از این قوانین دست و پاگیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاح خواهیم کرد و نسبت به این موضوع متعهد هستم.
استاندار تهران اظهار داشت: با سه قیمت گندم و آرد به دست مردم می‌رسد و این موجب بی‌انضباطی و رانت در بازار می‌شود که خروجی آن نابسامانی و فساد است.
وی در رابطه با حذف ارز ترجیحی بیان داشت: براساس مطالعات مرکز پژوهش‌ها فقط 10 درصد از این یارانه به جامعه هدف اصابت می‌کند و در واقعیت یارانه به تولیدکننده خارجی پرداخت می‌شود در حالی که اگر این پول به تولید اختصاص می‌یافت قطعاً تحول بزرگی در حوزه صادرات و واردات و تولید ایجاد می‌شد.منصوری بیان داشت: دولت قبل براساس قانون باید در 6 ماهه اول سال این موضوع را اصلاح می‌کرد اما به نظر می‌رسد باید در فرصت مناسب این کار اجرایی شود.
بیشترین واردات از سال 84 تا 92 انجام شده است
 رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در 40 سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد، آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می‌شود، اما چنین اتفاقی برای دولت‌ها رخ نمی‌دهد.
  مسعود خوانساری گفت: صادرات در این موقعیت با وجود مشکلات فراوان کار و افتخار بزرگی برای همه از جمله دولت است. وی افزود: در 40 سال گذشته همواره با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و میزان درآمدمان از میزان هزینه کمتر بوده است و اگر این اتفاق برای بنگاه یا خانوار صورت گیرد، آن خانواده و آن شرکت ورشکسته می‌شود اما چنین اتفاقی برای دولت‌ها رخ نمی‌دهد زیرا از ذخایر و منابع استفاده می‌کنند و با ته نشین شدن این منابع و ذخایر مردم روز به روز فقیرتر می‌شوند.
 رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در 40 سال گذشته بودجه کسر بدون کسری نبوده است، گفت: کسری را دولت‌ها از محل چاپ پول تأمین می‌کنند و چاپ پول نیز یعنی دست کردن در جیب مردم و جبران از این طریق یعنی افزایش قیمت‌ها.
  وی بیان داشت: از سال 84 تا 92 نزدیک به 700 میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم که در همین سال‌ها بیشترین واردات انجام شده و در آن زمان قیمت موز نزدیک به نصف قیمت سیب درختی بود و به عبارتی به کالاهای وارداتی یارانه پرداخت می‌شد و حتی از خلال دندان و سنگ قبر و...نیز از چین وارد کشور می‌شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/1/597192/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها