راه یافتگان به داوری نهایی نخستین دوره معرفی شدند

جایزه‌ای برای گرامیداشت اصغر عبداللهی


آثار راه یافته به داوری نهایی نخستین دوره جایزه‌ای که عنوان آن به‌ نام یکی از چهره‌های فرهنگ گره خورده معرفی شدند؛ جایزه ادبی اصغر عبداللهی که چند ماهی است در گرامیداشت و پاسداشت سال‌ها فعالیت ادبی و سینمایی این نویسنده و کارگردان شکل گرفته است.
داورانی از میان نویسندگان شناخته شده
اوایل دی ماه سال گذشته بود که اهالی ادبیات داغدار یکی دیگر از پیشکسوتان خود شدند، اصغر عبداللهی که در 65 سالگی با زندگی وداع گفت. حالا مدتی است که به پاسداشت این نویسنده، فیلمنامه نویس و کارگردان شاهد شکل‌گیری رویدادی ادبی با عنوان جایزه ادبی «اصغر عبداللهی» هستیم.
ماه گذشته، اسامی هیأت داوران این جایزه در چند بخش منتشر شد؛ مهدی یزدانی خرم، آذردخت بهرامی و محمد کشاورز به‌عنوان داوران بخش «داستان کوتاه»، کامران سپهران، حبیبه جعفریان و روبرت صافاریان، داوران «بخش ناداستان» و ناهید طباطبایی، ابوتراب خسروی و بلقیس سلیمانی هم به‌عنوان داوران بخش رمان معرفی شدند. نکته جالب توجه اینکه اغلب این افراد از چهره‌های شناخته شده عرصه ادبیات هستند. قبل از اشاره به اسامی برگزیدگان نخستین دوره این جایزه بد نیست که اشاره‌ای هم به اسامی هیأت امنای آن شود؛ افرادی که در میان آنان افزون بر ادبیاتی‌ها، اعضای خانواده زنده یاد عبداللهی و هم اهالی سینما هم دیده می‌شود. اختر اعتمادی (همسر اصغر عبداللهی)، رسول صدرعاملی (فیلمساز)، علی خدایی (داستان‌نویس)، محمد طلوعی (داستان‌نویس) و آرش صادق‌بیگی (داستان‌نویس) اعضای هیأت امنای این جایزه ادبی هستند.
 اعلام آثار برگزیده در چند بخش
در فراخوان این جایزه که از اواسط مرداد ماه سال‌جاری کار خود را آغاز کرده از ناشران و نویسندگانی که کتاب چاپ نخست در سال ۱۳۹۹ داشته‌اند دعوت شده بود که آثار خود را برای داوری به دبیرخانه ارسال کنند. در «بخش ناداستان» نخستین دوره این جایزه 10 کتاب به داوری نهایی راه یافته‌اند، کتاب‌های «آیینه در برابر خورشید» کاری مشترک از سیدمحسن علوی‌زاده و سیدحسین حسینی نورزاد از نشر نی، «برگ‌هایی از خاطرات من» نوشته همایون کاتوزیان از نشر مرکز، «به رنگ صبر» نوشته فاطمه نقوی از نشر امام موسی صدر، «حوض خون» فاطمه سادات میرعالی از نشر راه یار و «زیر سقف دنیا» نوشته محمد طلوعی از نشر چشمه از جمله آثار راه یافته به داوری نهایی این جایزه هستند. محمد طلوعی به سبب آنکه در جمع داوران این جایزه قرار دارد از شرکت دادن اثرخود در داوری نهایی انصراف داده است. در بخش رمان هم 10 اثر به داوری نهایی راه یافته‌اند. در میان آنها هم آثاری از نویسندگان شناخته شده دیده می‌شود؛ «الفبای لازاروس» نوشته هادی تقی‌زاده از نشر نیماژ، «بانو گوزن» نوشته مریم حسینیان از نشر چشمه،« بزها به جنگ نمی‌روند» نوشته مهیار رشیدیان از نشر نیلوفر،« بوی مار» نوشته میرالدین بیروتی از نشر نیماژ و «رخ» نوشته فرهاد خاکیان دهکردی از نشر بان از جمله آثاری هستند که برگزیده بخش رمان از میان آنها انتخاب خواهد شد. بنا براین گزارش، در فهرست داوری نهایی بخش داستان کوتاه هم عنوان 10 کتاب دیده می‌شود؛ «آختامار» نوشته هما جاسمی از نشر نگاه، «اتللوی تابستانی» نوشته نسیبه فضل اللهی از نشر ثالث، «بعد از هفت قدم بلند» نوشته راضیه مهدی‌زاده از نشر ققنوس، «حافظه پروانه ای» نوشته بهناز علی‌پور گسکری از نشر آگه و «دیوهای خوش پوش» نوشته گلی ترقی از نشر نیلوفر از جمله این کتاب‌ها هستند.
گرامیداشت یاد نویسنده فقید در جایزه «ارغوان»
گذشته از جایزه ادبی اصغرعبداللهی، در سال‌جاری شاهد گرامیداشت یاد و خاطره این نویسنده و فیلمنامه نویس کشورمان در خلال برپایی یکی دیگر از جوایز ادبی هم بودیم. برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جایزه داستان‌نویسی «ارغوان» در خرداد ماه با گرامیداشت دو نویسنده فقید، اصغر عبداللهی و کامبوزیا پرتوی همراه بود. این کارگردان، فیلمنامه‌نویس و داستان‌نویس کشورمان که نام وی در میان برندگان سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر هم ثبت شده، نهم دی ماه سال گذشته در سن 65 سالگی و بعد از چند سال مبارزه با بیماری سرطان با زندگی وداع گفت. از جمله فیلم‌هایی که نگارش فیلمنامه آنها را این هنرمند برعهده داشته می‌توان به «خواهران غریب»، «نصف مال من نصف مال تو»، «عینک دودی»، «پیشنهاد پنجاه میلیونی»، «غریبانه»، «مرسدس»، «آشپزباشی»، «چتری برای دو نفر» و «خانه خلوت» اشاره کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7790/15/593458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها