بایدن با ادعای حمایت از اوکراین به روسیه کارت تحریم نشان داد

گزینه های محدود امریکا مقابل روسیه


زهره صفاری/   سیاست دوگانه واشنگتن در قبال مسکو برای حل بحران اوکراین، «ولادیمیر زلینسکی» را بار دیگر به راهکار مذاکره مستقیم با همتای روسی‌اش سوق داد. این در حالی است که بایدن همچنان به تهدیدها علیه روسیه ادامه داده و پوتین نیز وی را متهم به نسل کشی کرده است.
به‌گزارش خبرگزاری «تاس»، دو روز پس از گفت‌و‌گوی ویدیویی رؤسای جمهور روسیه و امریکا که در عین کری خوانی با نرمش‌های سیاستمدارانه‌ای از سوی دو طرف همراه بود، دفتر «ولادیمیر زلینسکی» رئیس جمهور اوکراین در بیانیه‌ای از ابراز تمایل وی برای مذاکره مستقیم با «ولادیمیر پوتین» پرده برداشت. «آندری سیبیگا»، مسئول دفتر «زلینسکی» با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور این کشور با «جو بایدن» گفت: «روز پنجشنبه «زلینسکی» در مذاکره با «بایدن» اعلام کرد که اوکراین در راستای حل دیپلماتیک مناقشات دونباس حاضر به مذاکره مستقیم با رئیس جمهور روسیه است.» وی مدعی شد: «آنچه مسلم است توافق نرماندی نتوانست صلح را در اوکراین تأمین کند بنابراین طرف اوکراینی به‌دنبال مکانیسم، درگاه و چهارچوبی است که بتواند این پروسه را به جریان بیندازد.» این درخواست در حالی پس از مذاکره رؤسای جمهور امریکا و روسیه بار دیگر از دفتر «زلینسکی» تکرار شده است که رئیس جمهور اوکراین در ماه مه نیز خواستار این دیدار شده و «پوتین» تحقق این خواسته را با برنامه‌ریزی مذاکره‌ای در مسکو امکانپذیر خوانده بود. در عین حال به نوشته «یوروآبزرور»، نگرانی‌های واشنگتن و کی یف درباره تحرکات روسیه در مرز اوکراین در شرایطی است که «ولادیمیر چیژوف»، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا هرگونه تهدیدی از سوی کرملین را رد کرد و گفت: «روسیه برنامه‌ای برای حمله ندارد. من می‌توانم تضمین بدهم که هیچ سرباز روسی در آماده‌باش ورود به اوکراین نیست و نگرانی‌های اروپا درباره تهدیدی را که وجود ندارد درک نمی‌کنیم.» تحلیلگران «ان‌بی‌سی نیوز» بر این باورند با‌وجود این اظهارات، سیاست «چماق و هویج» امریکا در قبال روسیه، برای پیشگیری از تکرار وقایع سال 2014 و الحاق «کریمه» به خاک روسیه است.
«جو بایدن» پیش از تماس با «زلینسکی» اعلام کرد که امریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین، لشکرکشی نخواهد داشت اما در عین حال نسبت به تبعات اقتصادی و تحریم‌های ناشی از این حمله به مسکو هشدار داد و دست آخر کاخ سفید بر تداوم تأمین تسلیحاتی برای اوکراین تأکید کرد و از افزایش کانال‌های دیپلماتیک با کرملین پرده برداشت. «جیمز نیکسی»، مدیر بخش روسیه-اوراسیا چتم هاوس لندن گفت: «واقعیت این است که انتخاب‌های امریکا بسیار محدود است. آنها گزینه نظامی را حذف کرده‌اند چراکه نمی‌خواهند وارد جنگی شوند که تبعات غیرقابل تصوری خواهد داشت.» در برابر این واقعیت مبهم، «مسکو تایمز» خبر داده است، «ولادیمیر پوتین» در سخنانی با رد هرگونه تهدیدی از سوی روسیه گفت: «باید بگویم که روسیه هراسی، گام نخست به سوی نسل کشی است. همه ما از آنچه در دونباس(درگیری میان ارتش کی یف و جدایی طلبان حامی روسیه) در جریان است باخبریم. بدون شک وقایع آن مانند نسل کشی است.» به باور ناظران «سی‌ان بی‌سی نیوز»، دولت بایدن درصدد است به روسیه و جهان ثابت کند این بار شدت عمل بیشتری نسبت به سال 2014خواهد داشت و برای تحریم‌ها برنامه بسیار پیچیده‌ای دارد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن گفت: «کاخ سفید در همکاری نزدیک با متحدان اروپایی و کارشناسان خزانه داری، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی در حال تهیه بسته تحریمی تمام عیار سیاسی،اقتصادی است.» اما به نوشته «نیویورک تایمز»، کارشناسان همچنان درباره تأثیرگذاری ابزار تحریم در این موضوع در تردید هستند.
«جرمی اسکات» استاد ارشد مؤسسه پیترسون معتقد است: «ما بارها و بارها شاهد این سناریوی تحریم‌ها و نتایج آن در سیاست‌های بزرگ بوده‌ایم اما این ابزار محدود است، چراکه تنها در زمانی می‌تواند بهترین تأثیر را بگذارد که یک کشور بر دیگری برتری اقتصادی داشته باشد. اما در این مسأله این نکته حاکم نیست. بجز صنایع نفتی، تجارت بین‌المللی روسیه و سرمایه گذاری‌های آن بویژه در امریکا بسیار محدود است. در این میان شاید تحریم بانکی، روسیه را تحت تأثیر قرار دهد چراکه تحریم روسیه در بعد انرژی، به شرکای اروپایی ایالات متحده نیز لطمه خواهد زد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7795/4/593971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها