در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد

تأکید رئیس جمهور بر اجرای کامل طرح تأمین مالی زنجیره‌ای


گروه سیاسی/ راهکارهای دولت سیزدهم برای بهبود فضای فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های مغفولِ  اقتصاد در حال قرار گرفتن روی ریل حرکت و سرعت گرفتن است. روز گذشته در دو جلسه مجزا که یکی به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم  رئیسی رئیس‌جمهور و دیگری با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد سیاست‌هایی مورد تأکید و پیگیری قرار گرفت که هر یک به نوبه خود برای حل بخشی از مشکلات رسوب کرده در اقتصاد کشور و ایجاد فضای مطلوب برای تقویت توسعه مبتنی بر رشد تولید داخلی می‌توانند مؤثر باشند؛ اقداماتی که به‌عنوان اجزای رویکرد تحولی در سیاستگذاری اقتصادی کشور می‌توان نتیجه غایی‌شان را در بهبود نسبی وضع معیشتی و نیز مقاومت‌افزایی در برابر تحریم‌های تحمیلی مشاهده کرد.تأکید رئیس‌جمهور بر اجرای کامل طرح تأمین مالی زنجیره‌ای که با هدف تسهیل و ساماندهی تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی طرح‌ریزی شده است از جمله یکی از این اقدامات است. این طرح در عین آنکه ارتباط تولیدکنندگان و شبکه بانکی را منظم‌تر می‌سازد با پایان دادن به تقاضاهای صوری و کاذب راه را بر بروز هرگونه فساد در روند تأمین تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی سد می‌کند.
محتوای دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با تعدادی از نخبگان و جوانان صاحب طرح و ایده، علاوه بر آنکه بیانگر سیاست استقبال دولت سیزدهم از نقش‌آفرینی بیشتر نخبگان بود ، مواضعی است که محمد مخبر در این دیدار مطرح کرد از جمله تأکید او بر اقتصاد دریا محور و اقتصاد دیجیتال به‌عنوان مهم‌ترین محورهای توسعه در جهان امروز حکایت از آن دارد که دولت در ریل‌گذاری توسعه مطلوب خود به بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و در عین حال درون‌زا کردن این تجربیات معتقد است.
از اجرای آزمایشی تا اجرای کامل
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، احکام پیشنهادی مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به منظور ارتقای شیوه‌های تأمین مالی سرمایه در گردش، کاهش هزینه‌های تولید و کمک به رشد اقتصادی بدون آثار تورمی بررسی و تصویب شد. در شیوه تأمین مالی زنجیره‌ای، بنگاه‌های تولیدی به جای دریافت تسهیلات مستقیم از بانک، به صورت پیوسته و در طول زنجیره و با استفاده از ابزارهای تعهدی تأمین مالی خواهند شد.
بر‌اساس این احکام دستگاه‌های اجرایی موظفند تمام الزامات و زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه تأمین مالی زنجیره‌ای را فراهم سازند.
این روش در هفته‌های اخیر به صورت آزمایشی توسط وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اجرا شده است. رئیس جمهور پس از این گزارش اجرای آزمایشی تأمین مالی زنجیره‌ای را از نمونه‌های خوب وحدت‌نظر، تعامل و هماهنگی دستگاه‌های مختلف اقتصادی دولت دانست و گفت: اجرای کامل این طرح قطعاً آثار بسیار مناسبی برای تولید به‌دنبال خواهد داشت.
دکتر رئیسی بار دیگر بر لزوم بسیج و همکاری همه دستگاه‌های دولتی برای عرضه کالاها بویژه اقلام خوراکی و سفره خانواده به قیمت منصفانه و باثبات تأکید کرد. در این جلسه، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موظف شد با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت قیمت کالاها را منصفانه تعیین و به مردم اعلام کند.
راه‌های نجات اقتصاد کشور از زبان معاون اول
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه واگذاری امور به جوانان و نخبگان و اتکا بر دانش و خلاقیت آنان گامی در جهت پیشرفت و حل مسائل کشور است، گفت: اگر به ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده توسط نخبگان توجه کنیم می‌توانیم مسائل و چالش‌های پیش روی کشور را با هزینه‌های پایین مرتفع و زمینه رشد و توسعه کشور را فراهم کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، دکتر مخبر در دیدار با تعدادی از نخبگان و جوانان صاحب طرح و ایده، گزارش‌های ارائه شده در جلسه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده در جلسه باید به برنامه‌های عملیاتی با جدول زمانبندی تبدیل شود تا با اجرای این‌گونه طرح‌ها شاهد توسعه کشور باشیم. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به یکی از طرح‌های ارائه شده در جلسه در خصوص توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا محور یکی از ضرورت‌های امروز کشور است که با اتکا به آن می‌توانیم رشد و توسعه را برای مردم کشور و بویژه ساکنین مناطق ساحلی به ارمغان آوریم.
وی اقتصاد دریا محور و اقتصاد دیجیتال را از مهمترین محورهای توسعه در جهان امروز برشمرد و گفت: باید این دو محور مهم را در اولویت بندی طرح‌ها و پروژه‌ها مدنظر قرار دهیم چرا که با پرداختن به این دو موضوع مهم زمینه رشد و توسعه کشور مهیا خواهد شد. دکتر مخبر افزود: اگرچه در برخی از صنایع کمی عقب هستیم اما به دلیل وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبگان کشور، در زمینه اقتصاد دیجیتال پیشرفت‌های خوبی در کشور حاصل شده، چرا که در این بخش به دانش و ذهن جوانان و نخبگان کشور متکی هستیم.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به یکی دیگر از گزارش‌های مطرح شده در جلسه درخصوص توسعه ریلی کشور اظهار داشت: یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور توسعه ریلی است و اگر بتوانیم اهداف تعیین شده برای توسعه شبکه ریلی کشور را محقق کنیم، تحولی اساسی در پیشرفت کشور حاصل خواهد شد. در این جلسه که جمعی از جوانان و نخبگان حضور داشتند، گزارشی از طرح‌های توسعه مکران و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل‌، انرژی و آب ارائه شد و ضرورت‌ها و الزامات اجرای این طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7821/1/597181/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها